کد خبر: ۳۸۴۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

رییس دفتر روحانی: دولت‌هایی که منابع سرشار نفتی داشتند فکر می‌کردند توسعه از بالا به جامعه تزریق می‌شود

اگر دولت، ملت و نهادهای مدنی را سه ضلع مثلث خیرخواهی بدانیم، شما باید ارتباط بین سه ضلع این مثلث را با هدف هم‌افزایی ساماندهی کنید.
آفتاب‌‌نیوز : رییس دفتر رییس‌جمهور «واگذاری کارها به مردم و قرار گرفتن دولت در جایگاه سیاستگذاری و نظارت» را سیاست دولت یازدهم برشمرد.

محمد نهاوندیان در همایش شبکه ملی مؤسسه‌های نیکوکاری و خیریه اظهار کرد: این سیاست و نگاه دولت، ترجمان اجماعی است که میان دولت، مردم و جامعه نخبگان کشور ایجاد شده است.

او در تبیین نگاه دولت به توسعه ملی و جامعه مدنی، گفت: دولت توسعه را پیشرفت ملازم با عدالت تعریف کرده است.

نهاوندیان با تأکید بر این‌که «امروز همه در جهان پذیرفته اند که عدالت شرط جدانشدنی توسعه است»، افزود: در مرحله بعد باید به این پرسش پاسخ دهیم که توسعه دولت‌محور مطلوب است یا مردم‌محور؟ متأسفانه دولت‌هایی که از موهبت منابع سرشار نفت برخوردار بوده اند،  فکر می‌کردند می‌توان توسعه را از بالا به جامعه تزریق کرد، اما امروز تقریباً در همه جهان و بالاخص در کشورمان پس از ۸۰ سال تجربه توسعه دولتی، این اتفاق‌نظر بوجود آمده که نمی‌توان از دیوان‌سالاری دولتی انتظار و توقع توسعه پایدار داشت.

رییس دفتر رییس‌جمهور در بخش نخست سخنان خود نیز با بیان این‌که «شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه منشأ خیر و برکات بزرگتر خواهد بود»، گفت: این شبکه ملی را به مجموعه ای تبدیل کنید که نیکوکاران را گرد هم آورده و توان مردم و دولت را تجمیع کند و فرصتی برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها و نیت‌های خیر باشد؛ چرا که جمع نیت‌های خیر بیشتر از پراکندگی آن‌ها منشأ آثار مثبت خواهد بود.

وی همایش شبکه ملی مؤسسات نیکوکاری و خیریه را مصداق عملی آیه "تعاونوا علی البر و التقوی" عنوان کرد و گفت: اصلی‌ترین سرمایه شما، نیت نیکوکاری است که این نیکوکاری باید در افعال، تجلی یابد و لذا باید نسبت به افعال و اقداماتی که از سوی شما و مؤسسات نیکوکاری سرمی‌زند، حساس باشید. اگر دولت، ملت و نهادهای مدنی را سه ضلع مثلث خیرخواهی بدانیم، شما باید ارتباط بین سه ضلع این مثلث را با هدف هم‌افزایی ساماندهی کنید.

وی شفافیت، پاسخگویی و پذیرش نظارت همه ذینفعان در امور خیریه را از ضروریات فعالیت‌های شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که شما باید انجام دهید، شناسایی مشکلات و ارایه راهکارها  برای تسهیل فعالیت مؤسسات خیریه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین