کد خبر: ۳۸۴۹۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۱

وجود جی‌پی‌اس داخلی در سوسک‌ها

سوسک‌ها مانند موش‌ها و انسان‌ها دارای جی‌پی‌اس داخلی هستند. وقتی سوسک‌ها در آشپزخانه‌تان در حال رژه رفتن هستند در مسیریابی‌شان شک نمی‌کنند. بهتر است کنار بایستید؛ این حشره‌ی موذی و مزاحم دارای یک چی‌پی‌اس داخلیست.
آفتاب‌‌نیوز :
محققان بر این باورند این سیستم حرکتی که در قسمتی از سر سوسک‌ها وجود دارد مبنی بر نشانه‌های بصری و شبیه به سیستمی است که موش‌ها و حتی انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند.

 محققان همچنین گفته‌اند که این مکانیسم تقریبا نمونه‌ای از فرگشت همگراست به این صورت که در حیوانات متفاوت چند سیستم شبیه به هم به طور غیرارادی ارتقا پیدا می‌کنند تا بتوانند در شرایط سخت از پس مشکلات خود برآیند

پژوهشگران برای کشف این جی‌پی‌اس داخلی، سوسک‌ها را مورد آزمایش قرار دادند. مانند آزمایشی که برای کشف فعالیت سلول‌های حرکتی مغزی در موش‌ها انجام داده بودند.

سوسک‌ها مجبورند تا چندین وظیفه‌ی جهت‌یابی را کامل کرده در حالی که این فعالیت در بخش مرکزی پیچیده‌ی مغز در حال پردازش است. در واقع این آزمایش نشان داد که چگونه سوسک‌ها در یک محیط می‌توانند جهت‌یابی کنند.

در این آزمایش این موجودات را در یک سطح چرخشی قرار دادند که توسط دیواری سیاه رنگ احاطه شده بود و تنها یک علامت سفید مربعی شکل (کارت) که قابل حرکت بود در آن کار گذاشته شده بود. سوسک‌ها در آن محیط در هر ثانیه 360 درجه در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت چرخانده شدند. نقطه‌ی اوج این آزمایش زمانی بود که کارت سفید رنگ از محیط برداشته شد ولی باز هم سوسک‌ها قادر به تشخیص مسیر خود بودند.

 در این آزمایش همچنین سر سوسک‌ها را با فویلی کاملا پوشاندند طوری که مانع دید آن‌ها شده بود. زمانی که فویل از سر آنها برداشته شد فعالیت‌های سلولی در سر سوسک‌ها شروع به جهت‌یابی و پردازش کرد. در واقع این‌طور به نظر می‌آمد که جی‌پی‌اس داخلی آن‌ها شروع به ترسیم اطلاعات جدید بصری کرده بود.

به گزارش ایسنا، سرپرست و نویسنده تیم تحقیقات، آدرین وارگ، دانشجوی دکترای دانشگاه کیس وسترن رزرو گفت: فرض کنید به سمت دری در حال حرکت هستید و آن در هم آنجاست، اما وقتی در از آنجا برداشته می‌شود شما باز هم آن مسیر را می‌دانید. در واقع با پیش‌زمینه‌ای از اطلاعات قبلی خود مسیر را جهت‌یابی می‌کنید. این عملکرد در سوسک‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

وی در پایان گفت: در واقع فعالیت‌های سلولی در سوسک خیلی شبیه به موش است که به طور قطع نشان می‌دهد که حشرات هم برای جهت‌یابی از سیستم خاصی استفاده می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین