کد خبر: ۳۹۱۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴

مروری بر 10 سال مناسبات ایران و کشورهای آمریکای لاتین

سفر محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه ایران به کشورهای آمریکای لاتین فرصتی ارزشمند است برای ارتقا و توسعه روابط میان ایران و این کشورها تا بتوانند در پرتو فضای مناسب پسابرجام، افق های تازه ای از تعامل و همکاری های بین المللی را ترسیم کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
کشورهای آمریکای جنوبی به منطقه هایی از قاره آمریکا گفته می شود که به زبان های اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی یا گویش های بومی؛ سخن می گویند. آمریکای لاتین از 20 کشور مستقل و چندین واحد سیاسی وابسته تشکیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره با کشورهای مختلف آمریکای لاتین دارای ارتباط دوستانه بوده و تعامل در حوزه هایی چون برق، انرژی و نفت، مواد معدنی، صنایع مختلف، شیلات، کشاورزی، بنادر و کشتی رانی، خدمات فنی و مهندسی، آموزشی و تحقیقاتی، به خوبی گویای پتانسیل های موجود برای توسعه همکاری با این کشورها است.

سفر محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان به همراه هیاتی اقتصادی شامل بیش از 60 تن از بازرگانان و صاحبان شرکت های بخش خصوصی به آمریکای لاتین می تواند با توجه به فضای ایجاد شده در پسابرجام نوید دهنده آغاز فصل جدیدی از همکاری های میان ایران و کشورهای این منطقه باشد.

وزیر امورخارجه ایران پیش از ورود به کوبا در سخنانی با اشاره به اجرای طرح های متعدد صنعتی به وسیله شرکت های ایرانی در کشورهای آمریکای لاتین تصریح کرد: ایران با بیشتر کشورهای آمریکای لاتین دارای روابط سیاسی است بطوری که تعداد نمایندگی هایش در این منطقه حتی از آسیا هم بیشتر است.

گروه اطلاع رسانی ایرنا، همزمان با سفر محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه به کشورهای آمریکای لاتین به بررسی روابط میان ایران و کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و اکوادور از بازه زمانی سال 1385 تا 1395 خورشیدی پرداخته است.

*کوبا 
** 12 شهریور 1385 
- «کارلوس مانوئل پاسوئه» وزیر حمل و نقل کوبا در دیدار با «احمد ادریسیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در هاوانا خواستار گسترش همکاری های کشورش با ایران در زمینه تجهیزات و همکاری های فنی و تکنیکی در این بخش شد و اظهار داشت: ایران در زمینه صنعت حمل ونقل، کشور پیشرفته ای است و کوبا مایل است علاوه بر قراردادهای موجود در بخش خطوط آهن، همکاری های خود را در دیگر عرصه های حمل و نقل با ایران گسترش دهد.

** 23 شهریور 1385 
- «دوهلیو سی یرا» وزیر دولت کوبا در فرودگاه «خوزه مارتی» از «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد و اجلاس سران گروه جی 15 به کوبا سفر کرده است، استقبال کرد.

**هفتم اسفند 1385 
- «دلا نوییز» وزیر تجارت کوبا که برای شرکت در همایش آمریکای لاتین و امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به تهران سفر کرده است با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کرد. متکی در این دیدار با اشاره به مواضع مشترک سیاسی ایران و کوبا در ارتباط با تحولات مختلف جهانی بر لزوم همکاری جدی دو کشور در بخش اقتصادی تاکید کرد و افزود: ظرفیت همکاری دو کشور در بخش اقتصادی بسیار بالا است.

** 9 اسفند 1385 
- «پرویز داودی» معاون اول رییس جمهوری در دیدار «رائول دلانونز رامیرز» وزیر تجارت خارجی کوبا، بر اهمیت گسترش و تعمیق همکاری ها و مناسبات کشورهای مستقل در معادلات جهانی تاکید و تصریح کرد: درشرایط کنونی زمینه های لازم برای همگرایی و همکاری کشورهای مستقل در بخش های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی فراهم شده است و باید از این فرصت در جهت ارتقا، پیشرفت و رشد همه جانبه این کشورها نهایت استفاده را برد.

**31 شهریور 1389 
- «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری ایران در جریان سفر به نیویورک و در دیدار «فیلپه پرز» وزیر امورخارجه کوبا با بیان اینکه روابط ایران و کوبا عمیق، گسترده و پایدار است، اظهار داشت: دشمنان نمی توانند با سخنان دروغین به روابط دو کشور آسیب و خدشه ای وارد کنند. ایران و کوبا بیش از 30 سال است که در یک جبهه قرار دارند و امروز هم با نگاه مشترک به دنبال ارتقاء سطح روابط خود در همه بخش ها هستند.

** 12 اردیبهشت 1390 
- «رامین مهمانپرست» سخنگوی وزات امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه هیاتی رسانه ای به کوبا سفر کرده است در نخستین دیدارش با خانم «آنا ترسینا» معاون وزیر امورخارجه کوبا در امور ارتباطات با اشاره به روابط خوب دو جانبه ایران وکوبا به ویژه همکاری و رایزنی در عرصه های بین المللی، بر گسترش همکاری های رسانه ای و دیپلماسی عمومی دو کشور به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

** 15 شهریور 1390 
- «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس جمهوری بررسی راه های گسترش روابط با کوبا و اکوادور را مهمترین اهداف سفر خود به این دو کشور آمریکای لاتین عنوان کرد و پیش از عزیمت به هاوانا پایتخت کوبا در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: توسعه روابط، گسترش تبادلات تجاری، شرکت در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی با کوبا از جمله اهداف سفر به این کشور است.

** 17 شهریور 1390 
- در سفر «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به کوبا و در پانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا پنج سند همکاری در زمینه های مختلف به امضا رسید. این اسناد که در زمینه های صنعت، معدن، انرژی، بانکی، بازرگانی، بهداشتی، کشاورزی، راه و بهداشت و درمان بود به امضای وزیران اقتصاد و دارایی، نیرو، صنعت و معدن و تجارت ایران و طرف های کوبایی رسید.

** 19 شهریور 1390 
- رییسان کمیته المپیک ایران و کوبا در دیدار با یکدیگر در هاوانا خواستار افزایش همکاری و تعاملات ورزشی دو کشور شدند. در سفر «محمد رضا رحیمی» معاون اول رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به آمریکای مرکزی، «محمد علی آبادی» رییس کمیته ملی المپیک در دیدار با «جوزه فرناندز آلوارز» رییس کمیته المپیک کشور کوبا خواستار تعاملات ورزشی و استفاده از تجربه های دو طرف در رشد و توسعه ورزش دو کشور شد.

**20 فروردین 1394 
- «روبرتو مورالز اوخدا» وزیر بهداشت کوبا در دیدار با «کامبیز شیخ حسنی» سفیر ایران در این کشور با ابراز مراتب احترام ملت کوبا برای ایران و روابط دوستانه دو کشور، بر ضرورت گسترش همکاری ها، به خصوص در زمینه های بهداشتی و دارویی تاکید کرد.

** 30 مرداد 1395 
- «ریکاردو کابریساس» معاون و فرستاده ویژه «رائول کاسترو» رییس جمهوری کوبا به تهران آمد. سفر وی درست در هفته ای بود که در کوبا نودمین سالگرد تولد فیدل کاسترو رهبر انقلاب این کشور جشن گرفته می شد.

** یکم شهریور 1395 
- محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در جریان سفرش به آمریکای لاتین در هاوانا اعلام کرد که این دیدار وی فصل تازه ای در روابط جمهوری اسلامی با کوبا خواهد گشود. محمدجواد ظریف در دیدار با برونو «رودریگز» همتای کوبایی خود گفت : «ما فصل تازه ای در روابط دوجانبه با کوبا برپایه تصمیم هیات تجاری بزرگ همراه من در این دیدار، خواهیم گشود.»

*نیکاراگوئه 
** 24 دی 1385 
- «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری در سفر به سه کشور آمریکای لاتین، دقایقی قبل وارد ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه شد. احمدی نژاد در بدو ورود مورد استقبال «دانیل اورتگا» رییس جمهوری این کشور و تنی چند از اعضای کابینه قرار گرفت. نخستین دور گفت و گوهای روسای جمهوری ایران و نیکاراگوئه بلافاصله پس از برگزاری مراسم استقبال برگزار شد.

** سوم اردیبهشت 1386 
- منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به آمریکای جنوبی در ماناگوا با «رومینیو» رییس مجلس نیکاراگوئه دیدار و درباره روابط دو جانبه و مسایل منطقه ای گفت و گو کرد.

** سوم اردیبهشت 1386 
- منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفر به آمریکای لاتین، با «دانیل اورتگا» رییس جمهوری نیکاراگوئه دیدار و گفت و کو کرد. متکی در این دیدار گفت: سفرمحمود احمدی نژاد به نیکاراگوئه زمینه های مناسبی را برای گسترش روابط دو جانبه فراهم آورد و سفر اینجانب در راستای تسریع در اجرای توافقات انجام شده بین روسای جمهور دو کشور و فعال کردن ظرفیت های جدید در روابط است.

** 18 خرداد 1386 
- «دانیل اورتگا» رییس جمهوری نیکاراگوئه قرار است تا ساعاتی دیگر در صدر یک هیات بلندپایه از مقام های این کشور در پاسخ به دعوت رسمی «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شود.

**19 خرداد 1386 
- «احمد سبحانی» مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و نیکاراگوئه در سفر دانیل اورتگا به تهران سند همکاری اقتصادی با یکدیگر امضا می کنند.

** 20 خرداد 1386 
- آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار «دانیل اورتگا» رییس جمهوری نیکاراگوئه و هیات همراه با تاکید بر اینکه روند غیرعادلانه مناسبات بین المللی به سوی اضمحلال و آینده ای کاملا متفاوت پیش می رود، تصریح کردند: کشورها و ملت های مستقل، مبارز و ضد سیاست های آمریکا، بااتحاد و ایستادگی، موجب تقویت جبهه طرفدار عدالت در مناسبات بین المللی و تسریع در روند عادلانه شدن این مناسبات خواهند شد.

** 23 خرداد 1386 
- «دانیل اورتگا» رییس جمهوری نیکاراگوئه در دیدار با «منوچهر متکی» وزیر امورخارجه ایران با بررسی آخرین وضعیت مناسبات دو جانبه و راههای گسترش آن، توانایی های صنعتی و اقتصادی ایران را ستود.

** 11 شهریور 1386 
- وزیر نیروی کشورمان و «ساموئل سانتوز» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها در وزارت نیرو با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. 
«پرویز فتاح» با ابراز خرسندی از حضور وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در کشور، روابط دو کشور را در حال توسعه خواند و گفت: چند طرح در مرحله نتیجه گیری نهایی با این کشور است که آنها را به صورت کتبی به رییس جمهور ابلاغ کرده ایم.

** 13 مرداد 1387 
- «ساموئل سانتوز لوپز» وزیر خارجه نیکاراگوئه با «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار، وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با تبریک انتخاب لاریجانی به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی، وی را شخصیتی تحسین برانگیز توصیف و برای او آرزوی موفقیت کرد.

** 17 فروردین 1391 
- مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «رنه نیونیزتلز» رییس مجلس نیکاراگوئه به همراه هیاتی پارلمانی وارد تهران می شود. «حسین شیخ الاسلام» افزود: رییس مجلس نیکاراگوئه در این سفر با «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی، «علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه و جمعی دیگر از مقامات بلند پایه کشورمان دیدار و گفت وگو می کنند. وی، دیدار با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و اعضای گروه دوستی-پارلمانی ایران و نیکاراگوئه را از دیگر برنامه های وی در این سفر شش روزه عنوان کرد.

** 31 مرداد 1395 
- محمدجواد ظریف برای نخستین بار در کسوت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روانه شش کشور آمریکای لاتین شد تا فصلی تازه را در روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای این منطقه آغاز کند. رییس دستگاه دیپلماسی ایران در سفر فشرده و یک هفته ای خود به شش کشور آمریکای مرکزی و جنوبی، قرار است از کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدار و با مقام های بلندپایه این کشورها درباره گسترش روابط در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر کند. وزیر امور خارجه را در جریان این سفر علاوه بر شماری از مقام های بلندپایه سیاسی، هیاتی متشکل از 60 نفر از تجار، بازرگانان و صاحبان شرکت های بخش خصوصی و دولتی که بویژه در زمینه خدمات فنی و مهندسی فعالیت دارند، همراهی می کنند.

*اکوادور 
**16 آذر 1387 
-جمهوری اسلامی ایران و اکوادور در باره گسترش همکاری های گمرکی میان دو کشور اعلام آمادگی کردند. «اردشیر محمدی» رییس کل گمرک ایران در دیدار با «کارلوس مارکز کاراسکو» رییس کل گمرک اکوادور و معاون وزیر و درآمدهای مالیاتی این کشور که به تهران سفر کرده است، گفت: گمرک ایران خواهان توسعه همکاری با گمرک اکوادور در بخش های مختلف است. اردشیر محمدی با اشاره به اجرای طرح های مکانیزه در گمرک ایران، افزود: کشور ما بیش از 15 سال است که برای انجام تشریفات گمرکی از سیستم مکانیزه در بخش وسیعی از فعالیت های خود استفاده می کند.

**سوم خرداد 1391 
- «ریکاردو پاتی نی یو» وزیرامور خارجه و تجارت اکوادور با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد و پس از آن به همراه «علی اکبر صالحی» در نشست خبری مشترک شرکت کرد.

**11 خرداد 1391 
- «علی سعیدلو» معاون امور بین الملل رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به کشورهای حوزه آمریکای لاتین در دیدار با «رافائل کره آ» رییس جمهوری اکوادور، روابط رو به گسترش تهران- کیتو را نشانه عمق دوستی و برادری میان مردم دو کشور دانست و افزود: می توان با استفاده از این روابط سطح همکاری های اقتصادی موجود میان دو کشور را افزایش داد.

** 13 خرداد 1391 
- «علی سعیدلو» معاون امور بین الملل رییس جمهوری ایران با «ریکاردو پاتینیو» وزیر امورخارجه اکوادور در خصوص آخرین تحولات در روابط دو کشور و گسترش این روابط در زمینه های مختلف دیدار و گفت و گو کرد.

**سوم مرداد 1391 
- «رافائل کورعا» رییس جمهوری اکوادور از توافق نامه تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و مجازات های احتمالی واشنگتن علیه کیتو را به دلیل تجارت با تهران مردود دانست. کورعا در جریان گزارش هفتگی اقدام های دولت به مردم گفت: در کشور یک دولت شایسته و شرافتمند وجود دارد و به هیچکس اجازه نمی دهیم برای ما تصمیم بگیرد.»

**چهارم شهریور 1391 
- «خورخه آریانو» وزیرهماهنگی امنیت کشور اکوادور برای شرکت در اجلاس سران غیر متعهدها به همراه هیاتی وارد اصفهان شد و مورد استقبال «محمد مهدی اسماعیلی» معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان قرار گرفت.

**هفتم خرداد 1392 
- «علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه به صورت جداگانه با معاونان وزیران امور خارجه اندونزی و اکوادور که به تهران سفر کرده اند، دیدار و درباره مسایل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفت و گو کرد.

**پنجم خرداد 1393 
- اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و اکوادور به دعوت همتایان خود در این کشور آمریکای لاتین عازم کیتو پایتخت اکوادور شدند. «حمیدرضا فولادگر» ریاست گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و اکوادر را بر عهده دارد.

**10 مهر 1393 
- «علاءالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که برای یک دیدار رسمی در اکوادور به سر می برد با «گابرییلا ریبادنیرا» رییس مجلس ملی اکوادور دیدار و در زمینه همکاری های دوجانبه و تحولات منطقه گفت وگو کرد. وی در این دیدار گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری با کشورهای انقلابی آمریکای لاتین است که اکوادور یکی از آنهاست.

**14 مهر 1393 
- «علاء الدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که به کشور اکوادور سفر کرده است با «گابرییلا ریبادنیرا» رییس مجلس ملی این کشور دیدار و درباره همکاری های دو جانبه و تحولات منطقه گفت وگو کرد. وی در این دیدار با ابلاغ درودهای گرم «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری با کشورهای انقلابی آمریکای لاتین است که اکوادور یکی از آنها است.

**16 مهر 1393 
- «علاء الدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مواضع دو کشور اکوادور و نیکاراگوئه در موضوع های مختلفی از جمله مبارزه با تروریست، حل بحران سوریه و عراق همسو با ایران است. «علاء الدین بروجردی» پس از بازگشت از سفر به دو کشور آمریکای لاتین (اکوادور و نیکاراگوئه) در نشست خبری افزود: این سفرها بنا بر دعوت روسای کمیسیون های سیاست خارجی مجالس دو کشور انجام شد.

**15 شهریور 1394 
- «خیمنا پونسه» رییس کمیسیون فرهنگ و فناوری مجلس اکوادور و دبیر گروه دوستی و پارلمانی اکوادور و ایران به دعوت «حمیدرضا فولادگر» رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و اکوادور به تهران سفر کرد. اعضای هیات پارلمانی اکوادور در این سفر علاوه بر دیدار با حمیدرضا فولادگر رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و اکوادور با حجت الاسلام «ابوترابی فرد» نایب رییس مجلس شورای اسلامی و برخی از مقام های کشورمان دیدار و درباره مسایل دو جانبه و پارلمانی گفت وگو کند.

**17 شهریور 1394 
- «هیمنا پونسه» رییس کمیسیون آموزش مجلس اکوادور و عضو گروه دوستی پارلمانی اکوادور با حجت الاسلام «محمدحسن ابوترابی فرد» نایب رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد. ابوترابی فرد در این دیدار با اشاره به مناسبات ایران و اکوادور در سال های اخیر گفت: برقراری ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان اکوادور به گونه ای که متناسب با توانمندی های دو کشور باشد به نفع دو ملت است.

**11 آذر 1394 
- «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در سفر به اکوادور، در راستای گسترش مناسبات با این کشور، با «گابریلا ریوا ندریا» رییس مجلس ملی اکوادور دیدار و گفت وگو کرد. این دیدار در دفتر رییس مجلس اکوادور و در فضایی صمیمی برگزار شد، تخت روانچی ضمن نام بردن از اکوادور به عنوان کشور دوست و تشریح شرایط ایران پس از لغو تحریم ها و تمایل ایران برای گسترش مناسبات با اکوادور بویژه در زمینه اقتصادی، آمادگی کشورمان را برای تبادل تجربیات در زمینه های فناوری و فنی و مهندسی به اکوادور اعلام کرد.

**12 آذر 1394 
- در ادامه سفر منطقه ای «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه به آمریکای جنوبی با «دیگو آئولستیا والنسیا» وزیر تجارت خارجی اکوادور دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار که در آن کارشناسان ارشد این وزارتخانه نیز حضور داشتند، دو طرف ضمن غنیمت شمردن فرصت لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران، بر همکاری هرچه بیشتر در همه زمینه ها از جمله تجارت مستقیم کالا تاکید کردند.

**12 بهمن 1394 
- «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در دیدار با وزیر تجارت خارجی اکوادور روابط سیاسی ایران و اکوادور را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور از نظر اقتصادی و مناسبات تجاری در ابتدای راه است و تهران و کیتو باید همکاری های خود را در زمینه های مورد علاقه طرفین توسعه دهند.

**هشتم اردیبهشت 1395 
- «رائول سندیک» معاون رییس جمهوری کشور جمهوری شرقی اروگوئه به دعوت «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در صدر هیات اقتصادی و تجاری به ایران سفر کرد.

**16 اردیبهشت 1395 
- محموله کمک های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده اکوادور، از طرف سفارت ایران به نیروهای مسلح اکوادور برای توزیع در مناطق زلزله زده تحویل شد. این کمک ها شامل چادر صحرایی، مواد غذایی و بهداشتی، آب آشامیدنی و وسایل اسکان موقت با 10 کامیون از کیتو پایتخت اکوادور به مقصد مناطق ساحلی این کشور که کانون زلزله 7.8 ریشتری در 28 فروردین (16 آوریل) بود ارسال و در روزهای آتی میان مردم زلزله زده توزیع خواهد شد.

**15 خرداد 1395 
- بیست و هفتمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در سالن اجتماعات دانشگاه مرکزی اکوادور با حضور بیش از 200 تن از اقشار مختلف و مقامات شامل دانشجویان این دانشگاه، اعضای نهادهای مردمی و برخی ایرانیان مقیم، برگزار شد. دراین مراسم «دییگو وینتیمییا» رییس گروه دوستی پارلمانی اکوادور وایران ،«نلسون رودریگز» معاون دانشگاه مرکزی، «الخاندرو سانتییان» استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه مرکزی و وابسته های نظامی این کشور نیز حضور داشتند.

**31 مرداد 1395 
- «محمدجواد ظریف» برای نخستین بار در کسوت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روانه شش کشور آمریکای لاتین شد تا فصلی تازه را در روابط دوجانبه و چندجانبه با کشورهای این منطقه آغاز کند. رییس دستگاه دیپلماسی ایران در سفر فشرده و یک هفته ای خود به شش کشور آمریکای مرکزی و جنوبی، قرار است از کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا دیدار و با مقام های بلندپایه این کشورها درباره گسترش روابط در زمینه های مختلف بحث و تبادل نظر کند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین