کد خبر: ۳۸۸۶۳۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

خداحافظ مصباح‌يزدی و ياران!

اصولگرايان اين روزها بيش از همه به يك شكل هندسي فكر مي‌كنند كه بتوانند آن را در قالب مشي انتخاباتي خود براي ارديبهشت ۹۶ يعني انتخابات رياست‌جمهوري دوزادهم معرفي كنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 تا ديروز آنها وحدت حول محور جامعتين، تبعيت از سه ضلعي حدادعادل، قاليباف و جليلي و چندين طرح ديگر را آزموده‌اند كه نتوانستند نتيجه خداحافظ مصباح‌يزدی و ياران!مطلوبي كسب كنند و حالا به اين نتيجه رسيده‌اند كه حتي يك چند ضعلي هم دردي از آنها دوا نخواهد كرد. بنابراين طبق آنچه كمال الدين سجادي عنوان كرده است مدل اصولگرايان درانتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم، مدل دايره‌اي است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، او درباره تفاوت اين مدل با برنامه‌هاي قبلي اصولگرايان گفته كه«يكي از اين تفاوت‌ها، پذيرش محوريت جامعه روحانيت مبارز است. اين قيد وجود دارد كه جامعه روحانيت مبارز به‌دليل داشتن ساختار حزبي، محوريت شوراي مزبور براي انتخابات ۹۶ را به عهده بگيرد.» سجادي مي‌گويد:«يك نظر اين است كه دبيران كل احزاب و تشكل‌هايي كه محوريت جامعه روحانيت را قبول دارند، دعوت شوند. البته ممكن است از تعدادي اشخاص حقيقي به‌دليل فعاليت و نفوذي كه دارند نيز براي حضور در شورا دعوت شود.» عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به راهكار ناكام سه ضلعي اصولگرايان براي انتخابات‌های گذشته، توضيح داد:«آن تركيب يك مثلث بود و ما به دايره اعتقاد داريم. آن تركيب به تاريخ پيوست و ما هم همان موقع چندان روي آن تركيب نظر نداشتيم و موافق نبوديم. دايره اصولگرايي وسيع است اما چگونگي حضور اشخاص حقيقي و حقوقي، مساله‌ای است كه بايد پخته‌تر شود.»

جامعه روحانيت‌محور است

نكته قابل درك در اظهارات سجادي و برنامه‌اي كه آنها براي انتخابات ۹۶ دارند، اين است كه آنها اعتنايي به شاگردان آیت ا... مصباح‌يزدي و جامعه مدرسين ندارند، به نحوي كه تمركز خود را بر محوريت جامعه روحانيت قرار داده‌اند. اگر به اخبار و گفت‌وگوهاي سياسي با محور انتخابات رياست‌جمهوري دقت شود آنچه از سوي اعضاي جامعتين منتشر شده، اظهارنظرهاي اعضاي جامعه روحانيت است و كمتر مي‌توان موضعي از جانب اعضاي جامعه مدرسين حول انتخابات سال آينده را يافت. به عنوان مثال هنوز در اذهان وجود دارد كه حجت‌الاسلام مصباحي مقدم از اعضاي جامعه روحانيت در حالي كه برخي اظهارنظر انتخاباتي را زودهنگام مي‌دانستند، از حمايت اين تشكل از روحاني خبر داده بود يا حجت‌الاسلام مصطفي پور محمدي هم در پاسخ به اين سوال كه«احتمال دارد جامعه روحانيت مبارز تهران در انتخابات رياست‌جمهوري از آقاي روحاني به عنوان يكي از اعضاي خود حمايت كند؟» يادآور شد:«همه‌چيز احتمال دارد. در جامعه روحانيت مبارز تهران نشان داديم كه واقع‌بينانه و آنچه را که مصالح و خير كشور و جامعه است، در نظر داريم و سعي مي‌كنيم با اصول و آرمان‌هايمان مطابقت كامل داده شود.» اين اظهارات حمايتي از روحاني در حالي است كه برخي ادعاي ديگر دارند. مانند حجت‌الاسلام ابراهيمي كه قائل به حمايت از رئيس دولت يازدهم براي تداوم جلوس بر كرسي رياست‌جمهوري براي چهار سال دیگر نيست. اما به هر حال اعضاي جامعه روحانيت در عين تفاوت ديدگاه، سعي در تعامل دارند. در جامعه مدرسين اما، سكوت سختي حاكم است و اعضاي آن قائل به اظهارنظر صريح انتخاباتي نيستند. دليل اين سكوت را مي‌توان در تنوع افكار و مواضع اين تشكل دانست كه شايد تعامل را ناممكن كرده باشد و همچنين مصلحت نداستن ابراز عقايد مختلف از يك تريبون كه به زعم سران جامعه مدرسين مي‌تواند موجب كاهش محبوبيت و اعتبار اين تشكل شود. البته نبايد فراموش كرد كه ائتلاف حول محور جامعه روحانيت به معناي حمايت صد در صدي آنها از روحاني نیست، چرا كه شايد در جلساتشان به كانديداي ديگري برسند كه قدرت غلبه بر روحاني داشته باشد و از او حمايت كنند.

جبهه پايداري دليل حذف جامعه مدرسين

برخي اما موضوع ديگري را دلیل سكوت جامعه مدرسين و حذف تدريجي اين تشكل از فرايند تصميم‌گيري براي برهه‌هاي با اهميتي مانند انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ مي‌دانند. بر اساس اين ديدگاه، جبهه پايداري سهم بزرگي در ناديده گرفتن جامعه مدرسين دارد. برخي از اعضاي اين تشكل روحاني از مخالفان سرسخت روحاني به حساب مي‌آيند؛ افرادي چون آيت‌ا... مصباح و طيف همراه با او كه در نامه‌هايي محرمانه خطاب به روحاني از فضاي فرهنگي و برخي رويه دولت انتقاد هم كرده‌اند. سوي ديگر برخي اعضاي اين جامعه و خصوصا مراجع تقليد هستند كه رضايت نسبي خوبي از دولت دارند تا آنجا كه حتي آيت‌ا... مكارم خطاب به روحاني مي‌گويد:«او رئيس‌جمهور خوبي است». اعضاي جامعه مدرسين بارها طعم تلخ اين چند دستگي در درون خود كه سبب رويگرداني طيف‌هايي از حاميان آنها شد را چشيده‌اند. مانند انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ كه برخي از اعضاي اين جامعه با صدور بيانيه‌اي از نامزدي ولايتي حمايت کردند و حتي بيانيه‌اي با امضاي آيت‌ا... يزدي صادر شد. اما برخي از اعضاي جامعه مدرسين به سرعت اين حمايت را تكذيب كردند. بنابراين مي‌توان دريافت كه نفوذ اعضاي جبهه پايداري در جامعه مدرسين كه سبب چندصدايي علني در اين تشكل روحاني شد، مهم‌ترين دليل حذف آنها از گردونه تصميم‌گيري نهايي اردوگاه اصولگرايي است.

واكنش جامعه مدرسين چيست؟

در چنين شرايطي بايد منتظر تصميمات اعضاي جامعه مدرسين بود كه تعدادي از آنها را مي‌توان به عنوان گمانه مطرح كرد. نخست اينكه با توجه به حمايت بخشي ازاعضاي جامعه روحانيت از روحاني و همراه شدن بخشي از اعضاي اردوگاه اصولگرايي با آنها مي‌توان اين گمانه را مطرح كرد كه جامعه مدرسين كانديداي ديگري را در مقابل روحاني قرارداده و از او حمايت كند كه البته در صورت اجماع نهايي اصولگرايان با محوريت جامعه روحانيت در حمايت از روحاني، جامعه مدرسين متحمل شكست سنگيني خواهد شد. گمانه ديگر اين است كه جامعه مدرسين در نهايت به ائتلاف اصولگرايان با محوريت جامعه روحانيت بپيوندد، اما تنها يك عضو عادي ائتلاف باشد. گمانه نهايي هم سكوت جامعه مدرسين است كه اين پيش بيني سوم بيش از دو گمانه قبلي قابل تصور است.

منبع: آرمان


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
آنیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
10
جذب آراء مردم ربطی به اشکال هندسی نداره آقایان که مثلث رو به دایره تغییر بدید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
4
واقعا....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
1
10
خداحافظ مصباح‌يزدی و همفکران .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
1
10
مردم اين آقايان را قبول ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
1
7
انشالله. یعنی واقعا" میشه؟
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
1
5
مصباح یزدی صلاحیت تدریس هم نداره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین