کد خبر: ۳۸۵۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲

تصمیم احتمالی امپراتور ژاپن برای کناره گیری از سلطنت

دو هفته پس از تکذیب خبر کناره گیری «آکی هیتو» امپراتور ژاپن از مقام خود، رسانه های ژاپنی امروز جمعه بار دیگر از تصمیم وی برای اعلام کناره گیری از سلطنت به صورت غیر مستقیم خبر داده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
اواخر تیر ماه سالجاری یکی از شبکه های خبری ژاپنی در گزارشی اعلام کرد که امپراتور 82 ساله این کشور قصد دارد قبل از ناتوانی در انجام وظایفش، از سمت خود کناره گیری کند. این خبر بلافاصله توسط آژانس سلطنتی امپراتور تکذیب شد.

به گزارش ایرنا، امروز اما تلویزیون «ان.اچ.کی»، «ژاپن تودی» و سایت خبری «نیکی» گزارشی منتشر کرده اند که می گویند امپراتور قصد دارد ماه آینده میلادی در یک سخنرانی بدون آنکه از واژه «کناره گیری» استفاده کند، تاج و تخت را به شاهزاده «نارو هیتو» 56 ساله (پسر بزرگش) واگذار نماید.

منابع آگاه و نزدیک به خانواده سلطنتی در این زمینه می گویند: امپراتور می خواهد پیش از ناتوان شدن در انجام کامل وظایفش به دلیل کهولت سن، از قدرت کناره گیری کند.

آنها یادآور شده اند که وی این موضوع را به اطلاع خانواده اش نیز رسانده است. 

منابع خبری ژاپن همچنین تاریخ احتمالی سخنرانی وی را روز هشتم ماه اوت (18 مرداد) امسال عنوان کرده اند که امپراتور پس از نشست فوق العاده مجلس و ترمیم مورد انتظار کابینه، احساساتش را در این سخنرانی ابراز خواهد کرد.

گزارش ها حاکیست، که مقامات آژانس خاندان امپراتوری در نظر دارند این سخنرانی به طور زنده از تلویزیون پخش شود تا امپراتور بتواند افراد بیشتری را مورد خطاب قرار دهد.

در صورتی که این اتفاق رخ دهد، او برای اولین بار است که احساسات خود را به صورت زنده به مردم کشورش ابراز می دارد. آخرین باری که او برای مردم ژاپن سخنرانی کرد، مربوط به زمین لرزه و سونامی سال 2011 بود که به صورت یک ویدیوی ضبط شده صورت گرفت.

ان.اچ.کی در گزارش خود اعلام کرد که انتظار می رود سخنرانی «آکی هیتو» 82 ساله که از کاخ امپراتوری در مرکز توکیو ایراد می شود، حدود 10 دقیقه به طول بیانجامد.

او از زمان جانشینی پدرش امپراتور «شوا» که نامش «هیرو هیتو» بود به مدت 28 سال در این منصب بوده است.

وظایف و اختیارات امپراتور ژاپن در 103 اصل تعریف شده و بر اساس مهمترین اصول، امپراتور مظهر کشور و وحدت مردم است و مقام وی از اراده مردم ناشی می شود که قدرت حاکم را در دست دارند.

تاج و تخت امپراتوری موروثی است و همه اقدامات و احکام امپراتور در امور دولتی باید با مشورت و تصویب هیات وزیران باشد.

امپراتور فقط می تواند در امور دولتی مصرح در قانون اساسی اقدام کند و در مورد حکومت، قدرتی ندارد.

از سال 1817 میلادی به بعد هیچ امپراتوری در ژاپن کناره گیری نکرده و اگر این اتفاق در زمان یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن روی دهد نیاز است تا قانون خانواده سلطنتی در پارلمان تجدید شود که شاید به بحث ها و زمان زیادی نیاز داشته باشد.

«آکی هیتو» یکصد و بیست و پنجمین امپراتور ژاپن از خاندان «یاماتو» است و از سال 1989 در این سمت می باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین