کد خبر: ۳۹۲۱۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹

استعفای فرماندار آمریکایی که به اوباما گفته بود برو به جهنم

بگذارید چیزی به شما بگویم، سیاه‌پوست‌ها جاده را می‌گیرند، می آیند این بالا اهالی مِین را می‌کشند. شماها باید دنبال این قضیه را بگیرید.
آفتاب‌‌نیوز : با افزایش واکنش‌ها به اظهارات پال لوپیج، فرماندار جنجالی ایالت مِین، رهبران حزب دموکرات آمریکا خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده‌اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی، لوپیج گفته عمده مشکلات موادمخدر در مِین بر عهده سیاهان و لاتین تبارها است و آنها 'دشمن' این ایالت‌اند.

پال لوپیج، فرماندار مِین، بارها به علت اظهارات جنجالی خبرساز شده است. او چند سال پیش خطاب به باراک اوباما گفته بود: "برو به جهنم"

او که اخیرا در ارتباط با گسترش اعتیاد به مواد در ایالت خود سخن می‌گفت با نشان دادن مدارکی که مدعی شد نتایج یک تحقیق آماری است گفت: "در حال حاضر، دشمن رنگین‌پوستان و لاتین تبارها هستند... وقتی شما در جنگید و شما یونیفرم آبی بر تن دارید و دشمن شما قرمز پوشیده، تکلیف شما مشخص است، شما به قرمز شلیک می‌کنید."

او در حضور خبرنگاران این سخنان را در تشریح اظهارات دیگری که چند روز پیش کرده بود بر زبان راند و خیلی زود با واکنش تند رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی روبرو شد.

خبرنگاران چند روز پیش از او درباره سخنانی که ژانویه امسال در مورد علت رواج هرویین در ایالت مِین گفته بود، پرسیده بودند.

فرماندار مِین ژانویه امسال گفته بود مشکل اپیدمی هرویین در این ایالت زیر سر "آنهایی است که نام‌هایی چون "دی-پولی؛ اسموثی و شیفتی" دارند و "از نیویورک و کانتیکت" به مِین می‌روند.

"آنها به اینجا می‌آیند، هرویین‌شان را می‌فروشند و بر می‌گردند خانه خودشان. و نیمی از اوقات، به طور اتفاقی، پیش از بازگشت با یک دختر سفیدپوست ارتباط برقرار کرده و او نیز باردار می شود."

او روز چهارشنبه در پاسخ به خبرنگاران گفت که باور ندارد سخنان ماه ژانویه او نژادپرستانه بوده بلکه او طی ماه‌های گذشته تلاش کرده با بررسی و جمع‌آوری مدارک در این باره تحقیق کند.

لوپیج سپس با اشاره به این مدارک و آمارها گفت: "بگذارید چیزی به شما بگویم، سیاه‌پوست‌ها جاده را می‌گیرند، می آیند این بالا اهالی مِین را می‌کشند. شماها باید دنبال این قضیه را بگیرید."

او سپس به خبرنگاران گفت نتایج این تحقیقات در سه پوشه قطور در اختیار اوست اما به درخواست خبرنگاران برای در اختیار گذاشتن این مدارک اعتنایی نکرد و در حالی که خشمگین اتاق کنفرانس را ترک می‌کرد رو به خبرنگاران گفت: "شما حال من را به هم می‌زنید."

در واکنش به امتناع فرماندار از در اختیار قرار دادن مدارکی که او به آنها استناد کرده، روزنامه پرتلند پرس هرالد که از نشریات اصلی در ایالت مِین است رسما با استناد به قانون "حق دسترسی آزاد به اطلاعات" از فرمانداری خواسته این مدارک را در اختیار رسانه‌ها بگذارد.

اظهارات روز چهارشنبه لوپیج و در پی آن سخنان تندی که در روزهای پنجشنبه و جمعه نسبت به نماینده دموکرات ایالت مِین در کنگره گفته بود، باعث شده رهبران حزب دموکرات خواستار کناره‌گیری فوری او شوند.

سارا گیدئون، عضو مجلس نمایندگان از ایالت مِین و از چهره‌های سرشناس حزب دموکرات در کنگره در واکنش به سخنان آقای لاپیز گفته: "ما قویا و با تاسف، معتقدیم که او در حال حاضر شایسته فرمانداری ایالت مین نیست."

ایالت مین در شمال‌شرقی آمریکا و مرز این کشور با کانادا، یک ایالت دموکرات است اما لوپیج که یک جمهوری‌خواه سنتی است از سال ۲۰۱۱ به عنوان فرماندار این ایالت فعالیت می‌کند.

روز گذشته (جمعه) در واکنش به اظهارات لوپیج، روزنامه پرتلند پرس هرالد نتایج یک تحقیق از سوی اف.بی.آی. را منتشر کرد که در آن آمده از ۱۲۱۱ دستگیری مرتبط با مواد در سال ۲۰۱۴ تنها ۱۷۰ نفر (۱۴.۱%) سیاه‌پوست بوده‌اند و تقریبا همه دیگر بازداشت‌شدگان سفیدپوست بوده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین