کد خبر: ۳۹۱۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷

صدور حکم ممنوعیت برای تحصیل دانشگاهی زنان ازسوی یک فرقه تندرو یهودی

روزنامه ایندیپندنت روز سه شنبه در گزارشی نوشت که یک فرقه افراطی دین یهود به نام 'ساتمار'، در فتوای جدیدی تحصیلات دانشگاهی را برای زنان یهودی در تمام کشورها از جمله انگلیس برخلاف تورات و ممنوع اعلام کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، ایندیپندنت نوشت: فرقه 'ساتمار ' در این فتوا که به زبان «یادیش» نوشته شده، هشدار داده که رفتن به دانشگاه برای زنان «خطرناک» است.
این روزنامه انگلیسی افزود: در این فتوا آمده است: ‘اخیراً روال شده که دختران و زنان متأهل به دنبال کسب تحصیلات عالی در دانشگاه هستند. برخی در کلاس های حضوری شرکت می کنند و برخی دیگر به صورت آنلاین تحصیل می کنند. ما به والدین آن ها اعلام می کنیم که این کار برخلاف تعلیمات تورات است.’

ایندیپندنت به نقل از این فتوا افزود: ‘موضع ما در این خصوص روشن است. دخترانی که در کلاس های ما شرکت می کنند اجازه ندارند که مدرک تحصیلی بگیرند. این کار خطرناک است. دخترانی که به دستورات دینی عمل نکنند از مدرسه اخراج خواهند شد.’
این روزنامه انگلیسی اضافه کرد: در این فتوا همچنین عنوان شده که زنان و یا دخترانی که در دانشگاه تحصیل کرده و یا مدرکی گرفته اند حق تدریس در مدارس یهودی را ندارند.
ایندیپندنت به نقل از این فتوا نوشت: ما تلاش می کنیم تا فضای مدرسه را امن نگه داریم و نمی گذاریم که اندیشه های سکولار در فضای مقدس ما نفوذ کند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، فتوای یادشده از سوی رهبران فرقه «ساتمار» در نیویورک صادر شده، اما برای تمام پیروانش در سایر کشورها از جمله انگلیس لازم الاجرا خواهد بود.
ایندیپندنت نوشت: فرقه ساتمار دارای باورهای سنتی و پیش از ظهور جریان روشنفکری است که پیروانش را به دوری از تعامل با دنیای مدرن و سکولار تشویق می کند.
این روزنامه انگلیسی افزود: مردان پیرو این فرقه مانند مردان اروپای شرقی در قرن نوزدهم، ردای بلند به تن داشته و زنان متأهل نیز بایستی موهایشان را بپوشانند.

ایندیپندنت نوشت: رهبران این فرقه سال گذشته نیز رانندگی برای زنان را ممنوع اعلام کرده و اظهار داشتند که این اقدام برای زنان یهودی «شرم آور» است.
این روزنامه انگلیسی افزود: بااین حال دکتر 'شارون گرینبرگ' معاون انجمن زنان یهودی ارتودوکس در این خصوص گفت: ‘پیروان فرقه ساتمار می خواهند که در یک محیط منزوی و بسته زندگی کنند. آن ها بر این باورند که وابستگی های دنیای سکولار، باورهای دینی افراد مذهبی را بر باد می دهد. ‘

ایندیپندنت به نقل از این فعال یهودی افزود: زمانی که کسی تحصیلات عالیه نداشته باشد، فرصت های شغلی به دست نخواهد آورد، بنابراین مجبور است تا در اقلیت زندگی کند.
این روزنامه انگلیسی افزود: 'جاناتان رومین' مسئول کنیسه میدنهد در انگلیس نیز در اظهاراتی بیان داشت: اعضای فرقه ساتمار به دنبال این هستند که خودشان را از دنیای اطرافشان جدا کنند. این دیدگاه سایر یهودیان نیست؛ آن ها می خواهد که ضمن حفظ باورهای دینی شان با دنیا تعامل کنند.

ایندیپندنت به نقل از وی نوشت: رفتن به دانشگاه یک تجربه ارزشمند، هم برای زن و هم برای مرد است که به نظر ما برابر هستند و بایستی در تحصیل و متعاقباً فضای کار از فرصت های یکسانی برخوردار باشند. محدود کردن زنان از دانشگاه جای تأسف دارد.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، «انجمن یهودیان انگلیسی» پیش بینی می کنند که دست کم 30 هزار تن از پیروان «ساتمار» در این کشور زندگی می کنند و بزرگترین فرقه یهودیت در انگلیس به شمار می آیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین