کد خبر: ۳۹۲۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴

آسوشیتدپرس: داعش هزاران نفر را در گورهای جمعی دفن کرده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که گروه تروریستی داعش هزاران نفر را در دستکم 72 گور جمعی در مناطق تحت اشغال خود دفن کرده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس در گزارشی اختصاصی نوشت: بر اساس مصاحبه ها، عکس ها و تحقیقات صورت گرفته تاکنون 72 گور جمعی که داعش قربانیان خود را در آن ها دفن کرده، شناسایی شده است.

این گزارش افزود: انتظار می رود با کوچکتر شدن دامنه قلمرو داعش، شمار بیشتری از این گورهای جمعی کشف شود.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در سوریه 17 گور جمعی شناسایی شده که یکی از آن ها صدها نفر از اعضای یک قبیله را در خود جای داده است. در مورد دست کم 16 گرو جمعی در عراق، که به طور عمده در مناطقی قرار دارند که حفاری در آن ها با خطراتی همراه است، مقامات حتی نمی توانند شمار اجساد دفن شده را حدس بزنند.

در دیگر موارد برآوردها براساس خاطرات بازماندگان و شاهدان ماجرا، تبلیغات داعش و نگاه اولیه به وضعیت زمین صورت گرفته است.

آسوشیتدپرس افزود: برآورد می شود که قربانیان دفن شده در گورهای جمعی بین 5 هزار و 200 تا 15 هزار نفر باشند.

این خبرگزاری آمریکایی افزوده است: داعش نه تنها کوچکترین تلاشی برای مخفی کردن جنایت هایش نکرده است، بلکه در واقع به این اقدامات ظالمانه افتخار می کند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، اثبات آن چه مقام های سازمان ملل و دیگران به عنوان نسل کشی داعش توصیف می کنند، با از میان رفتن گورها پیچیده و دشوارتر خواهد شد.

نوآمی کیکولر که به تازگی از طرف موزه هلوکاست واشنگتن از منطقه دیدن کرده است می گوید: شواهد آشکار از تلاش عامدانه برای از بین بردن ایزدی ها به چشم می خورد و عملا هیچ اقدام سازمان یافته ای برای مستندسازی این جنایات ها یا ضبط و ثبت اسناد صورت نگرفته است.

آسوشیتدپرس افزود: کوچکترین گور جمعی که مستند سازی شده حاوی سه جسد است و بزرگترین آن ها احتمالا هزاران نفر را در خود جای داده است؛ اما هیچ کس رقم قطعی را نمی داند.

گفته می شود در رقه سوریه هزاران جسد در یک گودال به نام الحوطه ریخته شده است.

شرایط در سوریه رمزآلود است. فعالان معتقدند که صدها گور جمعی در مناطق تحت کنترل داعش وجود دارد که فقط پس از پایان جنگ می توان به آن ها دسترسی داشت.

برخی ساکنان محلی گورهای جمعی را مستندسازی کرده اند و حتی برخی از این گورها را تا حدی تخلیه کرده اند. یکی از بدترین وضعیت ها در استان دیرالزور دیده شد که 400 نفر از اعضای قبیله ای در یک گور جمعی دفن شده بودند. گفته می شود داعش پس از تصرف منطقه دست کم یک هزار نفر از اعضای این قبیله را قتل عام کرد.

حدود 160 سرباز ارتش سوریه نیز پس از اشغال پایگاه نظامیشان در استان رقه، توسط داعش به قتل رسیده و در هفت گودال دفن شدند.

تاکنون دست کم 17 گور جمعی که اکثرا غیرقابل دسترسی هستند در فهرستی که با کمک آسوشیتدپرس و فعالان و ساکنان استان های تحت اشغال داعش در سوریه ثبت شده است.
به گفته زیاد عواد، دبیر یک نشریه اینترنتی در دیرالزور، این فقط قطره ای از دریای گورهای جمعی است که در آینده در سوریه کشف خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین