کد خبر: ۳۹۱۴۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳

مروری بر ۲۴ برنامه آموزش و پرورشی دولت یازدهم / بهبود ۱۰ شاخص

آموزش و پرورش دولت یازدهم با وجود دستاوردهای قابل توجه در حوزه کمی و سطح دسترسی جمعیت لازم التعلیم به آموزش با مشکلاتی مواجه بوده است. در این میان مواردی چون مدیریت منابع انسانی، استقرار الگوی مدیریت و کنترل هزینه، تنوع بخشی به منابع مالی و مشارکت با بخش غیردولتی در چارچوب سیاست‌های سند تحول بنیادین،‌ توسعه و بکارگیری استفاده از روش‌های نوین آموزشی، تدوین نقشه استقرار مدرسه بر اساس الگوی آمایش سرزمین و ارتقای روش‌های پرورشی دانش‌آموزان دارای اهمیت است.
آفتاب‌‌نیوز :
 اصلی‌ترین ماموریت آموزش و پرورش در دولت یازدهم اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه برنامه درسی، پژوهش، تربیت معلم، تأمین منابع مالی، ‌تامین فضا و توسعه کاربرد فناوری است. از این منظر اقداماتی صورت گرفته است.

تهیه و تدوین برنامه جامع نیروی انسانی به منظور توزیع مناسب منابع انسانی در سطح کشور، تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، بازنگری و بازمهندسی ساختارها، ‌ رویه‌ها و روش‌ها، ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای سرمایه انسانی آموزش و پرورش با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم، تقویت و توسعه دوره پیش‌دبستانی بویژه در مناطق محروم، روستایی و دوزبانه از جمله این اقدامات است.

وزارت آموزش و پرورش طی سه سال اخیر با فراهم آوردن تسهیلات و امتیازات مناسب برای جذب و نگهداشت نیروی کارآمد در دوره ابتدایی و تقویت نگاه تخصصی و زیربنایی به این دوره تحصیلی،  اولویت بخشی به آموزش ابتدایی در تأمین و تخصیص منابع و امکانات تلاش کرده است آموزش دوره ابتدایی را کیفی سازی کند.

در معاونت آموزش متوسطه و در راستای عمل به منویات سند تحول بنیادین ارتقای پوشش تحصیلی دوره راهنمایی تحصیلی و متوسطه از طریق کاربرد شیوه‌ها و روش‌های متنوع آموزشی (از جمله آموزش از راه دور و رسانه‌ای)،  بسترسازی لازم برای ایجاد توازن در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی متناسب با استعداد و علایق دانش‌آموزان و نیاز بازار کار،  توسعه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی انجام شده است.

استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در راستای ارتقای کیفیت آموزش از دیگر تاکیدات سند تحول است و  توسعه کاربرد فناوری‌های نوین در هوشمندسازی مدارس در چندسال اخیر دنبال شده است. افزایش تعداد مناطق برخوردار از مراکز اختلالات یادگیری برای مقابله با پدیده دیرآموزی در دانش‌آموزان، افزایش پوشش سوادآموزی با تقویت و گسترش مراکز یادگیری محلی نیز در میان اقدامات وزارت آموزش و پرورش به چشم می‌خورد.

در این میان ارتقای سطح عملکردی و بهسازی منابع انسانی و بهبود معیشت معلمان نیز مورد توجه بوده و اجرای طرح رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان برای مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل آموزگاران، ‌دبیران، ‌هنرآموزان، ‌مربیان امور تربیتی، مشاوران، ‌مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی، اعطای مجوز جذب ۱۵ هزار نفر دانشجو- معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، اعطای مجوز جذب ۵۰۰ نیروی آموزشی جدید در استان سیستان و بلوچستان به منظور تأمین نیروی آموزشی مورد نیاز این استان علاوه بر سهمیه عادی این استان از محل مجوز کلی وزارت آموزش و پرورش،  زمینه‌سازی برای اجرای ماده (۲۸) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان باپذِیرش دانشجو از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور و گذراندن دوره یکساله حرفه معلمی جهت تأمین نیاز نیروی انسانی وزارت، افزایش تعداد پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و حمایت از حضور معلمان پژوهنده در این پژوهش‌سراها و  جذب ۱۷ هزار نفر از مربیان پیش‌دبستانی بصورت حق‌التدریس (به موجب قانون مجلس) در همین راستا انجام شده است.

همچنین شاهد اجرای بند (۵) ماده (۱۰) ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۱۳۹۲ و بند (۱۰) ماده (۶۸) این قانون از سال  ۱۳۹۴ و افزایش ۲۰ درصدی فوق‌العاده شغل معلمان مقطع ابتدایی از ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۳، به منظور ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی به عنوان آموزش پایه و تقویت انگیزه معلمان این دوره تحصیلی بوده‌ایم.

به گزارش ایسنا،توسعه عدالت آموزشی از طریق انسداد مبادی بی‌سوادی نیز با افزایش میزان ساعت آموزش ضمن خدمت معلمان به ۲۴ میلیون نفر ساعت، پیش‌بینی اعتبار جهت حمایت از ۵۵ انجمن علمی معلمان (برای اولین بار)، توزیع کتب درسی نیم بها در مناطق محروم کشور (برای اولین بار)، افزایش مراکز اختلالات یادگیری برای پوشش کودکان و نوجوانان دیرآموز از ۲۱۴ مرکز به ۴۱۹ مرکز، توجه ویژه به ارتقاء وضعیت آموزش در استان سیستان و بلوچستان، افزایش ۳۵ هزار نفری پوشش تحصیلی دانش‌آموزان اتباع خارجی و تداوم اجرای طرح‌های برون‌سپاری و خرید خدمات آموزشی صورت پذیرفته است.

بهبود ۱۰ شاخص در آموزش و پرورش
 

اقدامات و فعالیت‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش عمومی طی سال‌های ۹۴-۱۳۹۲، موجب بهبود شاخص‌های آموزشی و پرورشی شده است که مهترین آنها
- ارتقای پوشش نوآموزان دوره پیش از دبستان از ۳۷ درصد به ۵۴ درصد با اولویت مناطق روستایی و دو زبانه
- ارتقای پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی از ۹۷.۸ درصد به ۹۸.۲ درصد
- ارتقای پوشش پوشش تحصیلی واقعی دوره متوسطه اول از  ۹۳.۴ درصد به ۹۴.۳ درصد
- ارتقای پوشش پوشش تحصیلی واقعی دوره متوسطه دوم از ۷۱.۴ درصد به ۷۷.۷ درصد
- افزایش نرخ پوشش دانش‌آموزان دختر از ۴۸.۴ درصد به ۴۹.۳ درصد
- افزایش نرخ پوشش دانش‌آموزان روستایی از  ۲۵ درصد به ۲۵.۹ درصد
- ارتقای نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه اول از  ۹۷ درصد به ۹۷.۲ درصد
- ارتقای نرخ گذر از متوسطه اول به متوسطه دوم از ۹۴.۱ درصد به ۹۵.۳ درصد
- افزایش درصد باسوادی جمعیت ۱۰ ساله و بالاتر از  ۸۷.۹ درصد به ۸۸.۸ درصد
-افزایش درصد مدارس ایمن از کل مدارس از  ۴۹.۸ درصد به ۵۰.۵ درصد است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین