کد خبر: ۳۹۲۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
معاون درمان وزیر بهداشت دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه درمان را تشریح کرد

نوسازی 2100 میلیارد تومانی بیمارستانها، استقرار 17 هزار پزشک و حلقه حفاظتی برای 16میلیون بیمار

معاون درمان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از حمایت طرح تحول سلامت از هزینه های 16میلیون بیمار، نوسازی همه بیمارستان های کشور با 2100 میلیارد تومان و استقرار 17 هزار پزشک عمومی در کلینیک های ویژه دولتی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته دولت،در میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی شرکت کرد، به تشریح دستاوردهای طرح تحول سلامت در حوزه درمان پرداخت و به پرسشهای خبرنگاران ایرنا پاسخ گفت.
آقاجانی گفت: با شروع کار دولت یازدهم حوزه سلامت با سه مشکل جدی بالابودن هزینه درمان، عدم عدالت در دسترسی به خدمات پزشکی، عدم کیفیت خدمات پزشکی و غیرپزشکی مواجه شد.

**بیمارستانها پاشنه آشیل دولت بود
وی ادامه داد: بر اساس گزارش نهادهای نظارتی؛ در ابتدای دولت یازدهم بیمارستان های دولتی پاشنه آشیل و نقطه آسیب نظام جمهوری اسلامی معرفی شد که بر همین اساس هشت برنامه برای خواست مردم طراحی شد.
وی با اشاره به اینکه مهمترین اقدام در طرح تحول سلامت، بیمه شدن همه ایرانیان فاقد بیمه و کاهش فرانشیز پرداختی مردم بود توضیح داد: بخشی از هزینه این اقدام توسط بیمه سلامت ایرانیان و بخشی توسط وزارت بهداشت پرداخت شد و 10 میلیون ایرانی فاقد بیمه که بیشتر این افراد را حاشینه نشین های تشکیل می دادند، بیمه شدند، افرادی که از حداقل معیشت نیز برخوردار نبودند و با این اتفاق پوشش بیمه به بالای 95 درصد رسید.

**حلقه محافظتی هزینه های درمان برای 16میلیون نفر
آقاجانی با بیان اینکه در دولت قبل هزینه های مردم در بیمارستانها بالا بود، گفت: در بیمارستان های دولتی در ابتدای دولت یازدهم، مردم 37 درصد هزینه ها پرداخت می کردند بنابراین حلقه محافظتی بیماران در مقابل هزینه ها برنامه دوم طرح تحول در حوزه درمان بود که تاکنون شامل 16 میلیون نفر از بیماران بستری شده در بیمارستان ها بود و این هزینه پرداختی از 37 درصد به 6 و 7 درصد کاهش پیدا کرد.

**سهم مردم از هزینه درمان 40 درصد شد
معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: تا دو سال و نیم گذشته بیماران مجبور بودند 37 درصد هزینه دارو، وسایل شخصی و دستمزد پزشکان را به صندوق بیمارستان بپردازند و مجموع پرداخت از جیب مردم 60 درصد بود که هم اکنون به 40 درصد کاهش یافته است.

** ستون دریافت سلیقه ای در بیمارستانهای دولتی و خصوصی
وی گفت: برای تکمیل حلقه حفاطت مالی سه تکه وجود داشت، یکی صندوق بیمارستان، ، دیگری پول دارو و بخشی هم به صورت دستمزد پزشک به صورت غیر رسمی در مطب پرداخت می کردند، یکی از دشوارترین کارها این بود که این رینگ حفاظتی را کامل کنیم.
آقاجانی افزود: اکنون صندوق بیمارستان دولتی و خصوصی تنها مرجع قانونی دریافت پول از مردم است و رینگ حفاظتی از پرداخت مردم تکمیل شده است و ستون آزاد، ستون دلبخواه،ستون سلیقه ای و ستون اجحاف که رسما وجود داشت هم در بیمارستان دولتی و خصوصی کاملا جمع شده است.
وی گفت: رقم این پولهای اضافه که از مردم گرفته می شد،خیلی زیاد بود، اما اکنون این ستونهای متفرقه در اکثریت قریب به اتقاق بیمارستانهای دولتی و خصوصی وجود ندارد و حفاظت مالی از بیماران نه تنها از بیمارستانهای دولتی بلکه در تمام 900 بیمارستان دولتی و خصوصی اعمال شده است و هیچ بیمارستانی حق ندارد خارج از صورتحساب رسمی پولی دریافت کند.
به گفته وی اکثر بیماران (حدود 100درصد بیماران) حداقل یک بار در دوران بستری برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان مراجعه می کردند که اکنون به سه درصد رسیده است.
معاون درمان وزارت بهداشت اظهارکرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت قسمت ستون آزاد پرداختی مردم در بیمارستان ها برداشته شد و در تمام 900 بیمارستان سراسر کشور چه دولتی و غیردولتی اجرایی شد و بیمارستان ها موظف هستند که طبق تعرفه هزینه ها را دریافت کنند.

**قیمت گذاری تجهیزات پزشکی برای اولین بار
آقاجانی گفت: تا قبل از طرح تحول نظام سلامت قیمت گذاری تجهیزات پزشکی وجود نداشت و براساس قیمت بازار تنظیم می شد و کاملا رها بود اما با اجرای این طرح برای اولین بار 10 هزار قلم تجهیزات پزشکی قیمت گذاری شد و این تجهیزات در سازمان غذا و دارو قیمت دارند.

** سبد تجهیزات پزشکی مردم 42 درصد ارزان شد
به گفته وی از رهگذر این ثبات قیمت 42 درصد از سبد لوازم پزشکی مردم کاهش قیمت داشت و این کاهش به پرداخت مردم کمک کرد.
آقاجانی درباره وضعیت بیمارستان ها اظهارکرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت 67 درصد بیمارستان ها فرسوده بودند و خدمات نامطلوبی در این مراکز ارائه می شد که با اجرای این طرح، بازسازی بیمارستان ها شروع شد و بیش از دو میلیون مترمربع بازسازی شده و در خصوص هتلینگ نیز 77 قلم تجهیزات پزشکی برای بهبود کیفیت هتلینگ توزیع شد و 40 هزار تختخواب نیز نوسازی شده است.

**2100 میلیارد تومان برای نوسازی بیمارستانها
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا ادامه داد: 27 هزار و 500 قلم تجهیزات پزشکی در حدود هزینه 50 میلیون تا 5 میلیارد به سراسر کشور ارسال شد و حدود 1100 میلیارد تومان برای هتلینگ و هزار میلیارد تومان برای تجهیزات پزشکی و در مجموع در طی دو سال بیش از 2100 میلیارد تومان برای نوسازی بیمارستان ها هزینه شد که این غیر از پروژه های توسعه ای است.
وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی و عدالت در سلامت شعار مهم انقلاب اسلامی است تاکید کرد: وظیفه داریم برای تحقق این شعار تلاش کنیم که از جمله اقدامات عدالت در سلامت رفتن پزشکان به مناطق محروم بود.

** پزشکان مناطق محروم 2.5 برابر شدند
آقاجانی ادامه داد: بیش از پنج هزار و 700 پزشک متخصص و فوق تخصص به صورت تمام وقت با اجرای این طرح در 301 شهر مناطق محروم مستقر شدند و تعداد پزشکان متخصص در سراسر کشور بیش از 2.5 برابر شد در صورتی که در گذشته تنها پنج درصد تمام وقت بودند .

**7500 پزشک بدون مطب و تمام وقت در مراکز دولتی
معاون درمان وزارت بهداشت با توضیح اینکه منظور از پزشک تمام وقت، پزشکی است که از صبح تا غروب با تعرفه دولتی کار می کند گفت: 100درصد از پنج هزار و 700 نفر پزشکی که به مناطق محروم رفتند تمام وقت هستند و مطب ندارد و بیماران با 3500 تومان ویزیت می شوند که این کار، ارزش زیادی دارد زیرا اکثریت مردم مناطق محروم توان پرداخت ویزیت مطب خصوصی را ندارند.
به گفته وی یکی از احکام برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت تمام وقت شدن پزشکان بود و قبل از طرح تحول نظام سلامت فقط 18درصد پزشکان وزارت بهداشت تمام وقت بودند و پایان سال 94 این رقم به 47 درصد رسید، یعنی بیش از 10 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص تمام وقت در اختیار بیمارستان ها و مراکز دولتی هستند.

**900 پلی کلینیک تخصصی در خدمت مردم
آقاجانی با بیان اینکه از مصادیق دسترسی مردم به خدمات درمان، کلینیک های سرپایی است افزود: برای بهبود دسترسی مردم به خدمات سرپایی حدود 17 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در قالب 650 پلی کلینیک ویژه در سراسر کشور ساماندهی کردیم که با تعرفه دولتی کار می کنند و طی این دو سال 80 میلیون بار ویزیت انجام شده است.
وی ادامه داد: 250 پلی کلینیک تخصصی جدید و مدرن با بیش از 6 هزار و 500 مطب در حال ساخت است و تا پایان سال و اوایل سال آینده همه آنها به بهره برداری می رسد و 10 هزار پزشک تمام وقت وزارت بهداشت در این مطب ها کار می کنند و دیگر به دنبال مطب خصوصی نمی روند.

**نوبت دهی تلفنی و اینترنتی در کلینیک های تخصصی
معاون درمانی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره شایعه فروش نوبت در کلینیک ها گفت: وزارت بهداشت از دانشگاه ها خواسته که سیستم نوبت دهی به صورت تلفنی، اینترنتی و کمتر حضوری باشد تا حدودی جلوی این مسائل گرفته شود البته برخی بیماران از شهرستان ها می آیند و ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشند بنابراین نوبت دهی به صورت حضوری است.

** 3 ماه متوسط انتظار در کلینیک های تخصصی دولتی
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره مدت زمان نوبت دهی گفت: متوسط نوبت دهی در شهرها متفاوت است البته اگر بیمار اورژانسی باشد نیازی به نوبت دهی نیست و بلافاصله ارجاع داده می شود اما برای بیماران غیراورژانسی برای نمونه اگر فقط یک متخصص در یک شهر باشد ممکن است سه ماه دیگر نوبت داده شود.
آقاجانی با بیان این که کلینیک های ویژه از مهمترین اتفاقات برای استقرار سیستم ارجاع است اظهارکرد: در گذشته وقتی صحبت از پزشک خانواده و کلینیک های ویژه بود، فراموش کرده بودیم که ارجاع بیماران از سطح یک به دو است و باید سطح دو وجود داشته باشد که ارجاع شود.
وی توضیح داد: سطح یک مراکز بهداشت و درمانی شهری و روستایی و سطح دو کلینیک های تخصصی هستند که وقتی به 900 کلینیک برسد در واقع این سطح دو خدمات پزشکی در کشور کامل می شود.

**500 اتاق زایمان یک نفره با امکان حضور همسر
معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه زایمان 1800 واحد اختصاصی زایمان در حال ساخت است گفت: 500 واحد هفته آینده افتتاح می شود که مختص یک بیمار است و امکان حضور همسر و مادر بیمار در این واحدهای اختصاصی وجود دارد.

**استقبال کم زنان از زایمان بدون درد
آقاجانی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره زایمان بدون درد نیز گفت: زایمان های بی درد هنوز در جامعه جانیفتاده حتی گاهی برای کم کردن درد در بسیاری از مراکز از داروهای بیهوشی و روش استنشاقی استفاده می کنند اما باز هم استقبال خوبی از آن نشده است.
وی درباره خدمات زایمان در بیمارستانهای دولتی گفت: در گذشته حدود 56 درصد زایمان ها در کشور به روش سزارین انجام می شد که با هفت اقدام دولت مانند رایگان شدن زایمان طبیعی، در مراکز دولتی،میزان سزارین در کشور هفت درصد کاهش یافت و به 49 درصد کل زایمانها کاهش یافت.

**ساخت 125 بخش اورژانس جدید در بیمارستانهای کشور
آقاجانی با اشاره به اینکه مهمترین تکلیف در حاکمیت خدمات درمانی است گفت: 125 بخش اورژانس بیمارستانی جدید در حال ساخت، ساخته شده یا ساخته و تحویل داده شده است که این 125 بیمارستان جزو بیمارستان های اصلی کشور هستند.
معاون وزیر بهداشت همچنین از راه اندازی 21 پایگاه اورژانس هوایی در کشور خبر داد که تا آخر دولت یازدهم باید به 44 پایگاه افزایش یابد تا مسیرهای فرعی و صعب العبور را پوشش دهد.
وی از انتقال 4200 مصدوم از پایگاههای هوایی فعلی وزارت بهداشت در یکسال گذشته خبر داد و گفت: همه این بالگردها اجاره ای هستند و وزارت بهداشت هنوز توان خرید بالگرد اورژانس ندارد.
آقاجانی درباره تختهای مراقبتهای ویژه نیز خبر داد: در یکسال گذشته تاکنون 1700 تخت آی سی یو در کشور راه اندازی شده است و تا آخر امسال 700 تخت ICU دیگر به بهره برداری می رسد.
وی گفت: در گذشته در کل کشور 5700 تخت ICU داشتیم که امسال 2400 تخت دیگر به آنها اضافه می شود و تعداد تختهای آی سی یو کشور 50 درصد بیشتر می شود. هزینه ساخت و تجهیز هر تخت مراقبت ویژه نیز یک میلیارد تومان است که از محل اعتبارات طرح تحول سلامت تامین می شود.

**7 بیمارستان جدید سوختگی ساخته می شود
وی درباره اقدامات طرح تحول نظام سلامت در حوزه سوختگی گفت: 18 بخش BICU (آی سی یو سوختگی) و 7 بیمارستان سوختگی ساخته و آماده شده و یا تا پایان دولت یازدهم به اتمام می رسد که یکی از آنها که مجهزتر است در تهران قرارد دارد و این پیشرفت قابل ملاحظه ای است.
به گفته وی، هزار تخت با تغییر کاربری نیز با اجرای این طرح به بخش روانپزشکی اضافه شد.

**6 استان بدون مرکز درمان ناباروری
معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه 6 استان فاقد مرکز ناباروری است گفت: 25 بخش ناباروری در کشور داریم که در حال بازسازی و نوسازی هستیم و 17 مرکز ناباروری نیز با تمرکز بر مناطق محروم و فاقد مرکز باروری به این مراکز اضافه خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره پوشش بیمه ای درمان ناباروری ادامه داد: هنوز پوشش بیمه ای برای درمان ناباروری نداریم اما 85 درصد هزینه درمان ناباروری اقشار نیازمند تحت حمایت نهادهای دولتی را بر اساس تعرفه دولتی برای پنج دوره درمان( دو بار IVF) پوشش می دهیم.
آقاجانی درباره توسعه بیمارستان ها گفت: ساخت بیمارستان های جدید از اهداف وزارت بهداشت است و حداقل 80 هزار تختخواب نیاز است که 21 هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت است.
معاون درمان وزارت بهداشت دستاورد مهم طرح تحول نظام سلامت را حفظ احترام و شان مردم بیان کرد.

**دولتی اداره کردن بیمارستانها عامل بی احترامی به برخی بیماران
وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره بی احترامی و کم توجهی به بیماران در برخی بیمارستانهای دولتی با بیان این که نارضایتی بیماران از برخورد نامناسب در بیمارستان ها با آنها ریشه در مسائل زیادی دارد گفت: اگر در بیمارستانهای دولتی به بیماران کم توجهی و بی احترامی می شود، باعث خجالت است و دولتی اداره کردن بیمارستان ها یکی از دلایل این مسئله است.
آقاجانی افزود: کاهش تصدی گری دولت در حوزه سلامت با حفظ اصل حفاظت مالی مردم در برنامه ششم توسعه، برگزاری کلاس های آموزشی کادر پزشکی، انضباط و تعیین استاندارد لازم در بهبود این مساله موثر است.
به گفته وی دلیل عدم تصدی بخش خصوصی مشکل قانونی واگذاری است و از سوی دیگر بین دخل و خرج بیمارستان ها توازنی وجود ندارد.
وی گفت: باید بیمه با تعرفه مناسب هزینه ها را جبران کنند و هزینه خدمات را به سرمایه گذار ارائه دهد در حالی که 12 ماه است بیمه سلامت هزینه خدمات را ارائه نکرده است و تاخیر بیمه ها و واقعی نبودن تعرفه ها عامل مهم استقبال نکردن بخش خصوصی از سرمایه گذاری در بیمارستان سازی است.
آقاجانی همچنین از ایجاد مراکز پیشرفته درمان سکته مغزی و قلبی در 57 بیمارستان کشور خبر داد و گفت: در این مراکز پروتکل درمان استاندارد سکته در کمتر از شش ساعت اجرا می شود؛ اگر لازم باشد برای این بیماران استنت گذاشته می شود و در این مراکز یکی از پیشرفته ترین داروهای از بین بردن لخته خون با پوشش بیمه ای در دسترس قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین