کد خبر: ۳۹۱۶۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴

توهین به رییس‌جمهور اهانت به شعور و خرد جمعی یک ملت است

یک وکیل دادگستری گفت:توهین به رییس جمهوری که با میلیون‌ها رای مردم قبول مسئولیت کرده، اهانت به شعور و خرد جمعی یک ملت تلقی می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
عباس شایسته مهر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که «هیچ شخصی حق ندارد به فرد دیگر توهین کند» مطرح کرد: قانونگذار ایران توهین را در دو قسمت کاملا متفاوت بررسی کرده است؛ یکی توهین به افراد عادی است  که اگر این توهین متضمن نسبت دادن  برخی روابط  غیراخلاقی باشد در اصطلاح به آن قذف می‌گویند و مجازات مربوط به خود را دارد ولی در غیر این صورت قانونگذار یک مجازاتی را در نظر گرفته که معمولا آن را با جزای نقدی شلاق اعمال می‌کنند.ولی توهین به مقامات و یا اشخاصی که مسئولیت های مهم دارند در ماده 609 قانون تعزیرات جداگانه بررسی شده است.

وی معتقد است: ایراد وارد  به ماده 609 قانون مجازات اسلامی این است که سمت و جایگاه روسای سه قوه  ،معاونان رئیس جمهور ،وزراء  ، نمایندگان و هم‌چنین قضات و کارکنان وزارت خانه ها یعنی حتی یک کارمند ساده  و به طور کلی هر شخصی از اعضای کارکنان دولت باشد را شامل شده و حتی کارکنان شرکت‌های دولتی و شهرداری را هم در این دسته بندی قرار داده است، که اگر در حال انجام وظیفه به این افراد توهین شود مجازات حبس سه تا شش ماه را برای آن در نظر گرفته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که «رییس جمهور باید جایگاه و موقعیت ویژه ای داشته باشد و هر کس نتواند به رئیس جمهور که مقام منتخب کشور و مردم است توهین کند» ،از این عدم تفکیک أشخاص دولتی  توسط قانونگذار انتقاد کرد وگفت: این موضوع از نظر حقوق دانان نقص است که چرا یک کارمند ساده شهرداری یا کارمند شرکت دولتی را در کنار رئیس جمهور در نظر گرفته اند و  تعیین مجازات را هم به قاضی سپرده که بتواند اعمال کند. در این قسمت بعضی از حقوقدانان اعتقاد دارند که حداقل روسای سه قوه مخصوصا رئیس جمهور باید جایگاه و موقعیت ویژه ای را داشته باشند و هر کس نتواند به رئیس جمهور که مقام منتخب کشور و مردم است توهین کند.

این وکیل دادگستری با گلایه از اینکه ممکن است هر کسی بتواند به راحتی رئیس جمهوری که با میلیون ها رای مردم قبول مسئولیت کرده را مورد توهین قرار دهد که در واقع این امر اهانت به شعور  و خرد جمعی یک ملت تلقی خواهد شد،ادامه داد:   به نظر می‌رسد که باید این قوانین که آزمایشی هم هستند مورد اصلاح قرار گیرند. جرم توهین به رئیس جمهور یا کاربردن الفاظ رکیک علیه رئیس جمهور باید از جرم توهین به کارمندان دولت  جدا شود. وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی در این خصوص شکایت نماید و پیگیر  تعقیب قضائی  متخلف باشد بیان نمود که هر یک از دادستان‌ها اعم از دادستان کل کشور یا دادستان های حوزه های قضایی مثلا  یک شهرستان می‌تواند در رابطه با توهین به رئیس جمهور یا سایر روسای قوای سه گانه پیگیری کند و شروع به تحقیق کند. رئیس جمهور هم حق شکایت را دارد که معمولا معاونت حقوقی ایشان  این کار را نجام دهند.

وی در بخش دیگر از گفته‌های خود با اشاره به این‌که «ما باید مرز بین توهین و نقد دلسوزانه را رعایت کنیم» ،ابراز عقیده کرد:اگر چنانچه مانند اتفاقی که در ادوار گذشته در زمان های قبل از آقای روحانی پیش آمد، نهاد ریاست جمهوری دائما علیه اشخاصی که منتقد بودند شکایت می کرد که این افراد توهین کردند این یک مقدار موجب آن می‌شود که وجاهت و آن هدف و منظور اصلی قانونگذار از وضع قانون و مقررات مربوط مخصوصا ماده 609مخدوش شود. این دلیل نمی‌شود که مثلا نهاد رئیس جمهوری بخواهد دهها یا صدها فقره شکایت از اشخاص متعدد حقیقی یا حقوقی بکند به این عنوان که شما توهین کردید. ما باید مرز بین توهین و نقد دلسوزانه را رعایت کنیم. ا گر معلوم شد که شخصی نقد درستی دارد این اشکالی ندارد. این به عنوان توهین قابل پیگرد نیست .

این وکیل دادگستری با اشاره به این بیان مقام معظم رهبری مبنی براینکه" انتقاد به من جرم نیست "تصریح کرد:حتی در رابطه با نقد نسبت به بالا ترین مقام نظام، خود مقام معظم رهبری فرموده اند که انتقاد به من جرم نیست . حتی اگر شخصی دیدگاه اش با دیدگاه رهبری متفاوت باشد و ایشان را نقد کند ایشان فرموده اند که این جرم نیست. اگر شخصی نسبت به رئیس جمهور هم انتقادی داشته باشد و دیدگاه های رئیس جمهورد را در زمینه های مانند داخلی ، خارجی ، برجام و همچنین مسائل اقتصادی ، رکود و تورم نپسندد این اصلا توهین تلقی نمی‌شود ، اتفاقا چنین نقدهایی خیلی خوب است ولی اگر کسی با ادبیات بسیار توهین آمیز و سخیف و موهن به رئیس جمهور منتخب مملکت پرخاشگری و توهین کند قطعا باید تحت پیگرد قرار گیرد .

شایسته مهر گفت: این گونه اتفاقات  معمولا در زمان نزدیک به انتخابات است اگر رئیس جمهور مملکتی گفته است که مثلا لغو کنسرت ها باید در چارچوب خود انجام شود و اگر مجوزی داشت لغو آن صحیح نیست ، حال اگر کسی هم از یک تریبون عمومی به وی توهین کند این قابل بررسی است که می توان جرم هم تلقی شود.

وی با بیان  این‌که «اگر قرار باشد هر کسی توهین کند سنگ بر روی سنگ بند نخواهد شد» افزود:به نظر می‌رسد اگر قرار باشد کسی مسئولیتی قبول کند و بعد هم مورد اهانت قرار گیرد این موجب می‌شود که هیچ کس قبول زحمت مسئولیت را نکند زیرا به میدان آمدن فداکاری می خواهد. اگر قرار باشد هر کسی توهین کند سنگ بر روی سنگ بند نخواهد شد. البته ما باید حق انتقاد و دیدگاه های افراد را به رسمیت بشناسیم  ممکن است افراد دیدگاه و تفاوت نظر داشته باشند این به معنی این نیست که خدایی ناکرده فردی را ضد انقلاب بخوانند و بعضی نسبت به رئیس جمهوری تشبیه سازی کنند و مثلا با اشاره به وقایع  ٣٥ سال گذشته بخواهند پروژه بنی صدر سازی  را احیا کنند، یا مثلا  بگویند رئیس جمهور منتخب مردم هم مانند فلان شخص خطاکار است. این‌ها همه مصداق جرم توهین به رئیس قوه مجریه و قابل پیگرد اند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه امنیت ذهنی و روانی عمومی، مانند ، امنیت اقتصادی بسیار مهم است، بیان کرد: در مقررات و قانون لحاظ شده که فردی امری را به شخص نسبت دهد و حتی اگر هم بتواند ثابت کند اما اثباتش مستلزم اشاعه و فحشا ونادرستی باشد که باز نشر کارهای خلاف نیز خود جرم است.

شایسته مهر با تاکید براین‌که «مردم پشتوانه و عقبه نظام  هستند» ،متذکر شد: بازگو کردن و اشاعه مدام  این‌که دزدی‌های میلیاردی در کشور رخ می‌دهد خود  این امر موجب  ألقای این باور نادرست در مردم می‌شود که هر کسی که در این نظام قبول مسئولیت کرده یا می‌کند  دزد است و این به سلامت اجتماعی  و پشتوانه  مردمی نظام ضربه می زند. بدیهی است مردم سرمایه و پشتوانه و عقبه هر  نظام اجتماعی  هستند و اگر مردم هر کشوری حمایت‌شان را  ولو برای یک روز از مسئولین بردارند آن مسئولین  حتی برای  یک روز دوام نخواهند آورد. اگر فرض بگیریم یک نماینده مجلس شورای اسلامی یا یکی از وزرا  یا معاونان  رئیس جمهور تخلفی  انجام دهد البته  این خود جرم و قابل پیگردً است ولی اشاعه این مطالب اگر لطمه به اعتماد  عمومی مردم وارد کند، اینها نیز قابل پیگرد  است و از این جهت هم باید دقت کرد.

وی در پایان تاکید کرد: توهین جرم است حتی بالاتر از آن اشاعه فحشا یعنی نشر دادن کار زشتی که فردی مرتکب شده یعنی باز نشر کارهای خلاف نیز خود جرم است ولی در عین حال نباید مانع نقد و بررسی و انتقاد و انتشار مقالات علمی، تحلیلی و مستند شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
آنیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
1
دیگه عادت کردیم به شعورمون توهین بشه... جوابش باشه واسه انتخابات ریاست جمهوری!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
سلام

با توهین به رئیس جمهور منتخب ملت عزیزنه تنها شان ومنزلت خودشان را به نمایش می گذارند بلکه فرهنگ غنی ایران را نادیده می گیرند وضربه به وجهه ایران در عرصه جهانی میزنند ان موقع از سایر کشورها چه نوقع دارید؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین