کد خبر: ۳۸۴۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹

مطالبه 9000 میلیاردتومانی بیمارستان‌های کشور از بیمه‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مجموع حدود 9000 میلیارد تومان خدمات از سوی بیمارستان‌ها ارائه شده است که این اعتبار هنوز از سوی بیمه‌ها دریافت نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 دکتر «محمد آقاجانی» بعدازظهر امروز در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در محل دانشکده پزشکی اظهار کرد: در مجموع مطالبه 9000 میلیاردتومانی بیمارستان‌های کشور از بیمه‌هاتمام خدماتی که از سوی بیمارستان‌ها ارائه شده و اعتبارات آن دریافت نشده تاکنون حدود 9000 میلیارد تومان است و برنامه‌ای برای رسیدگی به این حجم از مطالبات در دست است.

وی گفت: پیشنهادی برای اصلاح بودجه برای بیمه سلامت از سوی دولت به مجلس داده شده است که مطالبات تأمین شود و این اصلاح بودجه 5000 میلیارد تومان است که از طریق عملیاتی شدن آن حجم زیادی از مطالبات بیمارستان‌ها پرداخت می‌شود و مجموعه بیمه سلامت نیز از مشکلات بسیاری نجات پیدا خواهد کرد.

آقاجانی با اشاره به تأمین نیروی انسانی متخصص برای نقاط مختلف خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته وزارت بهداشت در زمینه تأمین نیروی انسانی مختصر اقداماتی را انجام داده است که براساس نتایج حاصل از آن مشخص شد که میان رشته‌های مختلف 8 رشته تخصصی تعداد فارغ‌التحصیلانش کمتر از نیاز جامعه، فارغ‌التحصیلان 7 رشته تخصصی نیروی انسانی متناسب با نیاز جامعه و فارغ‌التحصیلان 5 رشته تخصصی نیز بیش از نیاز جامعه است. 

وی گفت: بخش‌نامه‌ای صادر شد که در این راستا در 7 رشته تخصصی از جمله توانبخشی، رادیوتراپی، پزشکی هسته‌ای، روان‌پزشکی، بیماری‌های داخلی کودکان و بزرگسالان، میزان تعهدات خدمت دوره تخصص 20 درصد کاهش یافته است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: در دو رشته بیماری‌های داخلی کودکان و بیماری‌های داخلی بزرگسالان، کاهش تعهدات خدمت از مهر سال آینده و در پنج رشته دیگر نیز کاهش تعهدات خدمت به دوره تخصص از مهر سال جاری اعمال خواهد شد. 

آقاجانی هم‌چنین به روش‌های افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم نیز اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت انتقاد دارد که نباید از روش‌های اجباری برای ماندگاری در مناطق محروم استفاده شود بلکه باید از بومی‌گزینی و اعطای تسهیلات ویژه جهت اشتیاق به پزشکان در راستای افزایش ماندگاری در مناطق محروم استفاده شود. 

وی از مشکلات بیمارستان قائم مشهد یاد کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته در راستای ساماندهی به مشکلات این بیمارستان اقدامی انجام شده است، اما در مجموع ورودی‌های بیمارستان متناسب با ظرفیت پذیرش بیمار نیست و این امر به ایجاد مشکلاتی در خدمت‌رسانی به بیماران منجر می‌شود. 

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: یکی دیگر از عللی که سبب وجود مشکلاتی در بیمارستان قائم می‌شود این است که معمولاً عمده بیماران دچار مشکلات مغزی یا سکته مغزی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و این بیمارستان ظرفیت پذیرش این حجم از بیمار را ندارد.

آقاجانی با بیان این‌که سرانه تخت بیمارستانی در منطقه پائین است، خاطرنشان کرد: این سرانه در ایران 1.6 به ازای 1000 نفر جمعیت بوده در حالی که در کشورهای اروپایی متوسط این سرانه 7.8 است و براساس آن حدود 80 هزار تخت‌خواب باید در کشور افتتاح شود. 

به گزارش ایسنا،وی ادامه داد: در راستای تأمین تخت‌های بیمارستانی از ابتدای دولت فعلی تاکنون 10 هزار تخت تأمین شده و مقرر شده است تا پایان دولت 10 هزار تخت بیمارستانی دیگر نیز تأمین شود تا در این راستا در دولت تدبیر و امید 20 هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های گذشته اضافه شود. 

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بحث گردشگری سلامت نیز افزود: باید بیش از پیش به گردشگری سلامت توجه شود و یکی از زمینه‌هایی که می‌توان در این حوزه مورد توجه قرار گیرد ساماندهی آژانس‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. 

آقاجانی از استقرار سیستم اعتباربخشی یاد کرد و گفت: با استقرار این نسل وضعیت مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود و در این نسل سعی بر این داریم تا بیش از پیش به مواردی نظیر کرامت بیمار، خدمات درمانی و اقامتی و استانداردها توجه شود. 

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات مفیدی که در وزارت بهداشت شکل گرفته است راه‌اندازی سامانه الکترونیکی صدور پروانه‌هاست که با راه‌اندازی این سامانه بانک اطلاعاتی مناسبی برای مردم و هم برای سیاست‌گذاران شکل خواهد گرفت.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین