کد خبر: ۳۸۹۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵

نظریه سیاه‌چاله هاوکینگ در آزمایشگاه تایید شد

یک سیاه‌چاله مصنوعی که در آزمایشگاه ساخته شد، تأیید کرد که نظریه انتشار امواج هاوکینگ درباره سیاه‌چاله‌ها صادق است.
آفتاب‌‌نیوز :
در سال 1974 استیون هاوکینگ، فیزیکدان برجسته تاریخ، نظریه‌ای را درباره سیاه‌چاله‌ها ارائه کرد که در آن عنوان شده بود که با وجود جاذبه و جرم عظیمی که این هیولاهای فضایی دارند، امواج رادیویی در شرایطی خاص از دام آنها خارج و به سوی فضا گسیل می‌شوند.

اکنون و بیش از 40 سال بعد، این نظریه توسط یک محقق به نام جف اشتین‌هائور، در یک سیاه‌چاله آزمایشگاهی به آزمون گذاشته و تأیید شده است. نخستین سوالی که مطرح می‌شود این است که یک سیاه‌چاله چطور در آزمایشگاه ساخته شده است.

نظریه سیاه‌چاله هاوکینگ در آزمایشگاه تایید شد

برای این منظور از سیاه‌چاله‌های صوتی استفاده می‌شود که در شرایطی ویژه، رفتاری شبیه به رفتار یک سیاه‌چاله واقعی خواهد داشت. پروفسور جف برای این منظور از یک تأسیسات کنداسه هسته‌ای اینیشتین-بووز استفاده کرد که در آن بوزون‌های گازی تا دمای نزدیک صفر مطلق سرد می‌شوند. به گزارش آنا، او به مدت هفت سال تلاش کرد تا دما و شرایط را به نقطه‌ای برساند که بهترین نتیجه را به‌دست بیاورد. در این شرایط او توانست رفتار فونون‌ها (ذرات تشکیل‌دهنده صوت) را بررسی و نظریه تابش اشعه از سیاه‌چاله هاوکینگ را تأیید کند.

به گزارش آنا به نقل از نیچر، نظریه تابش اشعه هاوکینگ بیان می‌کند که یک ذره دوتایی فوتون در لبه‌ سیاه‌چاله دچار شکست می‌شود و بخش منفی آن به درون سیاه‌چاله مکیده می‌شود اما بخش مثبت می‌تواند به‌صورت تابش از دام جاذبه این هیولا بگریزد.

نتایج آزمایش اخیر تنها سند عملی برای تئوری هاوکینگ از زمان ارائه آن محسوب می‌شود و البته تا زمانی که علم موفق به انجام یک آزمایش عملی در سیاه‌چاله واقعی نشود، این تئوری همچنان یک تئوری باقی خواهد ماند و اثبات شده محسوب نمی‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین