کد خبر: ۳۹۰۰۵۳
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
تازه‌ترین تحلیل رسانه‌های غربی از استقرار جنگنده‌های روسیه در خاک ایران‎

چرا روسیه از پایگاه‌هوایی ایران استفاده می‌کند؟ پیامدهایش چیست؟+تصاویر ماهواره‌ای

پس‌لرزه‌های انتشار خبر شوکه‌کننده استفاده جنگنده‌های نیروی هوایی روسیه از پایگاه هوایی نوژه در همدان کماکان در رسانه‌های بین‌المللی ادامه دارد. این رسانه‌ها به تحلیل و ارزیابی چرایی، چگونگی و نتایج و پیامدهای بلندمدت همکاری نظامی ایران و روسیه پرداخته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- روزنامه واشنگتن پست" با انتشار گزارشی تحت عنوان "چرا روسیه جنگنده‌های خود را در پایگاه هوایی ایران مستقر کرده است" می‌نویسد: "سه روز پس از حمله بمب‌افکن‌های روسیه در سوریه از طریق عبور از حریم هوایی ایران و استفاده از پایگاه‌های هوایی در آن کشور تصاویر ماهواره‌ای تازه نشان می‌دهند که روسیه می‌تواند حضور محدودی را برای آینده نزدیک در آنجا داشته باشد. تصاویر منتشر شده توسط سایت "استراتفور" نشان می‌دهند که چهار فروند "سوخو-34" با تجهیزات و پشتیبانی در پایگاه هوایی همدان در روز چهارشنبه گذشته بوده‌اند. این حضور همراه با توپولوف‌های 22 ام 3 بوده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، این روزنامه می‌افزاید:"این نخستین باری نیست که توپولف-22 اس در کارزار هوایی روسیه در خاک سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از آن نیز در حملات روز سه‌شنبه بمب‌افکن‌های دوربرد از جنوب روسیه و نه از ایران، پرواز خود را آغاز کردند. با طراحی‌ای شبیه بی -1 امریکایی توپولف -22 می‌تواند به عنوان یک بمب‌افکن با برد متوسط  در نظر گرفته شود. همچنین با استفاده از همدان بمب‌افکن‌های روسی می‌توانند مهمات بیشتری را حمل کنند. زمانی که هواپیماها از روسیه به پرواز در می‌آیند باید برای جبران مسافت زیاد سوخت‌گیری انجام دهد این در حالی است که در زمان پرواز از خاک ایران به جای سوخت بیشتر می‌توانند از فضای خالی موجود برای حمل تسلیحات بیشتر استفاده کنند. مسافت کوتاه‌تر میان همدان با شرق سوریه این اجازه را به بمب‌افکن‌های روسی می‌دهد که کلاهک‌های بسیار بزرگتری را حمل کنند در نتیجه می‌توانند حملات بیشتری را انجام دهند و اراضی و مساحت بیشتری را بمباران کنند.

چرا روسیه از پایگاه‌هوایی ایران استفاده می‌کند؟ پیامدهایش چیست؟+تصاویر ماهواره‌ای

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که پرواز هواپیماهای سوخو -34 از داخل خاک همدان کمتر جنبه تاکتیکی دارد چرا که این هواپیماها به مقدار بسیار بیش از حد معمولی سوخت نیاز دارند. "مایکل کافمن" تحلیلگر مرکز ارزیابی‌های نظامی که تمرکز کارش بر روی عملیات نظامی روسیه است می‌گوید که دو دلیل عمده برای استقرار سوخو-34 در ایران وجود دارد نخست افزایش فشار بر روی امریکا برای هماهنگی نزدیک‌تر با روسیه و دوم انجام عملیات نظامی برفراز خاک عراق.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید:"هنوز تعداد سوخو-34 در همدان نسبتا کم هستند. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که هنوز ساختار نیمه‌پایداری برای هواپیماهای روس و کارکنان مرتبط با نگهداری آن وجود دارند و هنوز خیلی زود است که بگوییم که طرح روسیه به طور دقیق درباره آینده استفاده از پایگاه‌های ایران چیست. کافمن معتقد است که اکنون واقعا چیزی وجود ندارد که بخواهد ما را بیش از اندازه شگفت‌زده کند.

واشنگتن پست اما اشاره می‌کند که اقدام روسیه برای عملیات نظامی از درون مرزهای ایران تقریبا بی‌سابقه است. در همین حال، شبکه خبری "راشا تودی" نیز با انتشار گزارشی از استفاده روسیه از پایگاه هوایی ایران برای حمله به سوریه به عنوان موفقیتی برای آن کشور یاد می‌کند با این حال، این شبکه خبری اشاره می‌کند که نباید جای تعجبی برای واشنگتن وجود داشته باشد.

این شبکه خبری می‌نویسد:"حملات هوایی روسیه در سوریه از خاک ایران در این هفته احساسی از بهت و حیرت و ناامیدی را در میان امریکایی‌ها ایجاد کرده است. این نشانه‌ای از دستیابی به موفقیت روسیه در خاورمیانه است. حتی دولت‌هایی در خاورمیانه که شرکای قدیمی واشنگتن بوده‌اند نیز در حال نشان دادن درک تازه‌ای از روسیه و نقش آن کشور هستند؛ برای مثال، نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز به پوتین نزدیک شده است. رابطه آشتی‌جویانه میان ترکیه و روسیه  پس از شکست کودتای نظامیان در انکارا نیز پس از عدم پاسخ مثبت امریکا به درخواست دولت ترکیه برای استرداد گولن روی داده است. این موضوع  نشانه‌ای از آن است که پس از چندین دهه جنگ‌های ویرانگر به رهبری امریکا طرح ملت‌سازی و تغییر رژیم‌های همراه با دسیسه های واشنگتن در منطقه شکست خورده است. دیگر ترک‌ها، اسرائیلی‌ها و اعراب تمایلی به حمایت از امریکایی‌ها ندارند. پرواز جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روسیه از غرب ایران در این هفته نشان می‌دهد که مسکو بازیگر غالب در حال ظهور در منطقه پس از چند دهه تسلط امریکایی‌هاست. حتی دشمان رسمی ایران یعنی اسرائیل و عربستان سعودی نیز نمی‌توانند امنیت آن کشور و نزدیکی‌اش به روسیه را انکار کنند. ایران چندین دهه از تحریم‌های غرب متحمل آسیب شده است و برای حق حاکمیت خود مبارزه کرده است و به نیروهای نظامی روسیه اعتماد دارد. برخلاف واشنگتن که هیچ متحدی نمی‌تواند به آن اعتماد کند. روسیه نشان داده که به متحدانش پایبند است و برای تحقق تعهدات خودتلاش کرده است".

چرا روسیه از پایگاه‌هوایی ایران استفاده می‌کند؟ پیامدهایش چیست؟+تصاویر ماهواره‌ای

این شبکه خبری در پایان می‌نویسد:"برای مدت زمان طولانی روسیه شاهد جنگ و توطئه‌چینی‌های امریکایی‌ها از افغانستان تا عراق، لیبی و سوریه بوده است. اکنون حضور روسیه به عنوان یک نیروی خنثی کننده جدی محسوب می‌شود. خوشبختانه این نیرو در حال ظهور و قدرت‌گیری است".

 پایگاه تحلیلی "یونایتد پرس" امریکا نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان "نزدیکی تازه روسیه به ایران چه معنایی دارد؟" می‌نویسد: "استقرار هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان در ایران نشان می‌دهد که مسکو می‌خواهد واشنگتن بداند که اولویت استراتژیک آن کشور ورود به مناطقی است که از دید امریکا مناطق خاکستری محسوب می‌شد. حضور نیروهای روسی در پایگاه هوایی همدان اتفاقی نیست و تنها مربوط به آزادسازی حلب هم نیست. این مربوط به جلسه تروئیکا خزر در باکو  است که در تاریخ 8 آگوست برگزار شد و در آن روسیه، ایران و جمهوری اذربایجان بر سر همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر به توافق دست یافتند. پس از آن یک روز بعد اردوغان با مقام‌های روس دیدار داشت. زمانی که روسیه و ایران صحبت درباره پایگاه هوایی را آغاز کرده بودند مسکو منافع خود را تضمین کرد و با ایران تفاهم‌نامه‌های همکاری در مسائل اجتماعی و اقتصادی  امضا نمود. پیامد این موضوع آن است که ایران و روسیه نه تنها در منازعه سوریه با یکدیگر همکاری خواهند داشت بلکه در کل منطقه خاورمیانه بازیگران تعیین کننده خواهند بود".

این پایگاه خبری در ادامه می‌افزاید:"بدیهی است که این یک شکست برای واشنگتن بود. این نشان می‌دهد که ماه عسل در روابط ایران و امریکا با درجه بالایی از بی‌اعتمادی موجود به پایان رسیده است. آمریکا باید اماده از دست دادن حق وتوی خود درباره روابط سیاسی و نظامی دیگر کشورها با ایران باشد. رضایت ایران در استفاده روسیه از پایگاه هوایی‌اش نیز نشان می‌دهد که برای آن کشور تا چه اندازه مهم است که مرکز قدرت منطقه‌ای برای حل و فصل درگیری‌های سوریه باشد. این موضوع نشان می‌دهد که اکنون امریکا تا چه اندازه در سازش با متحدان سنتی‌اش در منطقه ناتوان شده است. پس از استقرار نیروهای روس در خاک ایران چین نیز خواستار افزایش کمک‌هایش به دولت اسد در دمشق شده است. این موضوع  نشان می‌هد که آن کشور می‌خواهد در آینده سیاسی و اقتصادی سوریه شریک باشد".

این پایگاه خبری در ادامه در پاسخ به این پرسش که مسکو از اقدام اخیر خود قصد ارسال چه پیامی را داشت می‌نویسد: "می‌توان سه تفسیر و تحلیل را ارائه داد. نخست آن که مسکو می‌خواهد واشنگتن متوجه شود که همکاری ایران و روسیه اولویتی استراتژیک است. این موضوع می‌تواند به همگرایی بی‌سابقه میان ایران و روسیه در آینده منجر شود. دوم آن که روسیه از طرح موضوع اپوریسیون میانه رو توسط امریکا سرخورده شده است. مشخص نبودن موضع امریکا در ماه‌های اخیر نشانه‌ای از خطای محاسباتی دولت امریکا است و این که امریکایی‌ها بیش از اندازه گمان می‌کردند که مسکو برای مذاکره درباره گروه‌های تروریستی عزم راسخ دارد. اگر روسیه و ایران با کمک ارتش سوریه پیشرفت قابل توجهی را در حلب کسب کنند مدل سابق مذاکرات تغییر خواهد کرد. بخش اعظمی از اپوزیسیون میانه‌رو در سوریه دیگر قدرتی نخواهند داشت. نکته سوم آن که روسیه معتقد است که نابود کردن اپوزیسیون سوریه در حلب به طور موقت در اولویت قرار دارد هر چند تماس‌های روسیه با امریکا و اتحادیه اروپا درباره سوریه قربانی آن خواهد شد. استقرار جنگنده‌های روسیه در همدان و تشدید بمباران‌ها علیه معارضان در حلب نه تنها تلاش مسکو برای ارائه یک کارت تازه در بازی با غرب است بلکه ممکن است ناشی از سرخوردگی روسیه از امکان به نتیجه رسیدن گفت‌و‌گوهای سیاسی با دولت فعلی امریکا و آمادگی برای به تعویق انداختن زمان گفت‌و‌گوها باشد آن هم در زمانی که دولت اوباما به زودی کارش پایان می‌یابد و معلوم نیست موضع دولت بعدی امریکا در قبال سوریه چه باشد".

چرا روسیه از پایگاه‌هوایی ایران استفاده می‌کند؟ پیامدهایش چیست؟+تصاویر ماهواره‌ای
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
7
12
دلواپسی اصلاح طلب ها؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
بله ما دلواپسیم فردا همین ها ایران را سر نقشه خودشان نیندازند فدرال کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
9
3
حالمون به هم خورد از بس این تیترو دیدیم. مطلب پیدا نمیکنین؟؟!!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
3
28
نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی - پس این شعار چی شد؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
حسین جان برای رسیدن به این شعار شرایط لازمه نه تنها الان بلکه سالها برای رسیدن به این شعار زمان لازمه در حال حاضر در جهان چند کشور هستند که مرکز قدرت و به اصطلاح ابر قدرت هستند مانند روسیه چین امریکا و دنیا به دو بلوک شرقس و غربی تقسیم شده ما نمیتونیم بدون حمایت به خواسته هامون برسیم ما نمیتونیم روسیه رو نخایم امریکا رو هم نخوایم. حتی کره شمالی که نظامی کمونیستی داره هم پشتش به چین و روسیه گرمه وگرنه مطمعن باش تا حالا امریکا کره شمالی رو با خاک یکسان کرده بود اما ما میتونیم با اتحاد بلوک شرق یعنی روسیه چین ایران به عنوان قدرتهای بزرگ بلوک شرق و در نوبت بعد کره شمالی حزب الله سوریه عراق و شاید ترکیه در مقابل بلوک غرب اروپا و امریکا به ایستیم و قدرتمان روز افزون بشه
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
5
14
روسیه آمد ناراحت شدیم
برود خوشحال می شویم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
آمریکا هم بیاد ناراحت میشی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
3
14
صداش بعدا در مياد.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
2
16
روسیه در طول تاریخ شریکی قابل اعتماد نبوده نیست اجازه استفاده از پایگاه هوای همدان تصمیم درست نبوده است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
4
14
"روسیه نشان داده که به متحدانش پایبند است و برای تحقق تعهدات خودتلاش کرده است"
عجب جوکي!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
1
8
روسيه هم بادوشمنان ما دوست هست هم با دوستان ما
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
4
1
سلام
حافظان قانون اساسی که قسم خورده اند
نخواهند گذاشت خدشه ای به قانون اساسی وارد اید
چهت اطلاع
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
2
3
حلب وضع نا مناسبی دارند مردم بی دفاع از بین می روند آنها چه گناهی کردهاند می خواهند فرار کنند داعش سرشان را می برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
5
هرجه زودتر روسیه ایران را ترک کند تا آرامش پیدا کنیم
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
4
حضور روسیه در پایگاه هوایی همدان برای رسیدن ایران به اهدافش حتمآ لازم بوده نمیشه که یه تنه با تروریست جنگید آیا نباید ایران هم یک متحد قدرتمند داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
4
0
برابر با قانون اساسی ایران دادن پایگاه به هر بیگانه ای حتی برای ماموریت صلح آمیز غیر قانونی است.اونهایی که این قانون رو تصویب کردن دلیلش رو خوب میدونستن، بهتره ما هم دلیلش رو بفهمیم.اونهایی که با نقض قانون اساسی این اجازه رو به بیگانه ها دادند در برابر تاریخ مسوول هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
2
3
بالاخره بیگانه اند اجنبی اند در طول تاریخ روسیه خیلی به ایران ظلم کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
مثل انگلیس و آمریکا به ما ظلم کرده اند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین