کد خبر: ۳۹۱۳۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۲
گزارش آفتاب نیوز از سفر دوره‌ای ظریف به آمریکای لاتین

دوستان خود و کشورهایی که در دوران سخت مقاومت در کنار ما ایستاده اند را فراموش نمی کنیم/دیدگاههای بسیار نزدیک و مشابه داریم

وزیر امور خارجه ایران که در کیتو به سر می‌برد در دیدار با همتای اکوادوری خود درباره مناسبات دو کشور و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری آفتاب نیوز به کیتو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در ادامه سفرش به آمریکای لاتین در ساعات پایانی سه شنبه وارد کیتو پایتخت اکوادور شد، صبح امروز به وقت محلی با «گیومه لانگ» همتای خود دیدار کرد.

وزرای خارجه ایران و اکوادور در این ملاقات در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه به‌ویژه تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری در زمینه‌های حمل و نقل دریایی، مسائل بانکی، کشاورزی و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.

بعد از این دیدار ظریف به همراه همتای خود در مراسم افتتاحیه سمینار اقتصادی ایران و اکوادور حضور یافت و گفت: ایران و اکوادور دارای سابقه دیرینه سازنده و گسترده هستند و ما در  ایران توفیقات دولت اکوادور را در حوزه اقتصادی  وسیاسی را بسیار با اهمیت تلقی می کنیم و این میزان از توفیقات برای همه کشورهای در این منطقه و جهان مهم است و برای دولت و مردم اکوادور توفیق بسیاری را در مسیری که انتخاب کردند آرزو داریم.

وی از سخنان همتای خود نسبت به ایران و همبستگی اکوادر از مقاومت مردم ایران در برابر قدرت های بزرگ قدردانی کرد و گفت: از حمایت و همراهی دولت و مردم اکوادور به خصوص در دوران مسئولیت آقای کوره آ در حمایت از حقوق ایران به خصوص در حمایت از مردم ایران در بهره برداری از حقوق هسته ای سپاسگزارم.

ظریف افزود: ما دوستان خود و کشورهایی که در دوران  سخت مقاومت در کنار ما ایستاده اند را فراموش نمی کنیم.

ما ارتباطات بسیار خوب سیاسی و دیپلماتیک داریم و دیدگاههای بسیار نزدیک و مشابه داریم چرا که در جنبش جنبش عدم تعهد دیدگاه بسیار نزدیک و مشابه است چرا که هر دو کشور بر استقلال کشورها و عدم دخالت در امور داخلی  و احقاق ملتهای تحت ستم و مشارکت همه کشورها در ساختن نظام همفکر و هم داستان بوده ایم و در این زمینه تفاهم و همکاری داشتیم.

وی با بیان اینکه روابط مثبت و سازنده و به نفع دو کشور داشتیم ادامه داد: امروز با یک هیات بزرگ تجاری و اقتصادی در آمریکای لاتین و در کشور دوستمان اکوادور هستیم تا بتوانیم علقه های سیاسی و بین المللی را با همکاریهای همکاری گسترده تر اقتصادی و فناوری تحکیم بیشتری ببخشیم.

این فرصت برای هر دو ما است و با توجه اراده سیاسی رهبران سیاسی دو کشور و با توجه به واقعیتی که امروز در این جلسه شاهد آنن هستیم و آن تمایل بخش خصوصی برای همکاری است برای منافه دو کشور استفاده کنیم.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه حضورش در کیتو با رافائل کوره آ رئیس‌جمهور اکوادور دیدار و بعد از آن دیداری خصوصی با همتای خود خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در مراسم ضیافت ناهار وزیر خارجه اکوادور شرکت می‌کند.

آخرین برنامه حضور ظریف در کیتو دیدار با خانم گابرییلا ریبادنیرا رئیس مجلس اکوادور است.

وی در پایان این سفر کیتو را به مقصد سانتیاگو پایتخت شیلی ترک و از آنجا هم به بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد.

یک هیات اقتصادی ٦٠ نفره از مسئولان و مدیران عالی بخش خصوصی و بیش از ٢٠ نفر از مدیران بخش‌های اقتصادی دولتی ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند و در کوبا و نیکاراگوئه همایش‌های تجاری با حضور بخش‌های خصوصی دو کشور برگزار شد.

وزیر خارجه در اولین سفرش به آمریکای لاتین پیش از اکوادور به کوبا و نیکاراگوئه سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین