کد خبر: ۳۹۱۱۶۹
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
کارنامه دولت یازدهم در تولید و صادرات نفت؛

افزایش تولید نفت به مرز 4میلیون بشکه در روز/شفاف سازی و حذف دلالان نفتی

دولت یازدهم توانسته است ضمن شفاف سازی معاملات نفتی و حذف دلالان، به سرعت تولید و صادرات نفت را افزایش داده، رقیبان را کنار زده و بازارهای از دست رفته را بازپس بگیرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، سرعت افزایش تولید و صادرات نفت کشور به حدی است که کارشناسان بین المللی صنعت نفت گفتند غافلگیر شده اند؛ در واقع آنها تصور داشتند که به علت رکود دوران تحریم، صنعت نفت ایران از لحاظ فنی توان افزایش سریع تولید را ندارد.
اما دولت یازدهم با هدف دستیابی به سهم تولید، پیش از تحریم به شرکت های زیرمجموعه تولیدکننده نفت دستور آماده باش را صادر و بارها این شرکت ها مانور افزایش تولید را برگزار کردند؛ بنابراین با رفع تحریم ها به راحتی میزان تولید افزایش یافت.

همچنین دولت یازدهم، توانست رقیبانی که در دوران تحریم، سهم ایران از بازار جهانی نفت را اشغال کرده بودند، کنار زده و ضمن افزایش 2 برابری صادرات نفت، جایگاه سابق خود در عرصه مبادلات بین المللی انرژی را احیا کند.

دستاورد دیگر دولت یازدهم، شفاف سازی معاملات نفتی و حذف دلالان از نظام فروش نفت بود؛ در دوران تحریم افرادی همانند بابک زنجانی توانسته بودند به بهانه دور زدن تحریم، دولت و مردم ایران را دور زده و با در اختیار گرفتن محموله های نفتی بدون پرداخت پول آن، اقدام به صادرات نفت کنند.
پرونده بابک زنجانی هنوز در دادگاه های کشور باز است؛ وی با وجود فروش میلیاردها دلار محموله نفتی، حتی یک دلار بابت آن پرداخت نکرده است.

* افزایش تولید نفت به مرز چهار میلیون بشکه
تولید نفت ایران در خردادماه امسال از سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز فراتر رفت این در حالی است که متوسط تولید نفت کشور در پنج ماه نخست سال 1392 حدود ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز بود.

در دوران تحریم، دولت یازدهم سقف تولید نفت را در مرز روزانه 2.8 میلیون بشکه ثابت نگاه داشت که 1.8 میلیون را در پالایشگاه ها به مصرف می رساند و حدود یک میلیون بشکه را نیز صادر می کرد اما با لغو تحریم ها از دی ماه پارسال، با هدف افزایش صادرات، دستور افزایش تولید نفت کشور صادر شد.
ایران که پیش از دوران تحریم، از ظرفیت تولید روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت برخوردار بود در نظر دارد، حجم تولید را به آن میزان افزایش دهد؛ اکنون میزان تولید نفت از 3.8 میلیون بشکه فراتر رفته و در نزدیکی تولید چهار میلیون بشکه قرار گرفته است.

** جهش 2 برابری صادرات نفت
در پنج ماه نخست سال 13٩٢، میزان صادرات نفت کشور به روزانه ٩٧٠ هزار بشکه (بدون محاسبه میعانات گازی) رسیده بود اما در خردادماه امسال، میزان صادرات با رشد دو برابری به حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
برخی گزارش ها نشان می دهد میزان صادرات نفت خام در مرداد ماه به 2 میلیون و 100 در روز رسیده است. نکته مهم اینکه افزایش 2 برابری صادرات نفت ایران در ماه های اخیر و در کمتر از 6 ماه پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها از دی ماه پارسال محقق شده است.

** افزایش تولید میعانات گازی به 600 هزار بشکه در روز
در ابتدای دولت یازدهم (6 ماهه نخست سال 1392)، روزانه 386 هزار بشکه میعانات گازی در کشور تولید می شد که در اسفندماه همان سال به 596 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
میعانات گازی که یک نوع نفت فوق سبک است، یک محصول جانبی پالایشگاه های گازی به شمار می رود و میزان تولید آن ارتباط نزدیکی به میزان تولید گاز کشور دارد.
پس از توسعه پارس جنوبی در دولت یازدهم و بهره برداری از فازهای جدید مانند فاز 12، 15، 16 و بخش هایی از فازهای 17 و 18 و 19، میزان تولید میعانات گازی کشور افزایش یافت.
با توجه به اینکه هنوز پالایشگاه های اصلی مصرف کننده میعانات گازی کشور مانند پالایشگاه های سیراف و ستاره خلیج فارس تکمیل نشده اند، بیشتر میعانات گازی کشور صادر می شود و بر این اساس، در اردیبهشت ماه میزان صادرات میعانات گازی به حدود 450 هزار بشکه در روز رسید.
بر اساس گزارش ها، با تکمیل پالایشگاه های کشور صادرات میعانات گازی متوقف و همه میعانات در داخل کشور مصرف خواهد شد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین