کد خبر: ۳۹۱۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹

وزیر نیرو: مشکل سد دوستی و آب مشهد در دست پیگیری است

وزیر نیرو گفت: حل مشکل سد دوستی و تامین آب شرب مردم مشهد از طریق مذاکره با مسئولان ذیربط در دولت افغانستان در حال پیگیری است.
آفتاب‌‌نیوز :
«حمید چیت چیان» روز چهارشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از پروژه های صنعت برق در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: این مشکل که بخش قابل توجهی از تامین آب شرب مردم مشهد در گرو انتقال آب از سد دوستی است برای مسئولان افغانستان تشریح شده است.

وی ادامه داد: در چارچوب مقررات بین المللی باید حق آبه کشاورزان توسط کشورهای واقع در بالادست محترم شمرده شود.

وزیر نیرو گفت: دو کشور دوست و مسلمان ایران و افغانستان دارای مرز مشترک طولانی و از نظر انرژی، آب، تجارت و سایر مسائل اجتماعی و سیاسی دارای منافع مشترک هستند لذا امید می رود مساله تامین آب از سد دوستی در همین چارچوب مورد حل و فصل قرار گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد، انعقاد تفاهمنامه های لازم توسط کشورهای واقع در بالادست سد دوستی برای حل مشکل آب در خراسان رضوی نتیجه بخش باشد.

سهم سد دوستی در تامین آب کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد حدود 50 درصد است. آورد آب سد دوستی که در مرز ایران و ترکمنستان در شمال خراسان رضوی بر روی رودخانه هریرود ایجاد شده در سالهای اخیر به 140 میلیون مترمکعب کاهش یافته که علت آن تداوم چندین ساله پدیده خشکسالی و ساخت سد 'سلما' در افغانستان است. 

حجم ذخیره آب سد دوستی از ابتدای امسال تاکنون 339 میلیون مترمکعب معادل 35 درصد ظرفیت آن بوده که نیمی از آن مربوط به ایران و نیم دیگر مربوط به کشور ترکمنستان است.
چیت چیان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تامین آب مشهد از طریق دریای عمان گفت: انتقال آب از دریای عمان در دست مطالعه است.

وی به بهره برداری هزار طرح حوزه صنعت آب و برق در طول هفته دولت نیز اشاره و بیان کرد: مجموع اعتبارات هزینه شده برای این طرحها 68 هزار و 800 میلیارد ریال است.

وزیر نیرو 'هزار و 430 مگاوات تولید برق، 9 پست بزرگ 400 کیلوولتی، 32 پست 132 کیلوولتی، پستهای230 کیلوولتی، پستهای 63 کیلوولتی، 2سد و 6 تصفیه خانه و بهره مندی ساکنان 100 روستا از آب آشامیدنی' را از مهمترین این طرحها برشمرد.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین