کد خبر: ۳۹۳۳۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۴

آشتی‌کنان بشار اسد و اردوغان در حضور پوتین برگزار می‌شود

روزنامه السفیر نوشت: « بشار الاسد» رئیس جمهوری سوریه و« رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه زیرنظر « ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مسکو ملاقات خواهند کرد و تاریخ هائی برای این دیدار تاریخی پیشنهاد شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه السفیر افزود: این دیدار تاریخی بین 18 تا 22 ماه کنونی سبتامبر برگزار خواهد شد.

در ادامه گزارش السفیر به نوشته « محمد بلوط» روزنامه نگار آمده است: روند ایجاد مقدمات برگزاری این دیدار تاریخی در جریان ملاقات آشتی پوتین و اردوغان در سن پترزبورگ در نهم ماه گذشته اوت شروع شد.

همزمان با ملاقات آشتی در سن پترزبورگ، یک هیات بزرگ امنیتی سوریه متشکل از رئیس شعبه امنیت نظامی، یک افسر ارشد این شعبه، تعدادی از افسران امنیت نیروی هوائی، جانشین مدیر امنیت عمومی و ژنرال« علی مملوک» رئیس شورای امنیت ملی سوریه وارد مسکو شد.

حضور هیات سوری در مسکو همزمان با ملاقات اردوغان و پوتین حکایت از این داشت که همه پرونده های مرتبط با التهاب های منطقه از جمله بارزترین آنها یعنی پرونده سوریه در دستور کار دو رئیس جمهوری قرار دارد و دو طرف به توافق ها و تفاهم های اولیه دست یافته اند.

این تفاهم ها امروز و به ویژه با مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه در معرض آزمون قرار گرفته است.

منابع دیپلماتیک روس و غربی هم رای هستند که زمان ملاقات اسد و اردوغان مشخص شده است و همزمان با سفر سه شنبه آینده ژنرال علی مملوک به روسیه نهائی خواهد شد به ویژه اینکه رایزنی هائی هم بین مقامات روسیه و ترکیه جریان دارد.

اطلاعات بدست آمده حاکی است که دستور کار دیدار اسد و اردوغان در جریان سفر آینده « حقان فیدان» رئیس دستگاه امنیتی ترکیه به دمشق یعنی دهم تا پانزدهم ماه جاری سبتامبر تکمیل می شود.

در ادامه گزارش السفیر آمده است: در برنامه ملاقات سه جانبه قرار نیست اسد و اردوغان با یکدیگر دست بدهند زیرا جنگ لفظی بین آنها ادامه دارد.

این روزنامه لبنانی نوشت: روسها که نگران شرایط آمریکا بعداز خارج شدن« باراک اوباما» از کاخ سفید و اقدامات دولت آینده آمریکا به ریاست « هیلاری کلینتون» و ادامه جنگ فرسایشی در سوریه هستند، تلاش زیادی برای حل همه پرونده های اختلافی صورت داده اند.

السفیر افزود: دیدار سه جانبه مسکو بر تشکیل دولت وحدت ملی با حضور مستقل ها ، مخالفان سوری معتدل و وزیران طرفدار بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه متمرکز خواهد شد.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: در مذاکرات مقدماتی، هیات های سوری پیشنهادهای طائفه ای ترکیه را رد کردند و سپس توافق شد که بشار الاسد رئیس جمهوری وزارتخانه های کلیدی مانند دادگستری، کشور، دارائی، دفاع و خارجه را در اختیار داشته باشد و بقیه وزارتخانه ها بین مستقل ها و مخالفان معتدل تقسیم شود.

به گزارش ایرنا، السفیر نوشت: سه معاون رئیس جمهوری تعیین خواهد شد که دو تا از آنها نمایندگان مستقل ها و مخالفان معتدل خواهند بود و زمان حیات این دولت وحدت ملی 18 ماهه خواهد بود.

« دولت وحدت ملی قرار است، تعدیل های اساسی در قانون اساسی سوریه انجام دهد به طوریکه هیچگونه خللی در اختیارات کنونی رئیس جمهوری و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری صورت نگیرد».

السفیر به نقل از منابع دیپلماتیک تاکید کرد: بشار الاسد می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت کند اما مدت آن محدود خواهد بود، هیچ گونه پرونده ای در دادگاه جنایات بین المللی برای تعقیب مقامات نظامی، دولتی و امنیتی سوریه گشوده نخواهد شد و بخشی از گروه های مسلح در ارتش سوریه ادغام خواهند شد.

این گروهها، آنهائی هستند که آتش بس ها را امضا و با مرکز نظامی روسیه « حمیمیم» برای مصالحه ها همکاری کرده اند.
السفیر نوشت: دولت سوریه هم متعهد شده است عفو عمومی را که شامل افسران جدا شده از ارتش می شود، صادر کند به ویژه آنهائی که همچنان در اردوگاه های در ترکیه حضور دارند اما مرتکب اقداماتی علیه ارتش سوریه نشده باشند.
این روزنامه لبنانی تاکید کرد: انتظار می رود کنگره ملی سوریه متشکل از مخالفان داخل و خارج نظام در دمشق و نه ژنو با تضمین امنیتی روسیه برگزار شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
هیوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
1
0
دیدار اردوغان و اسد از سر ناچاری است اینها از ترس استقلال و تشکیل خودمدیریتی کردهای شمال سوریه تغییر موضع دادن و عملا در یک جهت حرکت می کنند، اگر یک دقیقه به اغین مسئله فکر کنید که کردها در سوریه به همچنین جایگاهی نمی رسیدند آیا واقعا اردوغان حاضر بود که با بشار هم کلام شود و از این قضیه ابراز خوشحالی کند. متاسفانه حکومت های منطقه برای بیش از صد سال است یک ظلم بی پایان را ادامه می دهند و در قرن 21 هم حاضر نیست غیر از خودشون ملت دیگه ابراز وجود کند.....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین