کد خبر: ۳۹۱۸۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

چند جمله مهم رهبری در دیدار با دولتی‌ها

سخنان مقام معظم رهبری درمورد فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. برای نخستین‌بار در جامعه ایران در بالاترین سطح سیاسی به بهترین وجهی از شیوه نوین ارتباطی استقبال شده است و این شیوه را واجد فرصت‌های بزرگ دانسته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه «اعتماد» نوشته است: سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با هیأت دولت به مناسبت هفته دولت، واجد نكات بسیار مهمی است. شاید از نظر برخی افراد ارزیابی مثبت ایشان از عملكرد دولت و گزارش ارائه‌شده آن شاه‌بیت این سخنان باشد.

برخی دیگر نیز موضوع برجام را می‌توانند نقطه مركزی این سخنان بدانند، آنجا كه به صراحت اعلام كردند كه: «انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود نه عناصر خودمان؛ زیرا مذاكره‌كنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزی انجام دادند و ما قدردان این زحمات هستیم.» این اظهارات می‌تواند همچون آبی بر آتش كینه‌ها و عداوت‌های افراد تندرو، علیه برجام باشد.

برخی دیگر ممكن است نظرات ایشان درباره حقوق‌های بالا و ضربه خوردن اعتماد مردم را برجسته كنند و بخواهند به آن وجه منفی دهند، در حالی كه اتفاقاً این نظر نیز می‌تواند مثبت تلقی شود؛ زیرا دولتی كه به دلیل حقوق بالای عده‌ای از مدیرانش دچار مشكل اعتماد شود، صدبار ترجیح و امتیاز دارد به دولتی كه معاون اولش به دلیل فساد به زندان برود ولی تغییری نسبت به وضع اعتماد مردم به آن به وجود نیاید، چراكه انتظاری جز این را از آن دولت نداشته‌اند.

دولتی كه به قول آقای جهانگیری ١٣٠ میلیون دلار را در هواپیما تحویل می‌گیرد، موقع پیاده شدن فقط ١٠٠ میلیون دلار تحویل می‌دهند و مدعی می‌شوند كه ٣٠ میلیون دلارش گم شده است!! گویی كه مافیای فوق مدرن غربی در آسمان به هواپیما دستبرد زده است! چنین دولتی هیچگاه اعتمادش به دلیل این رفتارها كم نمی‌شود، چون اساساً اعتمادی به آن نیست كه كم شود.

به نظر می‌رسد كه در میان نكات مطرح شده، شاید نكته‌ای كه درباره فضای مجازی مطرح شد مهم‌تر از همه موارد دیگر باشد، گرچه سایر موارد نیز به سهم خود خیلی مهم بودند. ولی چرا باید این نكته رهبری را كه: «فضای مجازی، دنیایی رو به رشد، بسیار وسیع و غیرقابل توقف است كه فرصت‌های بزرگ و در عین حال تهدیدهایی را هم می‌تواند به همراه داشته باشد.» مهم‌ترین بخش این سخنرانی دانست؟

علت اصلی این است كه در ایران و به‌طور تاریخی نیروهای سنتی با توسعه و به رسمیت شناختن روش‌های جدید ارتباطی مخالف بوده‌اند و حتی‌المقدور می‌كوشیده‌اند كه مانع از رشد و توسعه آنها شوند. در حالی كه تجربه نشان داده كه هیچ‌كس نمی‌تواند مانع این روندها شود و دیر یا زود آن روش ارتباطی توسعه پیدا می‌كند. با این فرق كه بهترین فرصت برای انطباق جامعه در بهره‌برداری از شیوه جدید به‌دلیل مخالفت حكومت از میان می‌رود و در نتیجه عوارض شیوه جدید بیشتر از چیزی خواهد بود كه در جوامع دیگر است و منافع آن نیز كمتر خواهد شد.

فضای مجازی هم از این قاعده مستثنا نیست. از همان ابتدا نوعی مخالفت با آن آغاز شد. نگاه رسمی غالب به نكات و عوارض منفی آن بود و بخش مهم‌تر آن‌كه امكانات وسیع این فضا بود، كمتر دیده می‌شد. این نگاه معیوب موجب می‌شد كه فشار برای مسدود كردن آن وارد شود؛ فشاری كه در نهایت حداكثر یكی دو سال مؤثر می‌شد و پس از آن فضای مجازی رها و یله از نظارت می‌بود. از این رو سخنان مقام رهبری در این مورد بسیار مهم و حیاتی است. برای نخستین‌بار در جامعه ایران در بالاترین سطح سیاسی به بهترین وجهی از شیوه نوین ارتباطی استقبال شده است، و این شیوه را واجد فرصت‌های بزرگ دانسته‌اند. اگرچه تهدیدهای احتمالی مثل هر پدیده دیگر نیز وجود دارد، ولی تهدیدها ذاتی این شیوه نیست، بلكه عارضی است و باید آنها را كم كرد.

هیچ فرد یا جامعه خردمندی به دلیل وجود برخی عوارض جانبی، حاضر نمی‌شود كه از فرصت‌های بزرگ یك شیوه ارتباطی چشم‌پوشی كند. چرا در جوامع دیگر این عوارض به‌شدت جامعه ما نیست؟ مهم‌ترین دلیل آن است كه مردم به دلیل آزاد بودن در استفاده از این شیوه‌های جدید، روش‌های لازم را برای خنثی كردن تهدیدات آن به دست می‌آورند، ولی در جامعه‌ای كه بسته باشد و اجازه استفاده از این شیوه‌ها داده نشود، جامعه نیز نخواهد توانست مانع از عوارض آن شود.

هرگونه كوششی برای جلوگیری از عوارض فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی مستلزم آزاد و در دسترس بودن آنهاست و در صورت ممنوع بودن، هیچ اقدامی برای خنثی كردن تهدیدات انجام نخواهد شد. از این زاویه به نظر می‌رسد كه این بخش از سخنان رهبری فصل‌الخطاب است و در نوع خود برای نخستین‌بار است كه در جامعه ایران شاهد آن هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین