کد خبر: ۳۹۲۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷

فاز 13 پارس جنوبی امسال آماده شیرین سازی گاز می شود

سرپرست طرح توسعه فاز ١٣ پارس جنوبی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده نخستین ردیف شیرین سازی این فاز تا پایان سال جاری راه اندازی می شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز دوشنبه به نقل از پیام معتمد افزود: درسال جاری، با توجه به تامین بموقع منابع و تجهیزات، سرعت توسعه این طرح دربخش های فراساحل و پالایشگاهی افزایش یافته و انتظار می رود تا اواخر آبان ماه سال آینده بخش های عمده ای از واحدهای این پروژه در مدار تولید قرار گیرد.

وی با تاکید بر نتایج مثبت اولویت بندی طرح های درحال توسعه و راه اندازی کامل دو پروژه بزرگ گازی در سال گذشته گفت : در سال جاری نیز، با برداشته شدن موانع و اختصاص منابع مالی به پارس جنوبی، همه طرح ها از جمله فاز 13 در اولویت قرار گرفته اند.

سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به اینکه منابع مالی این فاز فقط از صندوق توسعه ملی تامین می شود ادامه داد: اولین پرداخت ها در این فاز از بهمن ماه سال 93 انجام شد و با توجه به آزادسازی منابع از اواخر سال 94، صورت وضعیت های طرح از طریق صندوق توسعه در حال پرداخت است.

وی تاکید کرد: از ابتدای امسال هیچ گونه محدودیتی برای تامین منابع مالی در این فاز وجود نداشته و به همین علت پیمانکاران با جدیت مشغول فعالیت هستند که در این ارتباط برخی از بخش های پروژه نیز که به دلیل مشکلات و مسائل مالی و نبود پیمانکار، فعالیت های اجرایی در آنها راکد شده بود اکنون فعال شده است.

معتمد بیان کرد: در بخش خشکی، علاوه بر حضور پیمانکاران قبلی 20 پیمانکار جدید مشغول به کار شده،طوریکه حدود 4000 نفر نیرو در سایت خشکی در حال فعالیت هستند.
وی با تشریح وضعیت بخش های گوناگون فاز 13، گفت: با توجه به اینکه این فاز دارای دو سکوی اصلی AوB و دو سکوی اقماری C وD است، جکت سکوی A به عنوان پیشروترین بخش حفاری در پروژه های جدید در ابتدای سال 94 توسط کشتی نروژی سوخت رسان دچار حادثه و ادامه فعالیت های حفاری در این موقعیت متوقف شد.

معتمد با بیان اینکه هم اکنون این موقعیت درحال ترمیم است ادامه داد: عملیات مهار چاه شماره 5 فعال در این موقعیت انجام و آوار برداری شروع شده است، ضمن اینکه برنامه ساخت جکت این سکو نیز با پرداخت خسارت از طریق بیمه بین المللی و تحت نظارت طرح در دست اجراست.
سرپرست طرح توسعه فاز 13با تاکید بر ادامه فعالیت های حفاری در موقعیت سکوهای B،D و C گفت: از سال گذشته به علت حادثه ایجاد شده و برای جلوگیری از ایجاد تاخیر در پروژه، اولویت راه اندازی سکوهای فاز 13 از A وC به B وD تغییر یافته که با برنامه ریزی صورت گرفته اولویت A وC نیز پس از B وD به مدار تولید خواهند رسید.

معتمد با بیان اینکه سکوی اقماری D با یک خط لوله 18 اینچ به سکوی اصلی B متصل شده و از طریق یک رشته خط لوله 32 اینچ به پالایشگاه خشکی متصل می شود گفت: با توجه به تغییر اولویت های ایجاد شده در این بخش، عملیات حفاری این سکوها تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

وی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته حفاری سکوهای A و C نیز به ترتیب مهرماه و آبان ماه سال آینده پایان خواهد یافت.
سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره آماده سازی شرایط برای شروع لوله گذاری دریایی در این فاز اظهارکرد: مذاکرات مربوط به عملیات لوله گذاری، با پیمانکار داخلی آغاز شده و با توجه به اینکه تجهیزات و خطوط لوله آماده و تامین شده است، انتظار داریم تا پیش از پایان سال، عملیات لوله گذاری سکوهای B وD تکمیل شده و به موازات آن خط لوله سکوهای A و C نیز آغاز شود.

سرپرست طرح توسعه فاز 13 با تاکید براینکه تغییرات مدیریتی ایجاد شده در بدنه پیمانکار ساخت سکوها در یارد بوشهر اثرگذار بوده است یادآور شد: باتوجه به اینکه صدرا با مشکلات مالی عدیده ای روبروست و قادر به ادامه کار نبود، قرارگاه با حمایت شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس به این حوزه ورود کرده و در نتیجه از 18 بهمن سال گذشته با تغییر مدیریت صدرا و ورود قرارگاه خاتم الانبیاء، آزادسازی 75 میلیون دلارکالای باقی مانده فاز 13 در گمرکهای آغاز شده و سفارش گذاری تجهیزات جدید نیز دردست اجراست.
معتمد اظهار داشت: در نتیجه این تغییرات ایجاد شده و فعال شدن پیمانکاران جدید در یارد بوشهر ،کار ساخت سکوهای این فاز با جدیت ادامه یافته و پیش بینی می شود، طبق برنامه ریزی کنسرسیوم ، سکوهای BوD اردیبهشت ماه و سکوهای AوC تا مردادماه سال آینده آماده بارگیری شوند.

سرپرست طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، پیشرفت عملیات حفاری، سکوهای دریایی، خطوط لوله، پالایشگاه خشکی و پیشرفت کل طرح را به ترتیب 67.5، 72، 64 ، 84 و 77 درصد برشمرد و اضافه کرد: با توجه به پیشرفتی که در مدت اخیر در سکوها ایجاد شده انتظار می رود نرخ رشد فعالیت ها افزایش یابد به گونه ای که با اتمام عملیات ساخت، بارگیری، نصب، پیش راه اندازی و راه اندازی سکوها، برای ارسال گاز از حوزه دریا به پالایشگاه خشکی محدودیتی ایجاد نشود.
معتمد بیان کرد: با پایان مراحل نصب و راه اندازی سکوهای Bو D و اتمام لوله گذاری دریایی، شرایط برای دریافت گاز از میدان مشترک در محدوده فاز 13 فراهم شده و پیش بینی می شود فاز نخست این طرح که تا پایان سال جاری از طریق گاز ترش خشکی فازهای 8-7-6 وارد مدار بهره برداری خواهد شد در شش ماهه اول سال آتی به پالایش گاز غنی دریا بپردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین