کد خبر: ۳۸۵۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷

استخراج طلای ناب از خاک تیره

پیش از این ذخیره کانی سنگ مجتمع صنعتی و معدنی زرشوران 7میلیون تن برآورد شده بود اما در حال حاضر به ذخیره 108 میلیون تن دست پیدا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد احمدی مدیرعامل مجتمع صنعتی و معدنی زرشوران در جمع خبرنگاران عنوان کرد: عملیات اجرایی پروژه استخراج طلا از معدن زرشوران در سال 1389 با سرمایه حدود 2هزار میلیاردی آغاز و با انتخاب پیمانکار داخلی صاحب تکنولوژی ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه افزود: این مجموعه به طور رسمی در آبان ماه سال 93 افتتاح گردید و در جریان فعالیت خود طی این سال ها اقدام به تکمیل خطوط و افزایش ظرفیت کرده و موفق شدیم تا 175 کیلوگرم طلا و 180 کیلو گرم نقره را در بورس پذیرش و عرضه کنیم.

احمدی اذعان داشت: این مجتمع از دو بخش صنعت و معدن تشکیل شده و 10 میلیون متر مکعب استخراج مواد معدنی که در حد کلاس جهانی هستند را در برنامه داریم.

مدیرعامل مجتمع صنعتی و معدنی زرشوران همچنین اظهار کرد: عیار متوسط طلا با آزمایشات انجام شده 4ppm تعیین و در این معدن 309 هزار تن مواد معدنی استخراج داشته ایم که شامل نقره 2pmm ، جیوه 4pmm، آنتی موان 8 درصد و آرسنیک 7 درصد می شود.

وی بیان کرد: باید به این نکته اشاره کنیم که در برنامه یک ساله تدوین شده تولید 600 کیلوگرم طلا در دستور کار قرار گرفته و از اول سال جاری تا کنون موفق به استخراج حدود 137 کیلوگرم طلا شده ایم.

احمدی در خصوص میزان رشد استخراج معدن زرشوران بیان کرد: در چهار ماهه ابتدای سال 95 نسبت به چهار ماهه ابتدایی سال گذشته تولیدات طلا 4 برابر افزایش داشته و همچنین مواد معدنی با افزایش یک و نیم برابری مواجه بوده است.

وی عنوان کرد: سال گذشته 10 هزار متر حفاری صورت گرفته و در حال حاضر اسناد مناقصه 30هزار متر حفاری مهیا شده و در آینده نزدیک ارائه خواهد شد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی و معدنی زرشوران در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد این مجموعه گفت: آزمایشات خود کنترلی توسط استاندارد صورت گرفته و در بحث حفاظت محیط زیست دو دستگاه پایش آنلاین در محل انباشت باطله ها به کار گرفته شده تا به صورت برخط اطلاعات برای بررسی و کنترل ارسال گردد و علی رغم پایش های همیشگی و بر خط ،برنامه تحقیقاتی استخراج آنتی موان از باطله ها را نیز خواهیم داشت.

احمدی ضمن اشاره به طرح توسعه و افزایش سطح تولید با ورود 600 هزار تن مواد استخراجی و سرمایه حدود 4 و نیم میلیون یورو که در دست اقدام است افزود: در فضای پسابرجام به سمت تکمیل اطلاعات با ورود سرمایه گذاران و محققان پیش روی می کنیم و برای تأمین سرمایه طرح توسعه انتظار داریم 4.5 میلیون یورو مشارکت سرمایه گذاران خارجی را داشته باشیم که در این دوران تا کنون شرکت های معتبر استرالیایی، قزاقستانی، گرجستانی و فرانسوی از این مجتمع بازدید کردند و علاقمند به شرکت در مناقصه ها هستند.

وی در خصوص مذاکرات صورت گرفته گفت: مذاکراتی با کشور قرقیزستان انجام دادیم تا با انتقال تکنولوژی و افزایش مطالعات بتوانیم طلای 996 استخراجی را به طلای 999 استاندارد جهانی که قابلیت عرضه در بورس لندن را دارا هست برسانیم.

به باشگاه خبرنگاران، احمدی همچنین گفت: به ظرفیت استخراج حدود 2هزار متر مربع در روز دست پیدا کرده ایم و سال گذشته 140 کیلوگرم شمش طلا در بورس به فروش رسید و حدود 153 میلیارد ریال درآمد در پی داشت که این میزان در چهار ماهه اول سال 95 با 30 درصد افزایش به 197 میلیارد ریال رسیده است و در آینده نزدیک تولید سنگ های قیمتی تراورتن را نیز در برنامه خود گنجانده ایم.

وی درباره اشتغالزایی این مجموعه عنوان کرد: در حال حاضر 675 نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند که با گسترش تولید این تعداد به هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد و 1.7 بیکاری شهرستان تکاب از این طریق مرتفع می گردد.

مدیرعامل مجتمع صنعتی و معدنی زرشوران در خصوص اقدامات حاشیه ای صورت گرفته تصریح کرد: تفاهم نامه ای بین این مجتمع صنعتی و معدنی با شرکت گاز به امضا رسیده که طی آن تا سال 96 روستاهای اطراف از گاز بهره مند می شوند و همچنین نیروگاه CHP به عنوان نیروگاه پاک راه اندازی می کنیم که علاوه بر تولید برق جوابگوی نیازهای ما نیز باشد.

وی درخصوص وضعیت سرمایه مالی زرشوران بیان داشت: در کنار سرمایه 2هزار میلیاردی در نظر گرفته شده برای مجتمع زرشوران قرار دادی بالغ بر هزار و 669 میلیارد ریال با پیمانکاران منعقد شده که از این بین حدود یک و نیم میلیارد صرف دستمزد و سالانه 5 میلیارد هزینه در شهر داریم و به این ترتیب یک رفاه نسبی برای مردم این منطقه ایجاد کرده ایم.

احمدی همچنین از ذخیره این معدن چنین یاد کرد: پیش از این ذخیره کانی سنگ مجتمع صنعتی و معدنی زرشوران  7میلیون تن برآورد شده بود و در حال حاضر به ذخیره 108 میلیون تن دست پیدا کرده ایم.

وی در پایان اذعان کرد: در دنیا جایگاه 54 تولید طلا را دارا هستیم و همچنین رتبه چهارم تولید طلا در آسیا را به خود اختصاص داده ایم که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال 97 قصد داریم به رتبه دوم آسیا دست پیدا کنیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین