کد خبر: ۳۹۱۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

سرانه مصرف آنتی‌بیوتیک در ایران نگران‌کننده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: امروزه در تهیه برخی از محصولات غذایی دامی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که مسئولان ذیصلاح باید این امر را کنترل کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد مهدی گویا در اختتامیه هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران با بیان اینکه سرانه مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما بسیار بالاست، ادامه داد: مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها موجب افزایش مقاومت میکروب‌ها، عفونت‌ها و ویروس‌ها می‌شود که این امر می‌تواند خطر آفرین باشد.

وی افزود: مقاومت در برابر آنتی بیوتیک درمان‌ها را با شکست روبرو می‌کند بنابراین باید برای کاهش مصرف بی‌رویه این دارو راهکارهایی اندیشید.

گویا در ادامه آموزش پزشکان برای کاهش تجویز را یکی از راهکارهای کاهش سرانه مصرف آنتی بیوتیک دانست و یاد آور شد: علاوه بر این باید تجویز آنتی بیوتیک را در کشور محدود کرد تا هر متخصصی تنها بتواند چند نوع از این داور را تجویز کند. از این طریق می‌توان میزان تجویز این دارو را کاهش داد.

وی افزود: علاوه بر این باید دسترسی مردم به این داور را کاهش داد تا مصرف بی رویه آنتی بیوتیک کاهش یابد.

به گفته گویا، پزشکان باید نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک به مردم هشدارهای لازم را بدهند و نحوه منطقی مصرف دارو را به آنها بیاموزند.

به گزارش آنا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، یادآور شد: متاسفانه امروزه در تهیه برخی از محصولات غذایی دامی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که مسئولان ذی صلاح باید این امر را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این مصرف آنتی بیوتیک باید در دامپزشکی، دام پرورشی و پرورش آبزیان تحت کنترل باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین