کد خبر: ۳۹۲۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰

آنچه در مراسم بزرگداشت پدر روابط عمومی ایران مطرح شد

مراسم بزرگداشت زنده‌یاد پروفسور حمید نطقی که از او به عنوان بنیان‌گذار و پدر روابط عمومی ایران یاد می‌شود همزمان با روز تولدش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
مراسم گرامی‌داشت زادروز زنده‌یاد پروفسور حمید نطقی با حضور اساتیدی همچون محمد مهدی فرقانی، علیرضا کاظمی دینان، گیتا علی آبادی، دکتر زارعیان، دکتر قاسمی، دکتر هوشمند سفیدی و جمعی از اساتید دانشگاه عصر امروز 10 شهریورماه در سالن شهید قندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر زارعیان در سخنانی درباره استاد حمید نطقی یادآور شد: می‌خواهیم راجع به مردی صحبت کنیم که همه ما مدیون تلاش‌های علمی او در عرصه روابط عمومی و ارتباطات هستیم.

او گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های استادان ارتباطات از جمله زنده‌یاد دکتر نطقی این است که جز یاددادن و آموزش وارد عرصه‌های دیگری همچون عرصه سیاست نشدند.

آنچه در مراسم بزرگداشت پدر روابط عمومی ایران مطرح شد

زارعیان یادآور شد: بسیاری از آموزش‌هایی که دکتر نطقی ارائه داده است را اگر بخواهیم بخشی از آن را به کار ببندیم می‌توانیم در حوزه روابط عمومی تحول و تغییر ایجاد کنیم.

فرقانی رییس دانشکده ارتباطات که در این مراسم حضور داشت نیز گفت: باید یادی کنیم از استادان درگذشته خودمان و استادانی که در قید حیات هستند و آرزوی طول عمر و سلامتی برای آن‌ها داریم.

او گفت: دانشکده علوم ارتباطات قبل از انقلاب را برخی به یاد دارند. 3-4 چهره با نمک با جاذبه توریستی و معلم به معنای واقعی در این دانشکده که درس اخلاق، منش و سلوک و رفتار و آنی داشتند و راه رفتن، حرف زدن، اخم کردن آن‌ها درس و آموزش بود. یکی از این 3-4 چهره مرحوم دکتر نطقی مرد به تمام معنا روابط عمومی بود و لبخند هیچ‌گاه از چهره او محو نمی‌شد و به معنای واقعی شیرین و دلچسب بود. همین‌طور دکتر الهی و مرحوم دکتر معتمدنژاد که سنبل دانشکده بودند و سنبل و نماد آموزش روزنامه‌نگاری و روابط عمومی.

وی ادامه داد:‌ این اساتید چهره تنها مدرس خوبی نبودند بلکه معلم اخلاق بودند و تک تک اتفاقاتی که در زندگی‌شان بود برای ما درس بود. تجربه عملی و دانش نظری داشتند و ترکیب این‌ها با یکدیگر معلم تمام عیار از آن‌ها ساخته بود. کسانی مثل مهندس دیبایی هم کنار این اساتید بودند و آن سنت را پاس داشتند.

فرقانی در ادامه سخنانش یادآور شد: برای هرکسی شانسی است که جزو اولین‌ها باشد. امروز در زمانه ما اولین شدن دیگر امکان پذیر نیست. آن قدر دست زیاد شده است که کمتر می شود پیدا کرد کسی را که در رشته و حرفه خودش اولین‌ها باشد اما نام این عزیزانی را که مطرح کردم چه در عرصه روزنامه نگاری و چه روابط عمومی همیشه اولین بوده است و اولین‌های خوبی هم بوده است. این اساتید از هر نظر الگو بودند و هنوز هم که هنوزه چه عرصه روزنامه نگاری و چه روابط عمومی از میراث آن‌ها تغذیه می کنند.

رییس دانشکده ارتباطات سپس با اشاره به ویژگی‌های دکتر نطقی یادآور شد: نقطه قوت ایشان این بود که به ادبیات و تاریخ بسیار مسلط بود و ماشین درس نبود و یک مجموعه کامل بود. دانشجو باید از استاد درس زندگی بیاموزد. باید یاد بگیرد در تعامل با دیگران چگونه وارد شود. شما هیچ حرکت ضد روابط عمومی از دکتر نطقی نمی‌توانید ببینید. خوشحالیم که این میراث برای ما باقی مانده است.

فرقانی سپس با بیان اینکه اساتیدی همچون دکتر نطقی، جزو پشتوانه‌های ملت هستند بیان کرد: وقتی ملتی چنین پشتوانه‌هایی داشته باشد پشت‌شان خالی نمی‌شود و همه این‌ها ارزش‌آفرین است. بنابراین این اساتید تکیه‌گاه‌های تاریخی یک ملت هستند. اهمیت مراسمی مثل امروز نیز این است که این الگوها و این نمونه‌ها را زنده نگه دارد وارزش‌هایی که خلق کرده‌اند را احیا می‌کند و به نسل‌های بعدی توسط شاگردان‌شان تحویل می‌دهد.

حمید شکری خانقاه از دیگر اساتیدی بود که در این مراسم سخنرانی کرد و به کتاب‌هایی که پروفسور نطقی در طول این سال ها تالیف کرده بود اشاره کرد. مدیریت و روابط عمومی، دوران‌های نخستین روابط عمومی و مدیریت، تکامل فکر مدیریت، آغاز توجه جدی به روابط عمومی، روش‌ها و تکنیک‌ها، مدیریت ارتباطات، مدیریت و روابط عمومی، از جمله کتاب‌هایی بود که دکتر نطقی آن‌ها را تالیف کرده است.

شکری یادآور شد: دکتر محسنیان راد درباره حمید نطقی اظهار کرده است ایشان فردی مردمی، بسیار شاد و مودب بود و همیشه لبخند بر لبانش بود. بنابراین به راستی چه شد که استاد نطقی به عنوان پدر روابط عمومی ایران شناخته شد. این استاد با نشریه‌های ادبی همکاری زیادی داشت. داستان کوتاه می‌نوشت، شعر می گفت و ذوق و قریحه خاصی داشت و پس از اینکه در وزارت نفت استخدام شد پس از آن بود که به روزنامه‌نگاری و مدیریت روابط عمومی گرایش یافت و توانست دروس تخصصی روابط عمومی را در موسسه‌ای تدریس کند.

به گزارش ایسنا، این استاد از دیگر ویژگی که داشت این بود که شناخت علمی و تفکر علمی داشت و هیچ گاه کاری را بدون تفکر انجام نمی‌داد و بزرگترین یار و یاورش کتاب‌های حجیمی بودند که برایش از خارج می‌فرستادند.

شکری اظهار کرد: پروفسور حمید نطقی برای تاسیس روابط عمومی ایران نقش بسزایی داشت.

گیتا علی آبادی نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود و به مطالبی کوتاه در خصوص ویژگی‌های حمید نطقی نکاتی را یادآور شد.

او گفت: جزو آخرین شاگردان استاد نطقی در سال 66 بودم. نکته ای که ایشان در ارتباط با تاثیری که رسانه‌ها بر روی افراد دارند را می توان تاکید کرد. ایشان با صحبت‌های شیرینش کلاس درس را اداره و عنوان می کردند تکنولوژی تاثیر زیادی بر روی مردم می تواند داشته باشد.

جواد قاسمی رییس هیات مدیره خانه روابط عمومی ایران و دکتر عابدینی از شاگردان استاد نطقی نیز در بخشی از این مراسم به یادآوری خاطراتی از استاد حمید نطقی پرداختند.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم کیکی به مناسبت یادبود و تولد ایشان توسط اساتید حاضر بریده شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین