کد خبر: ۳۸۹۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
تخت روانچی از آغاز رایزنی های گسترده در آمریکای لاتین خبر داد:

ظریف با هیات اقتصادی۶۰ نفری به آمریکای لاتین می رود/حل موضوع بدهی نفتی نیکاراگوئه به ایران

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی، نخستین سفر خود به امریکای لاتین را از روز یکشنبه آینده به منظور دیدار از 6 کشور این منطقه مهم جهان آغاز می کند. هدف این سفر، گسترش روابط سیاسی و اقتصادی دو طرف پس از اجرای برجام و لغو «تحریمهای ظالمانه» علیه ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
در همین راستا مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان در آستانه سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به 6 کشور آمریکای لاتین در هفته آینده در گفت‌وگویی با خبرنگاران به تشریح ابعاد و ویژگی‌های این سفر و مناسبات جمهوری اسلامی ایران با این منطقه پرداخت.

 او گفت که هیات اقتصادی همراه دکتر ظریف در جریان سفر به امریکای لاتین شامل بیش از 60 تن از تجار، بازرگانان و صاحبان شرکتهای بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله خدمات فنی و مهندسی است.

به گفته تخت روانچی، سفر ظریف به امریکای لاتین از کوبا آغاز می شود و او پس از آن، به ترتیب از کشورهای نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدار خواهد کرد.

مدت این سفر در مجموع یک هفته است و طبق برنامه، وزیر امور خارجه و هیات همراه او هر روز در یک کشور منطقه امریکای مرکزی و جنوبی خواهند بود.

قرار است مقامهای سیاسی هیات، با مسئولان بلندپایه کشورهای میزبان ملاقاتهایی داشته باشند و بخش خصوصی نیز در سمینارهای مشترک شرکت کنند.

تخت روانچی از این سفر به عنوان «آغاز فصلی جدید در روابط میان ایران و امریکای لاتین» نام برد و اطمینان داد که این سفر نه تنها در زمینه سیاسی به تقویت پیوندهای دو طرف کمک می کند بلکه ثمرات ارزشمندی نیز در زمینه های اقتصادی به همراه خواهد داشت.

او گفت:« امریکای لاتین برای ایران اهمیت بسیار بالایی دارد و با وجود بعد مسافت، زمینه های همکاری ایران با کشورهای آن منطقه در عرصه های مختلف بسیار زیاد است.»

تخت روانچی با اشاره به عضویت هر دو طرف در سازمان ملل، جنبش عدم تعهد، گروه 77 (کشورهای در حال توسعه) و شماری دیگر از مجامع و نهادهای مهم بین المللی تصریح کرد: «از نظر سیاسی، ما در مجموع روابط خوبی با یکدیگر داریم و مشکل عمده ای در راه گسترش این روابط نمی بینیم».

وی افزود: در عرصه اقتصادی نیز زمینه های فراوانی برای ما در جهت همکاری و فعالیت مشترک وجود دارد اما هنوز نتوانسته ایم از این ظرفیتها بطور کامل بهره ببریم.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به وجود 30 کشور با 600 میلیون نفر جمعیت در منطقه امریکای لاتین یادآور شد: برخی کشورهای این منطقه هم از نظر جمعیت و هم وسعت، قدرتهای بزرگی هستند و از نظر سیاسی و اقتصادی در صحنه بین المللی و فرایند تصمیم سازی در سازمان ملل نقش مهم و تاثیرگذاری دارند.

تخت روانچی گفت که از نظر سیاسی ما می توانیم در سطح بین المللی و در موضوعات مختلف مربوط به کشورهای در حال توسعه و غیرمتعهد همکاری کنیم و در زمینه اقتصادی نیز وضعیت روابط دوجانبه را از حالت سنتی موجود خارج سازیم.

وی توضیح داد که بطور سنتی، کشورهای امریکای لاتین عمدتا گوشت، برنج، گندم و دانه های گیاهی به ایران صادر می کنند و در مقابل، ایران نیز خشکبار، فرش، اقلام دارویی و برخی تجهیزات کشاورزی به آن منطقه می فرستد.

معاون وزیر امور خارجه، «صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران» را یکی از بسترهای جدید همکاری میان دو طرف برشمرد و خاطرنشان کرد که اینگونه خدمات ایران در برخی کشورهای منطقه امریکای لاتین مورد استقبال قرار گرفته و اکنون زمینه خوبی برای گسترش در آنجا دارد.
تخت روانچی، همکاری در زمینه فناوری های پیشرفته، داروسازی، سد سازی، مسکن و صنایع لبنی را از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران بیان کرد که در امریکای لاتین با بازار خوبی مواجه است و به توسعه این کشورها کمک می کند.
وی، همکاری در حوزه نفت و گاز را از دیگر مسائلی خواند که در جریان این سفر بررسی خواهد شد. 
وی تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران، کشورهای امریکای لاتین را دوستان خود می داند و با توجه به علاقه دو طرف، فکر می کنیم که این سفر فرصت بسیار خوبی را فراهم می کند تا روابط خود را در زمینه های مختلف بویژه اقتصادی گسترش دهیم.»

** گشایش سفارت شیلی در تهران
معاون وزیر امور خارجه، گشایش سفارت شیلی در تهران را در ماههای اخیر پس از 36 سال تعطیلی، نشانه روشنی از این علاقه مندی دانست و اظهارداشت: بعد از تصویب برجام و رفع تحریمهای ظالمانه ای که بر روابط عادی اقتصادی ایران با دیگر کشورها تاثیر گذاشته بود، اکنون زمینه برای همکاریها فراهم شده و کشورهای مختلف از جمله در امریکای لاتین علاقه خود را به همکاری با ایران بیشتر نشان می دهند.
وی توضیح داد: سفارت شیلی از چند ماه پیش با استقرار یک کاردار موقت در تهران گشایش یافته است و بتدریج به سطح سفیر ارتقا خواهد یافت.

** هدف سفر، زمینه سازی برای گسترش روابط است

تخت روانچی خاطرنشان کرد: ابعاد سفر دکتر ظریف به امریکای لاتین فقط تمرکز روی روابط سیاسی و اقتصادی نیست بلکه در مورد زمینه های مختلف همکاری بحث خواهد شد.

وی گفت: از آنجا که ما زمینه های همکاری فراوانی داریم، هدف این سفر، عقد قرارداد نیست بلکه فراهم ساختن شرایط برای استفاده از ظرفیتها و توسعه مناسبات و همکاریهای دو طرف بویژه در زمینه اقتصادی است.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: علاوه بر مذاکراتی که در سطوح سیاسی در این سفر انجام می شود، حضور بخش خصوصی و نشستهایی که با طرفهای خود در کشورهای مختلف امریکای لاتین خواهند داشت، کمک خواهد کرد تا پس از این سفر، وارد مرحله جدیدی در روابط اقتصادی دو جانبه شویم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه میان ایران و امریکای لاتین، هیچ ذهنیت منفی برای همکاری وجود ندارد ، خاطرنشان کرد: ممکن است دشمنان ما تلاش کنند چهره منفی از ایران جلوه دهند و علیه گسترش مناسبات دو جانبه سم پاشی کنند ولی کشورهای امریکای لاتین خودشان کار با ایران را دیده و شاهد نتایج مثبت آن بوده اند و این برای ما بسیار مهم است.

وی با اشاره به مطالب بی پایه برخی رسانه های خارجی در باره این سفر گفت: برخی رژیمها تلاش دارند روابط ایران را با دیگر کشورها از جمله در امریکای لاتین تخریب کنند. رژیم صهیونیستی از مدتها پیش در این زمینه تلاشهای بی نتیجه ای داشته و و اکنون برخی کشورهای منطقه نیز به آن پیوسته اند تا تصور غلطی از ایران به افکار عمومی دیگر کشورها ارایه دهند.

تخت روانچی در این زمینه به طرح مباحثی نظیر همکاری نظامی میان ایران با کشورهای امریکای لاتین از سوی برخی رسانه ها اشاره کرد و با «مضحک و مسخره» خواندن آن گفت: هدف اینگونه اقدامات، سیاه نمایی، ایران هراسی و ترساندن دیگر کشورها از ایران است.
وی افزود: پس از برجام، تعدادی از کشورها که محدود هستند، احساس می کنند بازنده برجام بوده اند. از همین رو، هر جا از دستشان بر می آید، می خواهند این بازندگی را به شکلی جبران کنند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: آنهایی که تلاش دارند وانمود کنند که ایران به دنبال اتحاد نظامی با امریکای لاتین است، در تلاش هستند تا تصویری مغشوش و غلط از ایران ارایه کنند و مانع بهبود روابط ما در دوره لغو تحریمها شوند.
تخت روانچی گفت: سیاست ما در امریکای لاتین کاملا شفاف و بر اساس منافع متقابل است و بیش از هر چیز، جنبه اقتصادی در دوره پسابرجام دارد. 

وی، تقویت مناسبات فرهنگی با امریکای لاتین را نیز یادآور شد و اظهارداشت: فعالیتهای فرهنگی ما در امریکای لاتین، بسیار شفاف و با هماهنگی دولتهای مربوطه و در چارچوب توافقات صورت می گیرد.


** روابط با ونزوئلا
معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در باره رابطه این سفر با تحولات داخلی ونزوئلا گفت: از نظر ما، دولت ونزوئلا، یک دولت قانونی است و آقای نیکولاس مادورو نیز در میانه دوره ریاست جمهوری خویش است. از سوی دیگر، می دانیم که مشکلات اقتصادی در آن کشور وجود دارد و با توجه به تغییر ترکیب مجلس، وجود برخی اعتراضها به سیاستهای دولت امری طبیعی به شمار می رود.

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، ونزوئلا را کشور دوست خود می دانیم و معتقدیم که این بر عهده مردم این کشور است که بخواهند چه دولتی بر آنها حاکم باشد.

تخت روانچی با اشاره به اینکه ایران با دولتهایی از طیفها و گرایشات مختلف سیاسی در امریکای لاتین روابط دارد، تصریح کرد: با تغییر دولتها، قرار نیست روابط ما تحت الشعاع قرار بگیرد چون روابط ایران با کشورهای مختلف مبتنی بر اصول مورد قبول جامعه بین المللی یعنی عدم دخالت در امور داخلی کشورها، مذاکره از موضع برابر و احترام به استقلال کشورها است.
معاون وزیر خارجه همچنین با اشاره به اینکه موانع و اشکالات جزیی در فعالیت شرکتهای خانه سازی ایران در ونزوئلا برطرف شده است، تصریح کرد: دولت ونزوئلا از فعالیت شرکتهای ایرانی در آن کشور در زمینه های مختلف فنی و مهندسی، بسیار راضی و خرسند است.
وی با تاکید بر اینکه شرکتهای ایرانی در زمینه های سدسازی، راهسازی، نفت و گاز و دیگر حوزه های خدمات فنی و مهندسی توانایی بالایی دارند، ضرورت تقویت حضور آنها را در کشورهای منطقه امریکای لاتین با هدف کمک به توسعه این کشورها مورد تاکید قرار داد.

** سفر دکتر روحانی به اجلاس عدم تعهد
تخت روانچی با اشاره به سفر روز دوشنبه وزیران امور خارجه و نفت ونزوئلا به تهران گفت: هدف این سفر، دعوت از دکتر حسن روحانی رییس جمهوری برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد در ونزوئلا در ماه آینده بود.

وی افزود: در حال حاضر، ایران ریاست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد و قرار است آن را در اجلاس جزیره مارگاریتا به ونزوئلا تحویل دهد .
هفدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد که 120 کشور عضو آن هستند، قرار است از 13 تا 18 سپتامبر - 23 تا 28 شهریور - در جزیره مارگاریتا برگزار شود.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: ما در حال برنامه ریزی در این زمینه هستیم اما هنوز در باره سطح مشارکت ایران در اجلاس مذکور تصمیم گیری نشده است.

وی یکی از محورهای مذاکرات سفر وزیر نفت ونزوئلا به تهران را موضوع قیمت و میزان تولید نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیان کرد و گفت که دو طرف در این زمینه گفت وگوهایی با یکدیگر داشتند.

تخت روانچی همچنین گفت که در نظر است دکتر روحانی رییس جمهوری نیز سفری به کشورهای منطقه امریکای لاتین داشته باشد و دیدار ظریف از این کشورها، زمینه ساز سفر مذکور است.

وی به تاریخ سفر رییس جمهوری اسلامی ایران اشاره ای نکرد. 


** بدهی نیکاراگوئه و دیدار با فیدل 
معاون وزیر امور خارجه در باره وضعیت بدهی نیکاراگوئه به ایران گفت: مساله بدهی نیکاراگوئه به ایران که مربوط به بیش از 30 سال پیش بود، سال گذشته حل شده و دو کشور به ترتیبات جدیدی برای پرداخت آن رسیده اند.

تخت روانچی در باره احتمال دیدار ظریف با فیدل کاسترو در جریان این سفر نیز اظهارداشت: فیدل کاسترو به عنوان یک چهره برجسته انقلابی مورد توجه ما و دیگر کشورهای در حال توسعه است اما وی معمولا دیدارهای خارجی ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Sweden
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
0
6
این دولت بدبخت کدوم گند کاری دولت قبل رو می تونه جمع کنه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین