کد خبر: ۳۹۰۸۵۳
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
صداوسیما متعلق به ٨٠ میلیون ایرانی است نه به یک فرد و جناح

بازتاب قطع سخنرانی‌رئیس‌جمهور در صداوسیما/ روحانی چه‌گفته‌بود؟+واکنش فعالان‌سیاسی

صداوسیما یک‌ بار دیگر، این‌بار در یکی از بخش‌های خبری خود، سخنان رئیس‌جمهوری را تقطیع کرد. بخش خبری ١١ صبح شبکه خبر، بخشی از سخنرانی رئیس‌جمهور، به مناسبت روز پزشک را پخش کرد. آنجاکه روحانی به موضوع قطع‌نامه‌های تحریم اشاره کرد و گفت: «اگر من هم می‌توانستم قطع‌نامه‌ها را پاره کنم، این کار را می‌کردم» پخش زنده سخنان روحانی یکباره قطع شد و مجری باکس خبری ساعت ١١ هم برنامه را به پایان برد.
آفتاب‌‌نیوز :
 این نوع نحوه پوشش سخنان رئیس‌جمهور از سوی رسانه ملی، با واکنش برخی از فعالان سیاسی روبه‌رو شد. اگرچه برخی از آنها، ازجمله بازتاب قطع سخنرانی رئیس‌جمهور در صداوسیما/روحانی چه‌گفته بود؟+واکنش فعالان سیاسیمحمد عطریانفر و سید حسین دهدشتی، دراین‌باره اظهار بی‌اطلاعی کردند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بااین‌حال همه این فعالان سیاسی با هم هم‌نظر بودند. برخی از آنها معتقدند رسانه ملی کار درستی انجام نداده و این خلاف رویه فراجناحی این سازمان است؛ اما برخی دیگر از فعالان اصولگرا، ازجمله عباس سلیمی‌نمین، نظر دیگری داشته و معتقدند آنچه صورت گرفته تقطیع نبوده است، بلکه به علت اتمام زمان برنامه خبری این اتفاق روی داده است.

قطع سخنان رئیس‌جمهور  می‌تواند به ریزش مخاطبان منجر شود

درهمین‌باره آذر منصوری، از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، به «شرق» گفت: «صداوسیما به عنوان رسانه ملی و فراگیر درصورتی‌که عرضه مناسب با تقاضا داشته باشد، می‌تواند در کنار نقشی که برای آن تعریف شده، به جایگاه عالی دست پیدا کند. آنچه الزام ملی‌بودن این رسانه فراگیر است، رعایت اصل بی‌طرفی، انصاف و رفتار صادقانه با مردم است». او ادامه داد: «این رسانه باید به گونه‌ای عمل کند که بی‌طرفی خود را در چارچوب منافع مردم رعایت کند و زمینه جلب اعتماد مردم را به نحوی فراهم کند که مخاطبان آن به سمت رسانه‌های برون‌مرزی که همخوانی با منابع ملی ندارند، سوق پیدا نکند».

این فعال سیاسی اضافه کرد: «دولت به عنوان نهاد بر‌آمده از مردم، باید فرصت کند تا از این طریق با مردم صحبت کند و حداقل این است که برنامه‌های خود را به اطلاع مردم برساند؛ به‌نحوی‌که اصلی‌ترین رسانه دولت و ملت، رسانه ملی باشد. بنابراین قطع یکباره سخنان رئیس‌جمهور به هر بهانه‌ای، در راستای جانبداری و میلی‌کردن رسانه ملی است، آن هم در فضایی که به علت گسترش ارتباطات، مجالی برای حذف و سانسور این سخنان نمی‌گذارد». منصوری در جمع‌بندی خود متذکر شد: «این نحوه رویکرد و برخورد صداوسیما با دولت، باعث بی‌اعتمادی مردم شده و آنها را به سمت شبکه‌های برون‌مرزی سوق می‌دهد. چنین اتفاقی در مغایرت با مصالح ملی و نقض رسالتی است که برعهده رسانه ملی به عنوان رسانه فراگیر گذاشته شده است. قطع سخنان رئیس‌جمهور در شرایطی که در حال توضیح درباره اثرات برجام بوده است، می‌تواند به ریزش مخاطبان این رسانه منجر شود».

صداوسیما در راستای جهت سیاسی خود رفتار می‌کند

مهرنوش جعفری، مدیرکل پیشین مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، هم در رابطه با قطع سخنان ریاست جمهوری ازسوی صداوسیما گفت: «صداوسیما در راستای جهت سیاسی‌ای که دارد، رفتار می‌کند؛ فرقی هم نمی‌کند که رئیس‌جمهور باشد یا نباشد. رفتار صداوسیما، آن رفتاری است که طبق این چارچوب تعریف می‌شود. حالا عواقب این رفتار چقدر می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد، برای صداوسیما اهمیتی ندارد و کاری به این ندارد که این کاری که می‌کند اثربخش است یانه».

در طرف دیگر اما عباس سلیمی‌نمین، از فعالان سیاسی اصولگرا، نظر دیگری داشت. او دراین‌باره  گفت: «احتمال دارد این قطع به خاطر نقص فنی بوده باشد؛ مگر اینکه خلاف این ثابت شود. ما ابتدا باید بدانیم دلیل اصلی قطع سخنرانی چه بوده است. در این‌گونه موارد، ابتدا باید به آن سازمانی که متصدی این امر است مراجعه کرد. آن سازمان قطعا پاسخ‌گو خواهد بود و توضیحاتی خواهد داشت که می‌تواند مسئله را روشن کند. یک زمانی هست که برنامه‌ریزی خاصی وجود دارد و قرار نیست همه صحبت‌های ریاست‌جمهوری پخش شود».

سلیمی‌نمین افزود: «برخی مواقع صداوسیما بیانات رئیس‌جمهور را به صورت خبری پخش می‌کند و بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور را منعکس می‌کند. اما درباره سخنرانی‌های رئیس‌جمهور در جاهای مختلف که یکی از برنامه‌های ایشان حضور در مراسم‌های مختلف است و بیان اظهارات، در این‌گونه موارد، صداوسیما به صورت خبری سخنرانی را پخش می‌کند و بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور را منعکس می‌سازد. این را باید دید که آیا برنامه‌ای بوده است که اظهارات آقای رئیس‌جمهور به صورت کامل پخش شود و بعد برنامه به هم خورده است یا نه؟»

رئیس‌جمهور حرف ضدامنیتی نمی‌زند

رسول منتجب‌‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، درهمین‌باره گفت: «صداوسیما به عنوان رسانه ملی مطرح است. یعنی متعلق به ٨٠ میلیون ایرانی است و متعلق به یک فرد، جناح، دولت و یک قوه نیست. بعد از پیروزی انقلاب، صداوسیما به صورت شورای سرپرستی و با یک مدیرعامل هدایت می‌شد. بعد از اصلاح و بازنگری در قانون اساسی، برای اینکه صداوسیما از افق بالاتری نسبت به قوا و دولت‌ها برخوردار باشد، در نحوه مدیریت آن تغییراتی داده شد و ریاست آن فردی منصوب رهبری است. به این ترتیب خواستند تا صداوسیما وجهه جناحی به خود نگیرد. یعنی اینکه صداوسیما با کمال بی‌طرفی، آنچه را به منافع کشور مربوط است اطلاع‌رسانی کرده و مردم را در جریان امور قرار دهد تا همه اقشار از این موضوع رضایت داشته باشند». 

این فعال سیاسی اضافه کرد: «اما صداوسیما متأسفانه در دهه‌های اخیرنتوانسته این جایگاه فراجناحی را رعایت کند. صداوسیما در این بازه زمانی سیاستی یک‌جانبه‌ را اتخاذ کرده است. به‌طوری‌که نسبت به بعضی از دولت‌ها مانند دولت‌های نهم و دهم تماما در خدمت دولت بوده است، اما در دولت روحانی ورق برگشته است و صداوسیما به طور کامل در اختیار منتقدان دولت قرار گرفته است. حتی در مجلس نهم، صداوسیما مذاکرات کمیسیون برجام را که همه آن نقد و انتقاد به دولت بود، پوشش وسیعی داده بود درحالی‌که این اتفاق سابقه نداشته است». او با یادآوری مثالی درباره رفتار صداوسیما در این‌باره گفت: «من که سه دوره در مجلس نماینده بودم، به یاد ندارم دوربین صداوسیما تمام‌وقت در کمیسیون‌ها حاضر شود و به پوشش مذاکرات آن بپردازد. تنها در بعضی موارد بود که گهگاه به صورت چنددقیقه درباره موضوعات کمیسیون گفت‌وگو ضبط می‌شد درحالی‌كه در ماجرای بررسی برجام در مجلس، آنتن خود را به طور كامل در اختیار مخالفان توافق هسته‌ای قرار داد. صداوسیما حتی نسبت به جناح‌های سیاسی هم بی‌طرفی را رعایت نمی‌کند و متأسفانه بعضی از صداها را منعکس کرده و برخی دیگر را منعکس نمی‌کند». منتجب‌نیا افزود: «این تحرکات برخلاف قانون اساسی است؛ وقتی صداوسیما سخنان رئیس‌جمهور را تقطیع می‌کند، این اهانت به یک ملت است. چون رئیس‌جمهور منتخب یک ملت است. باید به مسئولان صداوسیما تذکر داد و آنها را متوجه كرد كه صداوسیما متعلق به یک جناح نیست و این زشت است که سخنرانی یک رئیس‌جمهور را تقطیع کنند، گلچین کنند و نیمه‌کاره پخش کنند چراکه این رویه نبوده است. صداوسیما باید بداند که رئیس‌جمهور حرفی برخلاف مصالح کشور نمی‌زند، اصلا خودش رئیس شورای‌عالی امنیت ملی است، بنابراین حرف غیرامنیتی نمی‌زند».

ممکن است فنی بوده باشد

ناصر ایمانی، روزنامه‌نگار اصولگرا، هم که تقریبا با سلیمی‌نمین هم‌نظر است، در این‌باره گفت: «ما الان و قبل از شنیدن پاسخ‌ صداوسیما نمی‌توانیم قضاوتی بكنیم. هرگونه قضاوتی اشتباه است. صداوسیما، هم موظف است و هم پاسخ خواهد داد. چون موضوع مهمی است. سخنرانی رئیس‌جمهوری است. باید پاسخ را بشنویم بعد قضاوت كنیم. ممكن است علت فنی داشته باشد». حمیدرضا ترقی، از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه، با ابراز بی‌اطلاعی در‌این‌باره گفت: «من برنامه را ندیدم و نظری ندارم. چون نمی‌دانم چه بوده است». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
64
مملکت نیست که .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
عجیب!
یکسره میگن تلوزیون مخاطب نداره ولی بلافاصله بعد از یه مشکلی مثل اینه که همه مخاطب تلویزون میشن
یهویی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
تا توی این مملکت مثل شما ها رو داریم دیگه غم نداریم.کسانی که تو اون ساعت تماشاگر تلوزیون شدن به خاطر جناب اقای روحانی بوده نه به خاطر برنامه های ..........تلویزیون .اگه این چند لحظه رو هم بخواهید از ملت بگیرید که دیگه هیچ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
صداو سیما کلا یک چیز مزخرف است که فقط یک بار ساخته شد و قابل تغییر و تعویض هم نمی باشد! زیرا مواد اولیه ش نامرغوب است! و چون جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود مشتریان عزیز و صبور!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
19
به آخر کلمه توجه کنید صدا سیما نه اینکه سی شما سی ما یعنی واس ماست
بی نام
|
Germany
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
47
اولا این صدا و. سیما کاملا میلی است ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
13
عمده مسئولیت متوجه رفتار شاه سلطان حسینی دولت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
8
38
زنده باد بی بی سی
536
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
5
65
صدا و سیما بود که محمود رو به اینجا رسوند.از نهار خوردن این اقا هم مصاحبه میگرفت و پخش میکرد اونم هر ساعت و متوالی. ای کاش صداو سیما چهره واقعی محمود رو به مردم می شناسوند.اما تمام این هجمه ها از دکتر روحانی چهره ای محبوب میسازه که انتخابات 96 رو با اکثریت ارا پیروز میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
30
صدا سیما همیشه سیاسی،همین اعتماد ها به این رسانه کاهش پیدا کرده و در عوض میبینی که مردم برای کسب اطلاعات اینترنت و ترجیح میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
4
41
درود بر صدا و سیما که هرچه محبوب را سانسور می کند محبوبتر می شود.
سید محبوب
رییس جمهور محبوب
ربنای محبوب
نوه محبوب
و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد!
وقتی صدا سیما چیزی را سانسور کرد و ممنوع کرد بیشتر در دل ملت جا باز کرد.
صدا سیما همینجور ادامه بده و سبب خیر بشو!!!!!!!
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
27
اقای سلیمی نمین اگرسخنرانی محمودجانتان بودانوقت هم همیننظرراداشتیدچطورشما اینقدرب... هستیدجناحی وباندی بس است سیما پیش کش شما خیلی سال است که مردم به صداوسیمای میلی اعتمادی ندارندمدیری می رورمردم امیدوارمی شوندکسی دیگربیایدشایدبهترشوداما این یکی ازاون یکی بدتر
مبین
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
7
صدا و سیما .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
17
بسیاری از بخش های خبری اخبار مربوط به رییس جمهو را بعداز اخبار بسیار کم اهمیت پخش می کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
17
رییس جمهور نفر دوم نظام بعداز مقام معظم رهبری هستند با این حال در بسیاری از بخش های خبری اخبار مربوط به ایشان بعداز اخبار بسیار کم اهمیت پخش می شود مثلا بعداز پخش اخبار بدبختیهای مردم آمریکا یا اروپا یا بعداز معرفی مناطق توریستی استانها و...این کار یعنی توهین به مردم هرچند مردم ایران خیلی وقته به بخش خبری صدا و سیما و شیطنت هاش عادت کردن شاید یکی از علت استفاده بیش ازحد از شبکه های اجتماعی عملکرد ضعیف و گاها سخیف صدا و سیما باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
18
فقط يه هزينه رو دست مردمه و پولي كه هزينه 24 ساعته هدر ميره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
6
هيچ ايرادي نداره سال بعد پاي صندوق راي جواب همه اين بد اخلاقي ها را خواهيم داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
3
هيچ ايرادي نداره سال بعد پاي صندوق راي جواب همه اين بد اخلاقي ها را خواهيم داد اما لطفا جناب روحاني شما هم مقداري محافظه كاري را كنار بگذاريد و محكمتر باشيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
1
4
از انجاییکه رییس جمهور جسوری داریم خدا رو شکر میکنیم جسارت ایشون تو سخنرانی های قبل از انقلاب هم مشهوده در هر زمانی مانع پخش سخنران هاشون میشن به این برخوردا عادت دارن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
4
اتفاقا باعث انعکاس چندین برابر حرفهای رییس جمهور در شبکه های اجتماعی شد .ومکرومکرالله والله خیرالماکرین
سید رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
0
3
آیا توقع اسلام از صدا وسیما همین است
صفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
3
0
من چند بارسخنان رئس جمهوررا بطور زنده گوش کردم اخیرا که بعضی هاش طولانی هم بود.لطفا انهایی که سخنان رئس جمهور رو ازشبکه خبر دیدند نظر بدند..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
7
اخه چرااهیچکس جرات نداره بگه مقصرکیه,.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
چون جوابش صرب داغ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
5
مقصرکیه,.؟؟؟؟؟..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
7
صدا وسيما تبديل شده به ديو كلاه قرمزي يعنى اينكه مردم مى دونن كه اگر بخوان اشتباه نكنن از تمام حرفها وبرنامه هاى ان بايد نتيجه بر عكس بگيرن
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
7
0
این صداو سیما و سیاستش که از نظر شما منفور است عزت مردمش رو میخواد و اون بی بی سی که مورد اعتماد شماست جز خفت و ظلالت برای مردم ما چیزی نمی خواد عزیزان هشیار باشید در کمربند ناامنی منطقه(ایران) که آرزوی ناامنی ایران رو دارند جای اعتماد به هر بی سرو پایی نیست رفتار های شخصی و اشتباهات کوچک را پای یک سیاست درست و عزت مندانه نگذارید قدر خودمون رو بیشتر بدانیم با هم باشیم تا موفق تر باشیم به هم دیگر اعتماد داشته باشیم یک سری مواجب بگیر دیگرانند که بعضی واقعیات را با دروغ در آمیخته و با فحاشی حرف می زنند مراقب باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
2
من از ملت ایران معذرت می خوام .باید ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
7
چرا نميخواهند بپذيرند كه صدا سيما متعلق به طيف احمدي نژادي است هر كاري اين ها بخواهند انجام دهند و هر حرفي عليه ام بزنند صدا سيما شاخ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
1
8
صداوسیمای احمدی نژادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
6
ببخشید... یعنی صدا و سیما آنقدر خودسر شده ....
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۳
0
7
خداراشکر من که 24ساعته اینترنت زیر دستمه ضمنا دیگه اون روزگار یکه تازی تلویزیون گذشته
سالی یکبار هم فرصت گوش کردن اخبار صداوسیما رو ندارم
طرفدارانی که به هیچ جناحی وابسته نیستندفقط طرفداران مدیرمسئول روزنامه کیهان هستند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
3
0
صداوسیماکارش درست است بهتراست سخنرانی های اقایان دکترمحموداحمدی نژادودکترمحمدباقرقالیباف ودکترسعیدجلیلی ودکترغلامعلی حدادعادل ودکترمحسن رضایی ودکترعلی اکبرولایتی وخودریس جمهورفعلی رابیشترپخش کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
6
1
خیلی بیکاری آفتاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
1
3
مرسی افتاب ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
2
چقدرساده انگاریست از صداوسیما انتظار همراهی داشته باشیم. دولت بایدشبکه مستقلی داشته باشد.این خواست عمومی است .صداوسیما هم با مخاطبینی مانند سلیمی نمین وشریعتمداری وتتلو خوش باشه.
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
0
0
ماماهواره نداریم برنامه تلوزیون هم کم می بینیم ولی تنها. ریس جمهوری است که تلوزیون تواین 4 سال چندبار بیشترایشان را نشان نداده و نمی دانم چرااین طوربرخورد می کنند چرا عملکردهای ایشان را پخش نمی کنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین