کد خبر: ۳۹۱۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

دادستان تهران: امحاء کالاهای قاچاق سرمایه‌ای مانند خودرو مدنظر ما نیست

جعفری دولت آبادی با اشاره به امحاء کالاهای قاچاق در برخی استان‌ها، گفت: در بحث امحاء، اولویت با کالاهای فرهنگی یا کالاهایی مانند مشروبات الکلی است که ورود، نگه‌داری و مصرف آن‌ها جرم محسوب می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :
دومین نشست دادستانی تهران پیرامون مبارزه با قاچاق کالا، با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط با موضوع، روز چهار‌شنبه سوم شهریور ماه در دفتر دادستانی تهران برگزار شد.

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران با اشاره به امحاء کالاهای قاچاق در برخی استان‌ها، اظهار داشت: در بحث امحاء، اولویت با کالاهای فرهنگی یا کالاهایی مانند مشروبات الکلی است که ورود، نگه‌داری و مصرف آن‌ها جرم محسوب می‌شود؛ هم‌چنین امحاء لباس‌های مبتذل، لوازم آرایشی، اقلام فاسدشدنی، مصرفی یا غیر قابل استفاده، و کالاهای تاریخ گذشته، اولویت دارد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر امحاء کالاهای قاچاق سرمایه‌ای مانند خودرو مدنظر دادستانی تهران نیست.

به گزارش میزان، جعفری دولت‌آبادی در ادامه از مراجع ذی‌ربط خواست تا اقلام مکشوفه قاچاق را گزارش کنند تا در خصوص امحاء آن‌ها اتخاذ تصمیم گردد.

نقش رسانه‌ها در پیشگیری از قاچاق کالا

وی با اشاره نقش پیشگیرانه رسانه‌ها در مورد قاچاق کالا افزود: یکی از ابزارهایی که می‌تواند برای پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا استفاده کرد و از طریق آن می‌توان به مردم آگاهی و به متهمان هشدار داد، رسانه‌ها هستند.

نکته‌ دیگری که مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت، انتشار اخباری مبنی بر ورود روزانه بیش از سه هزار کانتینر کالای قاچاق به کشور، بود.

وی اظهار داشت: انتشار این خبر این پرسش را مطرح می‌سازد که به رغم تلاش دستگاه‌ها و اعمال نظارت‌ها، چگونه این حجم کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

دادستان تهران با انتقاد از نحوه حضور برخی نمایندگان دستگاه‌ها در جلسات گفت: مسؤولان ذی‌ربط، باید شخصاً حضور یابند؛ و یا در صورت معرفی نماینده، چنین فردی باید تام‌الاختیار و پاسخگو باشد و اگر مسؤولان در امر مبارزه با قاچاق کالا عزمی جدی داشته باشند، می‌توان پدیده شوم قاچاق کالا را مهار و مدیریت کرد.

علل ورود کالاهای قاچاق

جعفری دولت آبادی هیچ عذری برای ورود کالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکلی و مواد مخدر را قابل پذیرش ندانست و ابراز امیدواری کرد که این جلسات بتواند مسیر مبارزه با قاچاق کالا را هموار کنند.

در ادامه خانم زبیدی مدیر کل جرایم سازمان‌یافته گمرک ایران، در ارتباط با ورود کالاهای قاچاق به کشور گفت: خروج این کانتینرها از گمرک به معنی پرداخت حقوق دولت است.

وی اعلام کرد: گمرک نمی‌تواند تمامی کانتینرهای ورودی به کشور را کنترل کند.

وی از کشف 536 کیلوگرم هروئین از چند کانتینر که به طور اتفاقی انتخاب شده بودند، طی روزهای اخیر خبر داد و در بیان ضرورت عدم تعارض اقدامات گمرک با اصل تسهیل تجارت گفت: تسهیل در روند ترخیص و تجارت کشور، از تعهدات ما در حوزه‌ی تجاری و اقتصادی است.

بیگ‌آبادی از وزارت کشور در بیان ضرورت ایجاد یک سامانه‌ الکترونیکی در خصوص کالاهای قاچاق گفت: سالیانه 15 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که اگر سامانه‌ی هوشمند تبادل اطلاعات مربوط به ورود کالاهای قاچاق ایجاد شود، مشکلات کنونی تا حد زیادی رفع می‌شود.

افزایش کالاهای مکشوفه قاچاق

نماینده‌ سازمان اموال تملیکی به لزوم شناسایی انبارهای نگه داری کالاهای قاچاق در استان اشاره کرد و گفت بخش اعظم این انبارها، فاقد شناسنامه هستند و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر آن‌ها نظارتی ندارد.

وی اعلام داشت: اموال مکشوفه قاچاق این سازمان طی چهار ماه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر افزایش داشته و ضمن این که پرونده‌ها از رشد 15درصدی برخوردار بود، ارزش ریالی پرونده‌ها نیز 319 درصد رشد داشته است. وی افزود: در رابطه با راهکارهای مقابله با قاچاق کالا، با بیان این که اکثر کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند، گفت: باید فرایند ورود کالا تا ترخیص آن در سامانه هوشمند تبادل اطلاعات ثبت گردد.

سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران آمار کشفیات و پرونده‌های مرتبط با موضوع قاچاق را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد که پرونده‌هایی با موضوع کالای قاچاق به ارزش بیش از 100 میلیون تومان مفتوح شده است.

مشکلات مرتبط با قاچاق کالا

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پاسخ به انتقاد دادستان تهران مبنی بر وفور کالای قاچاق در سطح شهر علیرغم مبارزه با آن افزود: علت آن است که دستگاه‌های مرتبط کمتر روی توزیع و عرضه متمرکز شده و باید بازار عرضه برای قاچاقچیان نا امن شود. ضمناً مردم باید احساس کنند در مورد منع ورود و عرضه کالاهای قاچاق اقدام می‌شود.

سردار مهری رئیس پلیس فرودگاه های کشور یکی از مشکلات پلیس در برخورد با قاچاق کالا را نبود قاضی کشیک به طور شبانه‌روزی در فرودگاه امام خمینی (ره) برای اخذ دستور قضایی تفتیش و بازرسی اعلام کرد. وی با اشاره به اعلام تردد روزانه 35 هزار مسافر در فرودگاه حضرت امام خمینی (ره)، افزود اسامی 250 نفر را که کثیرالسفر هستند و سال گذشته از آن‌ها کالای قاچاق کشف شده، در دستور کار پلیس قرار گرفته است وی اعلام کرد: عمده کشفیات کالاهای قاچاق در فرودگاه‌های کشور، مشروبات الکلی، گوشی تلفن همراه و ارز غیرمجاز است.

کریمی بازپرسی دادسرای رسیدگی به جرایم اقتصادی هشدار داد در آینده متهمان زندانی جرایم قاچاق افزایش خواهد یافت زیرا اکثر کسانی که در رابطه با پرونده‌های قاچاق دستگیر می‌شوند رده‌های سوم و چهارم هستند که چون توان پرداخت جریمه را ندارند در زندان خواهند ماند.

وی پیشنهاد کرد یک شعبه از محاکم تجدیدنظر تهران برای اعتراض به احکام مرتبط با قاچاق کالا اختصاص یابد.

تشدید مبارزه با قاچاق کالا

اجتهادی از سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد که از سال گذشته اقدامات این سازمان به سمت تشکیل پرونده‌های کلان قاچاق با کـالاهایی به ارزش بیش از 100 میلیون تومان سوق یافته است؛ به گونه‌ای در چهار ماهه‌ نخست سال جاری، تعداد 701 فقره پرونده‌ مفتوح شده که نشان از رشد 56 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. وی امحاء کالاهای قاچاق مانند خودرو را منوط به صدور حکم یا دستور از سوی مراجع قضایی دانست.

نماینده‌ بانک مرکزی درباره‌ خروج ارز، به مقرراتی اشاره کرد که مأخذ 5000 دلار را برای هر مسافر در نظر گرفته و از تهیه پیش‌نویس ضوابط جدید در این راستا خبر داد

لزوم پیگیری پرونده‌های مهم

جعفری دولت آبادی از حاضران خواست مشخصات پرونده‌های مهم با موضوع قاچاق که با اطاله دادرسی مواجه شده را اعلام کنند تا زمینه‌ پی‌گیری آن ها فراهم آید.

وی هم‌چنین، نظارت و اقدام پلیس و نهادهای امنیتی در خصوص انبارهای محل نگه‌داری کالاهای قاچاق در اطراف تهران و ارائه مکتوب آمار این انبارها از سوی پلیس و نهادهای مرتبط با آن را ضروری دانست.

اهمیت اجرای احکام محکومان قاچاق کالا

دادستان تهران امحاء کالاهای قاچاق از نوع سخت و با ارزش را منوط به دستور مقام قضایی دانست و با اشاره به مکاتبه‌ دادستانی با سردار اشتری فرمانده‌ نیروی انتظامی جهت استقرار مأموران ناجا در اجرای احکام دادسرای اقتصادی و شعب تعزیرات حکومتی، اظهار داشت: اجرای احکام صادره علیه محکومان قاچاق کالا منوط به همکاری بیشتر پلیس در این راستا است، و یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه اجرای حکم محکومان قاچاق کالا است.

وی هم‌چنین به ضرورت استقرار نماینده‌ بانک مرکزی در فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و تأکید کرد آثار مبارزه با قاچاق کالا و ارز، باید برای مردم محسوس گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
کالا های قاچاق را منهدم نکنید بلکه آن را به کشور سازنده اش درقبال پول پس دهید وپول حاصله راصرف تولید داخلی کنید یا به خزانه بریزید ویا به حساب کمیته امداد واریز کنید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین