کد خبر: ۳۹۲۲۴۵
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۹
حاشيه‌های نامه علی مطهری به صحن مجلس كشيده شد

خشم تندروها از علی‌مطهری با شعار «مرگ‌برمنافق» درمجلس/ماجرا از كجا آغاز شد؟

«بار آخرت باشد»؛ «مرگ بر منافق»؛ اينها را كريمي قدوسي، نماينده مشهد در صحن علني مجلس فرياد مي‌زد. آن هم در حالي كه به سمت جايگاه هيات رييسه و به سمت علي مطهري در مقام رييس مجلس در حال حركت بود.
آفتاب‌‌نیوز :
 حاشيه‌هاي نامه علي مطهري به مصطفي پورمحمدي، وزير دادگستري درباره اعدام‌هاي سال ٦٧ روز گذشته به صحن مجلس كشيده شد. عده‌اي از نمايندگان جبهه پايداري پاسخ‌هاي مطهري به اين تذكر را با هياهو قطع كردند و يكي از آنها هم با حركت به سمت جايگاه هيات رييسه شعار مرگ بر منافق سر داد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شعار مرگ بر منافق عليه كسي كه خودش قرباني رفتارهاي تروريستي منافقين است. با اين همه علي مطهري سخنانش را به پايان رساند. او تجربه‌هايي سخت‌تر از اين هم با نمايندگان تندرو مجلس داشته است. هنوز آنقدرها از دي ماه ٩٣ فاصله نگرفتيم كه ماجراي حمله به مطهري در صحن مجلس و پاره كردن متن نطق او را از ياد ببريم. او حالا يك بار ديگر در مجلس دهم با تندروها مواجه شده است. اين‌بار اما او در مقام نايب‌رييس مجلس و آنها در قامت جماعتي كم تعداد اما پرهياهو.

ماجرا از تذكر محسن كوهكن، نماينده لنجان به علي مطهري كه از قضا در غياب لاريجاني و پزشكيان رياست مجلس را هم بر عهده داشت، شروع شد. كوهكن به استناد بند ٧ ماده ٢٢ آيين‌نامه داخلي مجلس خطاب به مطهري گفت: دوست داشتم كه آقاي لاريجاني الان رييس جلسه بودند چون تذكر من مربوط به شخص شما است و بهتر بود با ايشان مطرح مي‌شد. ما از عزيزاني كه براي حضور در هيات رييسه مجلس انتخاب مي‌كنيم انتظار داريم در نطق‌ها، تذكرات و نوشته‌هاي‌شان به چند نكته توجه كنند. او ادامه داد: آقاي مطهري از شما خواهش مي‌كنم تا زماني كه به عنوان نايب‌رييس هستيد از هر گونه نطق يا نامه‌اي كه زيبنده اعضاي هيات رييسه نيست خودداري كنيد. در شرايطي كه مشكلات اوليه مردم ما بيكاري فرزندان، تبعيض‌ها و مشكلات اقتصادي است كه در تمام نظرسنجي‌ها احصا شده است انتظار مي‌رود نامه‌اي نوشته‌ نشود يا مطالبي گفته نشود كه خوراك تبليغاتي را براي بيگانگان درست كند. اينكه در هفته دولت يعني هفته‌اي كه رييس‌جمهور و نخست وزير اين كشور به دست منافقان به شهادت رسيده‌اند مطالبي گفته شود يا نامه‌اي نوشته شود كه اذهان عمومي را از مساله اصلي پرداختن به خدمات دولت منحرف كند درست نيست. كوهكن گفت: جنايات منافقين در كشور و به دنبال آن شهادت ده‌ها هزار نفر موضوعي سياسي، گروهي و فراكسيوني نيست‌. اينكه مطالبي گفته شود كه باعث برداشت برخي شود كه رفتار و گفتار و آن چه مد نظر امام بوده زير سوال برود صحيح نيست. بنده شما را متهم نمي‌كنم اما حرفم اين است كه از شخصيتي مثل شما اين انتظار مي‌رود كه طوري بگوييد و به شكلي بنويسيد كه بيگانگان و دشمنان نظام جمهوري اسلامي چنين برداشتي را نكنند. كوهكن ادامه داد: آقاي مطهري حتما شما در پاسخ به من مي‌فرماييد كه اين نامه را بخوانيد. حرف من اين است كه تاثير يك رييس و برادر عزيزي كه شان او در اين حد بوده كه عضويت هيات رييسه مجلس باشد اين است كه ملاحظات لازم را انجام دهد. آقاي لاريجاني از نادر شخصيت‌هايي است كه در تمامي سخنراني‌ها و گفته‌ها مسائل امنيت ملي را رعايت مي‌كنند و از شما آقاي مطهري نيز خواهش مي‌كنم حداقل تا زماني كه در اين مسووليت هستيد و در غياب آقاي لاريجاني، رييس مجلس هستيد ما را درگير اين مسائل نكنيد.

اين نماينده عضو فراكسيون اصولگرايان اضافه كرد: درخواست ما از شما دادن جواب صادقانه است و اينكه بپذيريد به اندازه كافي مشكل داريم و نبايد حاشيه‌سازي شود. اگر يك بيتي كه سال‌ها فتنه‌گري كرد و خون به دل امام كرد، نامه مي‌نويسد و فايلي را منتشر مي‌كند به دنبالش بيگانگان و دشمنان برخي اقدامات و نامه‌ها و گفته‌هاي ديگر را در كنار آن قرار مي‌دهند و تفسير خودشان را مي‌كنند. شايد هم خداي ناكرده شما را به مسائل ديگري متهم مي‌كنند كه ما مي‌دانيم مربوط به شما نيست.

علي مطهري: چه كسي گفته با اين نامه امام زير سوال رفته؟

سخنان كوهكن كه تمام شد علي مطهري در پاسخ به او با لحني آرام گفت: اولا بر خلاف آنچه فرموديد كه در پاسخ به شما نگويم نامه را بخوانيد، اين صحبت روشن است كه شما نامه را نخوانديد و ان‌شاءالله حتما محتواي آن را ببينيد. اينكه مسائل را با هم مخلوط كنيد كار درستي نيست. هر وقت به مسائل فرهنگي پرداخته مي‌شود عده‌اي مي‌گويند وقتي اين همه مشكل معيشتي داريم چرا به اين مسائل مي‌پردازيد. در حالي كه هر مساله‌اي بايد در جاي خود حل شود و اين طور نيست كه فقط به يك بعد جامعه بپردازيد. مطهري ادامه داد: گفته مي‌شود با اين نامه يا طرح بحث، امام زير سوال رفته؛ چه كسي گفته امام زير سوال رفته است؟ بحث بر سر نحوه اجراي حكم امام بوده كه اگر كوتاهي‌هايي صورت گرفته آقايان توضيحاتي ارايه دهند. اينكه مي‌گوييد از اين نامه بيگانگان استفاده مي‌كنند، سوال اين است كه چه استفاده‌اي مي‌شود. در بسياري از موارد امام و رهبري صحبت‌هايي را مطرح كردند كه رسانه‌هاي بيگانه آن را تقدير كردند. نمونه آن زماني است كه منشور ٨ گانه امام صادر شد مبني بر اينكه تجسس نكنيد و شنود نگذاريد، يك هفته رسانه‌هاي بيگانه از امام تمجيد كردند. اين دليل نمي‌شود كه امام نعوذ بالله مخالف انقلاب بوده است. 

سخنان مطهري كه به اينجا رسيد همهمه‌ها كم كم آغاز شد. حسينعلي حاجي دليگاني، جبار كوچكي نژاد و محمدعلي پورمختار و علي ادياني شروع به فرياد زدن و هو كردن علي مطهري كردند. علي مطهري اما در ميان اين سر و صداها جملات پاياني‌اش را هم گفت: مساله نايب‌رييسي هيچ ربطي ندارد كه ما حرف حق را نگوييم، در موقع اداره جلسه ممكن است ملاحظاتي باشد اما در هر جايي هر نماينده براي بيان نظراتش آزاد است. در اين مورد حرف اين است كه توضيح داده شود و توضيح دادن نيز كار لازمي است و اين به معناي حمايت از منافقان نيست. در همين حال جواد كريمي قدوسي خشمگين از صندلي‌اش بلند شد و به طرف جايگاه هيات رييسه رفت و در حالي كه مشت گره كرده‌اش را به طرف علي مطهري گرفته بود: فرياد زد «مرگ بر منافق.» بعد هم خطاب به او گفت: «بار آخرت باشد.»

! البته او كه ديد در اين حمله نماينده‌اي او را همراهي نمي‌كند خيلي زود به قسمت انتهايي صحن برگشت. جايي كه جمعي از نمايندگان معترض از جمله علي ادياني و حميدرضا فولادگر در يك طرف ايستاده بودند و بهروز نعمتي و بهرام پارسايي معترضانه با آنها سخن مي‌گفتند. صحن مجلس همچنان ناآرام بود. در گوشه‌اي ديگر جبار كوچكي‌نژاد، محمدعلي پورمختار و حاجي دليگاني در تدارك تهيه متني بودند كه بعد معلوم شد متن شكايت از علي مطهري به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان بوده است. كمي بعد محمدعلي پورمختار نامه به دست در ميان نمايندگان حركت مي‌كرد تا براي متني كه با دوستانش نوشته بود امضا جمع كند. موسوي لارگاني و عليرضا سليمي از جمله كساني بودند كه اين متن را امضا كردند.

تندروهايي با وزن تنها ٢٠ نماينده

با همه اينها اما مانور روز گذشته نمايندگان تندرو در مجلس يك نتيجه ديگر هم داشت. اينكه وزن واقعي تندروها در مجلس دهم در بهترين حالت از ٣٠ نماينده فراتر نمي‌رود. اين را از تعداد امضاهايي كه براي اعتراض به نامه علي مطهري جمع شده است مي‌توان فهميد. در حالي كه محمدعلي پورمختار در گفت‌وگو با ايسنا از نامه درخواست رسيدگي به صلاحيت علي مطهري به عنوان نايب‌رييس مجلس به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان با ٣٠ امضا سخن گفته، خبرگزاري‌هاي فارس و تسنيم امضاهاي اين نامه را تنها ٢٠ امضا بيان كرده‌اند.

نمايندگان چه واكنشي به سخنان مطهري داشتند؟

اين اما پايان ماجراي نامه علي مطهري درباره اعدام‌هاي سال ٦٧ به پورمحمدي نبود. بعد از آرام شدن نسبي فضاي مجلس اين موضوع در اظهارات نمايندگان دنبال شد. از جمله وقتي نوروزي، سخنگوي كميسيون قضايي براي توضيح لايحه‌اي به پشت تريبون رفت، خطاب به مطهري گفت: ازآقاي مطهري مي‌خواهيم، ابتدا ‌مطالب‌شان را در كميسيون قضايي مطرح كنند، آنجا ده‌ها قاضي نشسته‌اند بعد به رسانه‌ها بگويند. چون ايشان كه قاضي نيستند. كمي بعد هم مصطفي كواكبيان، نماينده تهران به تذكر كوهكن واكنش نشان داد و از شعاري كه در مجلس داده شده بود، اظهار تاسف كرد. به گفته كواكبيان تذكر كوهكن اصلا وارد نبوده است. او گفت آقاي مطهري هم به صفت شخص خودشان مي‌توانند اظهارنظر كنند و هم به صفت نمايندگي؛ خود بنده هم اصلا سليقه‌ام نمي‌گيرد و اصلا چرا آن فايل صوتي در اين شرايط منتشر شد؟ اما به هر حال اينكه بخواهيم خفقان ايجاد كرده و نگذاريم اظهارنظر صورت بگيرد، اصلا درست نيست. بدتر از اينها متاسفانه يكي از نمايندگان شعار خيلي بدي در مجلس سر داد. البته من نمي‌خواهم اسم او يا شعارش را بگويم چراكه اين در شان مجلس نيست.

 با اين اظهارات كواكبيان يك بار ديگر برخي نمايندگان از جمله كوچكي نژاد شروع به اعتراض به سخنان او كردند. بعد هم بهروز نعمتي به كنار صندلي جبار كوچكي‌نژاد رفت و با حالتي عصباني از او و دوستانش خواست تا نظم مجلس را با اعتراضات‌شان بهم نزنند. اما علاوه بر او محمدرضا تابش، نايب‌رييس فراكسيون اميد مجلس هم با انتقاد از اعتراض برخي نمايندگان به نامه اخير علي مطهري به ايسنا گفت كه نمايندگان در اظهارنظر و راي خود آزادند و در عين حال بايد مصالح و منافع ملي را رعايت كنند. تابش در عين حال كه بر جرم و جنايت منافقين در حق ملت ايران و وطن فروشي آنان و مزدوري رژيم بعث صدام و قدرت‌هاي استكباري تاكيد كرد اين را هم گفت كه بسياري از اتفاقات در مقاطع حساسي از انقلاب رخ‌داده كه نيازمند بررسي و آسيب‌شناسي است اما بايد رعايت مصالح و منافع ملي شده و موضوع در مرجع تخصصي ذي‌ربط پيگيري شود. 

تابش با اشاره به اعتراض برخي نمايندگان به اظهارات مطهري درباره اعدام‌هاي سال ٦٧ تصريح كرد: اصل ٨٤ قانون اساسي مي‌گويد كه نمايندگان حق دارند در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهارنظر كنند و اصل ٨٦ نيز مي‌گويد كه نمايندگان در اظهارنظر و راي خود آزادند و نمي‌شود به واسطه نظر يا راي‌شان آنها را تحت تعقيب قرار داد يا توقيف كرد و اين دو اصل طلايي پشتوانه بسيار محكمي براي ايفاي وظايف نمايندگان است و نمايندگان مي‌توانند اظهارات و مكنونات قلبي خود را بيان كنند. تابش اين را هم گفته كه: افرادي كه هر نقد و انتقادي را با تمسك به دين و انقلاب منكوب و آن را چماقي مي‌كنند كه عليه يك گروه و جناح عمل كند، آب به آسياب دشمن مي‌ريزند و چهره جمهوري اسلامي را مخدوش مي‌كنند، اين افراد بايد از اين عقده گشايي‌ها نسبت به هر نظري كه مطرح مي‌شود دست بردارند.

منبع: اعتماد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۷
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
4
23
رفتارهای غیر هنجار با پاسخ مناسب عبرت رفتار آینده شود.

از کوزه همان تراود که در اوست .

سعی شود برادر بد اصلاح شود هنر است ، کشتن داعشانه شخصیت هنر مذهبی و ملی ایرانیان نیست
ناشناس
|
Austria
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
8
67
مطهری متشکر
پاسخ ها
بردیا
| Australia |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
تا امثال کوهکن ها در مجلس حضور دارند که ظاهر بسیار موجه دارند و اعمال بشدت نابجا،مملکت درست بشو نیست
زکی
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
7
23
مگر قرار نیست از واژه های تندرو ، دلواپس و ... استفاده نکنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
4
35
تند روها اصلاح میشوند؟؟؟
بهرام
|
-
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
5
37
دیگه چون وظیفه خود را نمی توانند انجام بدهند در قبال مردم مجبورند وارد حاشیه ها بشوند این نمایندگان را مردم انتخاب نکردند بلکه با پول وارد مجلس شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
10
52
اون 20 نماینده .. .

درود بر مردانگی آقای مطهری.
مردم
|
-
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
1
6
خدا رحمت كند پدر آقاي مطهري را . فقط گفته شفاف سازي شود. ولي از منافقين كور دل حمايت نكرده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
1
8
درود بر مطهري
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
1
7
زنده باد و آفرین بر مطهری . الحق که مطهری زاده هستی شجاع و رشید و شیعه علوی .
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
51
12
انوقت دفاع علی مطهری ازمنافقین تندروی نیست؟
پاسخ ها
آنیتا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
همین دیگه... درد سر اینه که منظور مطهری رو نفهمیدید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
نه مطهری و نه هیچ آزاد اندیشی از منافقین و جنایت های آنها و از خیانت های آنها دفاع نمیکند.
مظهری میگوید پرسش طرح شده، آقایان مسئول پاسخ دهند که این پرسش به مشکل تبدیل نشود
آرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
6
15
از ادبیات تندرو و میانه‌رو که ادبیات دشمن است، استفاده نکنید و از ادبیات دیگری که هم‌صدا با ادبیات دشمن نباشد استفاده کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
3
24
اولا علي مطهري حرفي در دفاع از منافقين كوردل نزده .. لطفا بدون مطالعه نامه ايشان مانند بي سوادهاي اظهار نظر نكنيد
دوما نماينده آزاد است كه در مورد هر چيزي كه فكر ميكند ممكن است در ذهن مردمي كه بهش راي داده اند وجود داشته باشد مطرح كند و به آن ورود كند؛
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
42
6
این اقا هم شورش را در اورده سایتهای مثل شما هم پاچه خواری امثال مطهری میکنید ونظراتی که مطابق با شما نباشد منتشر نمیکنید وانتظار هم ندارم که نظرم را منتشر کنید فقط بدانید که دیگران هم میفهمند که شما سنگ چه کسانی به سینه میزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
این رای منفی هم پاچه خواری هس؟ یه کم از دایره ذهنیت و دیدگاه خودت بیرون بیا و ما رو هم ببین!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
2
11
متاسفم که هنوز متن نامه مطهری را نمی دانند واظهار نظر می کنند خب اول نامه را منتشر کنید وبعد انتقاد ما که ندیدیم چی نوشته ....
536
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
4
19
درود بر مطهری شجاع و مردمی
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
5
22
امثال کریمی قدوسی باید مجلس را رها کرده و ....
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
6
18
وای خدای من !! بازهم یک کوچکی زاده دیگر وارد مجلس شده ؟؟؟!!!!
من نمیدانم که این کوچک زاده ها چطوری به مجلس راه پیدا میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
شاید از اون حوزه هایی که فقط اصولگراهاش حذف نشده بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
از طریق آدمهای رشوه گرفته.مثل شهرداری ها
Ali
|
Canada
|
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
1
9
درود بر آقای مطهری شجاع
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
2
10
واقعا علی مطهری= دکتر مصدق
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
1
10
علی مطهری کاری کرد که مصدق هم دیگه به گردش نمیرسه

حرفش رو زد ......درود بر مطهری
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
10
کل این نامه میخواد یک چیز رو بگه

اعدام درست نیست .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
1
8
اقلیت پر هیا هو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
1
7
هنوز هنوز در مجلس تعدادي كه با آراي ملت رفتن به مجلس ولي نون خور بي قانونيها شدن متاسفم براي اين اعتراض كنندگان كه آن هم براي گفتن حرق دل مردم توسط فرزند دانشمند عالم زمان(حضرت مطهري) دانشمند انقلاب
user
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
3
3
اقای مطهری باید به فکر اشتغال جوانان این مرز بوم باشد واقتصاد این کشور...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
1
4
به جز از علي كه كويدچوپسركه دشمن من چواسير توست اكنون به اسير كن مدارا٠٠٠٠
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
0
3
دوباره یک کوچکی دیگری تومجلس پیداشده ک4 سال مجلس رابهم بریزد واخرش با گریه مجلس ترک کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
1
6
ایشان چون پدرشان ازا ده ومنضف هستند
جانم فدای رهبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
2
3
انشالله نسل تندروها هرچه زودتر منقرض بشه صلوات.
نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
1
4
درود بر مطهری اگرهمه ی نماینده ها مثل ایشان شجاعت داشتند بی گمان همه چیز درست می شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
1
2
سلام.
یادمان باشد که خوارج کی بودن؟؟ همون تندرو هایی که به اسم اسلام و دین امام علی رو شهید کردند. این تند رو ها فقط ظاهر دارند . نماینده یعنی مطهری.
اسماعیلی
|
Germany
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
1
2
خدا رو شکر این تندرو ها پدر شهیدی همچون شهید مطهری نداشته اند، و الا اجازه حرف زدن به هیچیک از مسئولین کشور را نمیدادند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین