کد خبر: ۳۹۲۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
مدیرکل غلات و محصولات اساسی:

پیش بینی تولید2.3میلیون تن برنج درسالجاری

مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی وضعیت تولید برنج امسال را خوب ارزیابی کرد و گفت: برای حمایت از تولید داخلی هرگونه واردات برنج در فصل برداشت همچنان ممنوع است.
آفتاب‌‌نیوز : کاوه خاکسار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان این که واردات 150 هزارتن برنج به کشور را نمی توانم تایید کنم، افزود: در صورت صحت،این میزان واردات نمی تواند تاثیر چندانی بر بازار داخلی داشته باشد. به هر صورت واردات هر میزان برنج در فصل برداشت این محصول ممنوع است و حجم بالاتر واردات آن می تواند تاثیر بسزایی بر بازار بگذارد.

وی افزود: در دو سال گذشته واردات برنج باعث شد تولیدکنندگان داخلی در فروش برنج خود با مشکلاتی مواجه شوند و در نهایت منجر به ورود دولت برای خرید توافقی برنج شد.
خاکسار با بیان این که برداشت برنج تا اواخر شهریورماه جاری ادامه دارد، افزود: تاکنون 90 درصد برنج مزارع مازندران برداشت شده است، اما در هفته گذشته 35 هزار هکتار به طور مجدد زیرکشت برنج رفت ، بنابراین فصل برداشت کمی ادامه دار می شود.

مدیرکل غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعی وزارت جهادکشاورزی نیاز مصرفی برنج کشور را سالیانه 3 میلیون تن برآورد کرد و گفت: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت خوب تولید امسال 3 میلیون و 200 هزارتن شلتوک و حدود 2 میلیون و300 هزارتن برنج سفید تولید شود.
به گفته خاکسار، مابقی نیاز مصرفی برنج کشور باید از طریق واردات تامین شود که سالیانه بین 700 تا 800 هزارتن است.

وی مصرف سرانه برنج کشور را بیش از 37 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: سرانه مصرف برنج ایران و کشورهای جنوب شرقی آسیا بیش از سرانه مصرف جهانی است و اختلاف زیادی دارد.
به گزارش ایرنا، براساس بخشنامه وزیر جهادکشاورزی دولت یازدهم در آبان ماه سال گذشته مبنی بر ممنوعیت واردات و ترخیص برنج به منظور حمایت از کشاورزان و تولید داخلی، از ابتدای مردادماه سالجاری همزمان با فصل برداشت این محصول واردات و ترخیص برنج ممنوع اعلام شد.
باوجود این ممنوعیت و اعلام وزیر جهادکشاورزی مبنی براین که از آخرین روز تیرماه 1395 به بعد حتی یک کیلوگرم برنج وارد کشور نمی شود، چندی پیش یک محموله 150 هزارتنی برنج به شکل غیرقانونی در فصل برداشت محصول وارد کشور شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین