کد خبر: ۳۸۷۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴
در واکنش به شایعه از سرگیری حج عمره؛

وزیر ارشاد: مناسک حج مطلقا امسال برگزار نمی‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صراحتا اعلام کرد: حج و عمره امسال برگزار نمی‌شود و از سرگیری دوباره‌ی آن‌ها در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار ندارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، علی جنتی که روز یکشنبه به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار به ایسنا آمده بود، شایعه‌های مربوط به احتمال از سرگیری عمره در سال ۹۵ را قویا تکذیب کرد و به ایسنا گفت: مواضع رسمی ایران درباره‌ی لغو عمره تغییر نکرده و از سرگیری آن مطلقا در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست.

جنتی با اشاره به کوتاهی دولت عربستان برای اجرای حکم دو مامور متعرض فرودگاه جده اظهار کرد: هرچند که این حکم در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران قرار نگرفته، اما طبق وعده‌ی عربستان قرار بود آن دو مامور محاکمه شوند که آن حکم را بدرستی اجرا نکردند. آن‌ها (دولت عربستان) قبلا در مذاکره با ایران با استناد به قوانین‌شان حکم دو مامور فرودگاه را اعدام اعلام کرده بودند، ولی حتی حکم قانونی خودشان را درست اجرا نکردند.

او تاکید کرد: با توجه به برخورد دولت عربستان، جمهوری اسلامی ایران تا کنون برای از سرگیری عمره، اقدام رسمی انجام نداده است.

وی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به مواضع ایران درباره‌ حج، گفت: انجام مناسک حج جدا از مسائل سیاسی ما نیست. روابط سیاسی ما با عربستان سعودی به گونه‌ای است که بسیاری از این پل‌ها خراب شده و بازسازی آن زمان زیادی را می‌طلبد، بنابراین امکان برگزاری حج حداقل و مطلقا امسال وجود ندارد.

جنتی افزود: باید دید دولت عربستان در سال‌های آینده نظرات جمهوری اسلامی را با وجود تیرگی روابط سیاسی تامین می‌کند یا خیر. اگر آن‌ها بپذیرند با دولت ایران و زائران ما مثل گذشته رفتار کنند، ممکن است حج برقرار شود، ولی قطعا امسال حج انجام نمی‌شود.

دولت ایران از سال 94 عمره را تا زمان اجرای حکم اعدام دو مامور فاسد فرودگاه جده، به حالت تعلیق درآورد. عربستان با آن‌که قبلا اعلام کرده بود شدیدترین احکام آن کشور را برای آن دو مامور فاسد به اجرا می‌گذارند،طبق آنچه مسوولان سازمان حج و وزارت خارجه تا کنون گفته‌اند؛ حکم چندان با واقعیت‌ها غرابت ندارد. از سوی دیگر نیز دولت عربستان با اعمال برخوردهای سیاسی در مذاکرات حج، زائران ایرانی را نیز امسال از حج تمتع محروم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین