کد خبر: ۳۸۵۴۰۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

کارگردان «لئون» محکوم شد / جریمه 450 هزار یورویی برای لوک بسون به جرم ایده‌دزدی

لوک بسون فیلمساز سرشناس فرانسوی به جرم سرقت هنری یا همان ایده‌دزدی از فیلم «فرار از نیویورک» جان کارپنتر به پرداخت 450 هزار یورو جریمه محکوم شد.
آفتاب‌‌نیوز : کارگردان فیلم‌هایی چون «عنصر پنجم» و «دختری به نام نیکیتا» هر گونه ایده‌برداری برای فیلم «حبس / lockout» از فیلم «فرار از نیویورک» را رد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، در فیلم «فرار از نیویورک» داستان فیلم در نیویورکی روی می‌دهد که به زندانی بزرگ بدل شده است که زندانی‌ها کنترل آن را به دست گرفته‌اند. پس از سقوط هواپیمای رییس‌جمهور در این مکان، کاراکتر کورت راسل به نجات او می‌رود.

دادگاه تجدیدنظر در پاریس اعلام کرد که فیلم «حبس» به کارگردانی لوک بسون به صورت گسترده از عناصر فیلم «فرار از نیویورک» استفاده کرده است.

در فیلم «حبس» گای پیرس نقش فردی را بازی می‌کند که به اشتباه محکوم شده است. به او پیشنهاد می‌شود که در ازای آزاد کردن دختر رییس‌جمهور از زندانی که به دست زندانیان شورشی افتاده است، آزادی خود را به دست بیاورد.

شباهت‌های بسیار میان این دو فیلم مدت‌ها محل بحث و جدل منتقدان سینمایی بوده است. برای نمونه مجله باکس‌آفیس فیلم بسون را بدلی وقیحانه از فیلم «فرار از نیویورک» خوانده بود. فیلیپ فرنج در نشریه گاردین نوشته بود: «جان کارپنتر احتمالاً این فیلم را بازسازی فیلم «فرار از نیویورک» در نظر می‌گیرد.»

معمولاً اثبات سرقت ادبی در پرونده‌های سینمایی کار بسیار مشکلی است. دلیل آن هم شباهت‌های بسیاری است که در فیلم‌های ژانر اکشن و علمی و تخیلی وجود دارد.

کارپنتر که بیشتر با فیلم‌هایی چون «هالووین»، «مه» و «چیز» شناخته می‌شود، از دادگاه طلب 2.4 میلیون دلار خسارت کرده بود. دادگاه سال گذشته بسون، کمپانی اروپاکرپ و دیگر نویسندگان فیلم «حبس» را به پرداخت 85 هزار یورو به کارپنتر، نیک کسل دیگر نویسنده «فرار از نیویورک» و کمپانی استودیو کانال محکوم کرده بود.

بسون در اعتراض به حکم دادگاه، آن را مانعی برابر آزادی هنری دانسته بود. وکیل بسون در دفاع از او گفته بود: «یکی از بزرگترین استعدادهای سینمای فرانسه هیچگاه عمداً دست به سرقت هنری نمی‌زند. حتی خود فیلم «فرار از نیویورک» هم وام‌دار کلاسیک‌های قدیمی‌تر مانند «ریو براوو» و «مد مکس» است.

در هر صورت به نظر می‌رسد که دادگاه تجدیدنظر با بسون موافق نیست و جریمۀ دادگاه نخست را پنج برابر افزایش داده است. وکلای بسون هنوز در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

جدیدترین پروژه سینمایی لوک بسون با عنوان «والرین و شهر هزارسیاره» چندی پیش در کمیک‌کان سن‌دیه‌گو معرفی و با استقبال خوب حضار روبه‌رو شد. این فیلم که با 180 میلیون دلار بودجه ساخته می‌شود تا نیمۀ سال 2017 اکران نخواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین