کد خبر: ۳۸۶۶۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴

نوبخت: اختصاص اعتبار موردنیاز احیای دریاچه ارومیه اولویت جدی دولت است

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اختصاص اعتبار و تامین منابع مالی مورد نیاز طرح های احیای دریاچه ارومیه اولویت جدی دولت یازدهم است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر نوبخت روز جمعه در جلسه‌ای که در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه برگزار شد، از روند اجرایی این پروژه اعلام رضایت کرد.

وی افزود: پروژه انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه یک طرح ملی هماهنگ با سیاست های دولت تدبیر و امید است و پشتیبانی دولت از این پروژه همواره ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: دولت برای اتمام پروژه و انتقال آب به سمت دریاچه ارومیه جهت احیای آن از هیچ تلاش و حمایتی فروگذار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، وی اظهار کرد: دستور رئیس جمهوری مبنی بر اختصاص همه اعتبارات مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه و موضوع احیای آن به طور جدی و عملی دنبال می شود.

استاندار آذربایجان غربی نیز در جریان این بازدید با اشاره به حمایت بی دریغ دولت و شخص رئیس جمهوری از پروژه احیای دریاچه ارومیه گفت: با وجود مشکلات اقتصادی دولت، عملیات اجرایی طرح انتقال آب از سد کانی سیب طبق برنامه زمان بندی شده به خوبی در حال انجام است.

قربانعلی سعادت افزود: با اتمام این پروژه، شاهد شکوفایی ملی در محیط زیست استان آذربایجان غربی خواهیم بود.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته با وجود خشکی دریاچه ارومیه، هیچ اقدام متناسبی در خصوص حفظ و احیای دریاچه ارومیه انجام نشده بود که خوشبختانه با روی کار آمدن دولت یازدهم، یک نگاه اساسی و بنیادی نسبت به دریاچه ارومیه و احیای آن در دولت شکل گرفت و در حال حاضر شاهد وضعیت خوب دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از نوبخت به دلیل تخصیص به موقع اعتبارات پروژه های احیای دریاچه ارومیه قدردانی کرد.

در ادامه بازدید نیز محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان استانی از روند اجرای پروژه و کارگاههای مربوطه بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5 هزار و 700کیلومتری آن در اوایل پاییز پارسال تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود.

پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب بوده است.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.

در زمان پرآبی عمیق ترین نقطه این دریاچه 16 متر بوده است.

با اجرای برنامه های عملیاتی و طرح های ستاد احیا، دریاچه ارومیه از سال گذشته، از امسال روند خشکی سال های گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.

سطح تراز دریاچه ارومیه در روز 11 مرداد برابر با 1270.78 بالاتر از سطح آبهای آزاد بوده که نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته 54 سانتیمتر افزایش داشته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین