کد خبر: ۳۹۱۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

دیابت درکمین۳۰درصدمردم ایران/ ۱۷۰هزار چاق مفرط درانتظار تیغ جراحی

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز دیابت در کمین مردم است، گفت: باروند رو به افزایش شیوع این بیماری ۳۰ درصد مردم ایران در آینده به دیابت مبتلا می شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا ملک زاده ظهر چهارشنبه در سومین نشست کوهورت ایران به میزبانی سالن همایش های پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، ضمن اشاره به ضرورت عنایت ویژه به مقوله سبک زندگی سالم، ابراز داشت: امروز بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، سکته قلبی، مغزی و عروقی و ... بر اثر پرخوری، چاقی مفرط، عدم تحرک، تغذیه ناسالم، دخانیات و ... جامعه را تهدید می کند تا جایی که امروز ۱۷۰هزار ایرانی که از چاقی مفرط رنج می برند در انتظار تیغ جراحی هستند تا بتوانند جان خود را نجات دهند.

وی افزود: امروز در کشور سوء تغذیه به معنای نبود غذا و مرگ بر اثر آن در کشور وجود ندارد و سوء تفذیه به معنای عدم دسترسی به منابع غذایی تنها سه درصد شیوع دارد اما از سوی دیگر سوء تغذیه به معنای پرخوری در برخی آمارها ۵۰درصد و در برخی مطالعات دیگر ۶۷ درصد مردم ایران را شامل می شود که این امر در راستای پیشگیری بیماری های غیر واگیر اصلی مهم محسوب می شود.

کوهورت ها عاملی برای همگرایی علمی

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کوهورت ها عاملی برای همگرایی علمی و همفکری درباره پیشگیری بیماری های غیر واگیر است، گفت: شیوع، بروز و ناتوانی یا مرگ سه معیاری سلامت هستند که به وسیله کنترل آنها می توانیم پیشگیری را در دستور کار قرار دهیم اما امروز غالب وقت و هزینه مباحث پزشکی صرف درمان می شود.

ملک زاده درباره اهمیت تحقیقات در علوم پزشکی، ابراز داشت: با عنایت به تحقیقات هم گروهی و عنایت به زمینه های تحقیقاتی می توان با صرف هزینه های به مراتب کمتر درمان، جلوی مرگ زود هنگام افراد که امروز مرز آن ۷۰سالگی محسوب می شود را گرفت و در حالی که امروز مرگ های زیر ۶۰ و یا ۵۵سال به تعداد بی شمار در کشور مشاهده می شود.

وی افزود: کشور ایران دارای مهمترین و بزرگترین مطالعات کوهورت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و بیش از ۱۵سال از اولین مطالعه همگروهی کوهورت در این کشور می گذرد لذا این امر نشان از تلاش و کوشش مستمر همراه با کارگروهی در دانشگاه های علوم پزشکی است که در نهایت نتیجه آن برای مردم ایران و حتی منطقه مفید خواهد بود.

علوم پزشکی ۱۷ هزار عضو هیئت علمی دارد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت همچنین از رتبه خوب ایران در زمینه جذب نیروی متخصص و محقق خبر داد و گفت: در ایران ۱۷ هزار و ۵۰۰عضو هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد که این رقم سه درصد اساتید دانشگاه های علوم پزشکی را شامل می شود، رقمی که در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، میزان قابل توجهی است.

ملک زاده با اشاره به اهمیت توجه به تحقیقات در علم پزشکی، ابراز داشت: باید اساتید دانشگاه را تشویق کنیم تا در کنار تدریس و درمان، مقوله تحقیقات و تولید علم روز را نیز دنبال کنند چرا که پژوهش در علم پزشکی می تواند زاینده و مثمر ثمر قرار گیرد.

به گزارش مهر، وی افزود: عوامل بیماری زا و پزشکی تابعی از شرایط اقلیمی، منطقه ای ژنتیکی و ... است لذا نمی توان گفت تحقیقاتی که در انگلستان صورت گرفته دقیقا همان نتایجی را دارد که در ایران به آن دست پیدا می کنیم لذا باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات بومی با همراهی کوهورت و گروه های تحقیقاتی داخلی در سایه وجود ظرفیت ها و پتانسیل های خوب علمی موجود در کشور بسیار حائز اهمیت است.

برخی نیروهای علمی به تحقیقات ورود پیدا نمی کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موانع تحقیقات در کشور، گفت: یکی از مشکلات بخش تحقیقات کمبود بودجه های تحقیقاتی است که متاسفانه این عامل در کنار عنایت پزشکان ما به مقوله درمان و تدریس باعث شده تا برخی از ظرفیت های علمی ما به مقوله تحقیقات و زایش علم ورود پیدا نکنند.

ملک زاده از تلاش جدی وزارت بهداشت در زمینه رفع موانع تحقیقات علمی خبر داد و ابراز داشت: ما باید بپذیریم که یکی از بخش های مهم تحقیقات، روابط بین الملل و بهره گیری از داشته های علمی کشورهای گوناگون است که این امر با وجود تحریم ها و مسائل سیاسی، در سال های اخیر با مشکلاتی روبرو بود اما خوشبختانه اهتمام وزارت بهداشت کابینه یازدهم به مقوله رفع موانع زایش علمی باعث برداشتن گام های مثبت در این زمینه شده است.

وی افزود: مقوله تحقیقات و فناوری زمینه ای است که نیازمند حضور و مشارکت اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی و برگزاری کوهورت های ویژه را دارد چرا که باید گفت وزارتخانه بهداشت و درمان به تنهایی نمی تواند ۱۰۰درصد مشکلات بخش پژوهش را رفع کند.

کوهورت مبتنی بر جمعیت زیرساخت علمی است

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: ایجاد زیرساخت های پژوهشی قوی و دقیق از مهمترین اقداماتی است که باید در سیاستگذاری و مدیریت پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی کشور در اولویت قرار گیرد و انجام مطالعات کوهورت مبتنی بر جمعیت از جمله این زیرساخت ها است.

ملک زاده افزود: این مطاعات به برنامه ریزی مبتنی بر سواد برای پیشگیری و نیز تشخیص و درمان زودرس بیماری ها به خصوص بیماری های غیرواگیر همچون قلب، عروق، تنفس، دیابت، سرطان و ... کمک شایانی می کند و زمینه را برای تربیت نیروی انسانی پژوهشگر در زمینه های مختلف علوم پایه و بالینی در راستای حل مشکلات بهداشتی و درمانی کشور فراهم می سازد.

وی ادامه داد: امروز هم افزایی نتایج مطالعات کوهورت در سایه همکاری مراکز پژوهشی با یکدیگر بسیار سرعت یافته و کشور ما نیز با داشتن مطالعات متعدد و قوی از این دست، زمینه بسیار مساعدی برای انجام همکاری های داخلی و خارجی دارد لذا پیش بینی می شود طی سال های آینده با انجام طرح های پژوهشی مشترک، برنامه های پیشگیری جامع برای بیماری های مزمن در کشور تدوین شود.

مرگ زودرس در کشور کاهش یافته است

معاون وزیر بهداشت همچنین از افزایش آمار امید به زندگی در بین ایرانیان خبر داد و گفت: آمارها نشان می دهد که از سال ۶۹ تا ۹۲امید به زندگی در بین مردان ایرانی از ۶۳ به ۷۶ سال و در زنان از ۶۹ به ۸۰سال افزایش یافته است که این آمار از لحاظ کمی میزان قابل توجهی افزایش را شامل می شود.

ملک زاده درباره تعداد مرگ و میر مربوط به بیماری در کشور نیز، توضیح داد: آمارها نشان می دهد که تعداد مرگ در کشور از ۳۷۰هزار نفر در سال ۶۹ به ۲۹۲هزار نفر در سال۹۲ کاهش یافته که افزایش سطح بهداشت عمومی و کاهش مرگ و میر نوزادان از جمله عوامل این امر است.

وی ادامه داد: مرگ های زودرس نیز در کشور از ۸۱درصد تمام بیماری ها در سال۶۹، به ۵۰درصد در سال ۹۲ کاهش یافته است.

سومین کوهورت ملی ایران با حضور مجریان این طرح از ۱۵دانشگاه علوم پزشکی کشور به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از دوم تا پنجم شهریور ماه۹۵ آغاز شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین