کد خبر: ۳۹۴۰۲۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

حمله به‌سفارت‌عربستان کارمان را سخت کرد/ آخرین وضعیت روابط ایران‌و‌انگلیس/لایحه FATF در دولت‌احمدی‌نژاد ارائه شد

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: روابط در سطح سفیر به معنای حل اختلاف‌ها و یکسانی دیدگاه‌ها نیست. با این حال این پروسه در مورد بریتانیا در حال تکمیل است.
آفتاب‌‌نیوز :
 بهرام قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به سوال‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او درباره زمزمه‌هایی مبنی بر ارتقای روابط با بریتانیا در سطح تبادل سفیر گفت: روابط ما با این کشور گاهی با فراز و نشیب همراه بوده است. در دوره‌ای این روابط قطع شد و بعد ارتباطات برقرار شد و سفارتخانه بازگشایی و بخش‌های کنسولی فعال شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه ارتقای روابط به خواست دو طرف صورت می‌گیرد، گفت: امیدواریم مسیر روند خود را طی کند و سفیر داشته باشیم. البته روابط در سطح سفیر به معنای حل اختلاف‌ها و یکسانی دیدگاه‌ها نیست. با این حال این پروسه در حال تکمیل است.

حمله به سفارت عربستان کارمان را سخت کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد پیگیری فاجعه منا گفت: درباره فاجعه دردناک و تلخ منا که در آستانه سالگرد آن هستیم، از ابتدا مساله کمیته‌ها و ستادهایی در وزارت امور خارجه و در سطح کشور تشکیل شد که توانست برخی مسائل مبتلابه مانند انتقال اجساد را حل کند. کمیته‌ای هم در وزارت امورخارجه تشکیل شد که در بخش‌های کنسولی، حقوقی و سیاسی از نهادهای مختلف کشور در آن حضور دارند.

وی با بیان اینکه مسائل مختلف مربوط به فاجعه منا پیگیری شده و می‌شود، گفت: یکی از مسائل مطرح مساله حقوقی برای احقاق حقوق ملت ایران و بازماندگان بود که در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای صورت گرفت ولی با قطع روابط و حمله به سفارت این کار دچار تحولاتی شد و کارمان را سخت کرد.

قاسمی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل توهم عربستان و سیاست عربستان روابط‌مان ناهنجار است و در سفر هیات عمانی در این باره بحثی نشد و بحث میانجیگری مطرح نشده است.

از سوی ما به ۱+۵ و برعکس باج و امتیازی داده نشده است

قاسمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال ایلنا درباره گزارش دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل امریکا درباره باج ۱+۵ به ایران گفت: گزارش‌های زیادی ممکن است از سوی رسانه‌ها و اندیشکده‌های غربی منتشر شود.  در طول روز با اخبار متنوع و متناقضی درباره ایران مواجهه هستیم. هیچ امتیاز یا باجی نه از سوی ما به آنها و نه از سوی آنها به ما مطرح و تفاهم نشده است.

روحانی پیش از سفر به نیویورک به ونزوئلا می‌رود

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره ادعای یک روزنامه پاکستانی درباره دیدار نخست وزیر این کشور و روحانی در نیویورک گفت: قبل از نیویورک بحث سفر به ونزوئلا مطرح است که ریاست خود بر اجلاس عدم تعهد را تحویل بگیرد و ایران باید ریاستش را تحویل بدهد.

وی افزود: این مساله در دست بررسی است. درباره سفر نیویورک هم ریاست جمهوری اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

اقدام ترکیه علیه تروریست‌ها در سوریه قابل درک است

قاسمی درباره حمله ترکیه به شمال سوریه هم گفت: مبارزه با تروریسم بحث مهم و جدی است و متاسفانه گروه‌های تروریستی خشونت‌طلب و کودک‌کش در سوریه فعال شده‌اند و ساختار این کشور را نابود کرده‌اند.

وی اضافه کرد: همه ما موظف هستیم با تروریسم بدون استفاده از ابزارهای دوگانه مبارزه کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به ترکیه گفت: اقدام ترکیه علیه تروریست‌ها در سوریه قابل درک است. ولی حتما چه دولت ترکیه و چه دیگران باید اجازه و مجوز دولت مرکزی را داشته داشته و نباید حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور دچار خدشه شود.

سفیر مشخص شده برای عمان در مراحل پایانی از انجام ماموریت منصرف شد

وی درباره عدم تعیین سفیر برای عمان گفت: سفیر مشخص خواهد شد. روند تعیین سفیر طولانی است. سفیر مشخص شده در مراحل پایانی از انجام ماموریت منصرف شد. مراحل در حال طی شدن است و امیدوارم پس از نهایی شدن سفیر را اعلام کنیم. الان سفارت ایران توسط کاردار موقت اداره می‌شود و امیدواریم نقصانی در روابط ایجاد نشود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: عمان از کشورهایی است که پس از انقلاب مناسبات خوبی با آن داشتیم. روابط در سطح بالایی بوده است. دیروز هم شاهد سفر وزیر کشور عمان بودیم که در ادامه رایزنی‌های قبلی بود. تنها تفاوت آن امضای سندی بود که امیدواریم به دوستی بیشتر دو کشور منجر شود.

 مواضع تهران و مسکو درباره سوریه بسیار نزدیک است

قاسمی درباره استفاده احتمالی و مجدد روسیه از پایگاه نظامی نوژه گفت: روابط ما با روسیه راهبردی است. در بخش‌هایی از روابط سرعت همکاری بالا بوده است. ما از لحاظ تاریخی مناسباتی داشته‌ایم. در برخی مواضع دیدگاه مشترک و در برخی موارد اختلاف داریم ولی مناسبات خوب و راهبردی است. درباره سوریه مواضع دو کشور بسیار نزدیک است. همکار ی نظامی خوب تلقی می‌شود.

 وی ادامه داد: باتوجه به این مسائل در‌باره مبارزه با تروریسم و در رابطه با سوریه می‌توان در آینده همکاری‌هایی داشت. اینکه آینده این همکاری چه می‌شود را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. کشورهایی که همانند ما فکر می‌کنند، کم نیستند ولی قضاوت درباره اینکه با آنها همکاری کنیم، زود است.

ما و ترکیه هنوز درباره سوریه یکسان فکر نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه درباره همکاری ایران و ترکیه در سوریه تصریح کرد: روابط‌مان با ترکیه قدیمی و کهن است که برایمان حائز اهمیت است و برای آنکارا این نگاه درباره ایران مطرح است. ما از اولین کشورهایی بودیم که با توجه به تحولات داخلی ترکیه در ارتباط دائم بودیم و سعی می‌شد در حوزه‌های ممکن رایزنی کنیم.

وی افزود: قبلا درباره سوریه با وجود احترام متقابل با ترکیه اختلاف‌نظرهایی داشته‌ایم. در سفر ظریف به ترکیه ملاقات‌های مهم و اساسی با مقامات ترک داشتیم. متعاقب آن همتای‌شان به تهران آمد که مسائل دوجانبه و منطقه‌ای مطرح شد. قرار شد رایزنی‌ها ادامه یابد. بحث سوریه می‌تواند بحث مهمی باشد. ما درباره سوریه هنوز یکسان فکر نمی‌کنیم.

در مورد فرد دستگیرشده دو تابعیتی در گلستان اطلاعی ندارم

قاسمی درباره فرد دستگیرشده دو تابعیتی در گلستان و اینکه آیا وی شاهینی است، گفت: خبری ندارم. بخش‌های امنیتی می‌توانند در این مورد پاسخگوی شما باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در این باره با وزارت خارجه آمریکا صحبتی شده است، گفت: گفت‌وگویی نداشته‌ایم. تنها مجوز ارتباط ما با طرف آمریکایی درباره برجام بوده است.

درخواستی از سوی فرانسه برای میانجی‌گری بین ایران و کشورهای عربی نداشته‌ایم

قاسمی درباره اظهارت چندی پیش رییس‌جمهور فرانسه برای میانجیگری کشورش در مورد رابطه ایران با کشورهای عربی گفت: درخواست رسمی از سوی فرانسه برای میانجی‌گری نداشته‌ایم.

وی با اشاره به رفت‌وآمد هیات‌های پارلمانی و دیپلماتیک دو کشور گفت: رفت‌وآمدهای هیات‌های ایران و فرانسه در وضعیت مناسبی است. امشب نیز رییس مجلس فرانسه به تهران می‌آید و طی سفر خود علاوه بر دیدار با آقای لاریجانی، با آقای روحانی و سایر مقام‌های کشورمان هم دیدار می‌کند.

برای سفر اردوغان به تهران تاریخی تعیین نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اردوغان به تهران و سفر علی لاریجانی به ترکیه هم گفت: در مسائل دیپلماتیک تا مقدمات کار فراهم و نهایی نشود، خبر رسمی اعلام نخواهد شد. برای سفر آقای اردوغان به تهران هنوز هیچ تاریخی تعیین نشده است ولی درباره سفر هیات‌های پارلمانی مباحثی وجود دارد که در حال بررسی و تدارک کار هستیم. زمان نهایی سفر اعلام خواهد شد.

 بررسی بدعهدی آمریکا در کمیسیون مشترک برجام

قاسمی درباره بررسی بدعهدی‌های آمریکا در برجام گفت: برجام دستاوردهای بسیار داشته و گره‌های زیادی را باز کرده و موجب شد تا کشور ما پس از سال‌ها تا حدود بسیار زیادی از تحریم‌ها خارج شود. هرچند که ممکن است برخی کشورها بدعهدی‌هایی هم داشته باشند.

وی افزود: آمریکا در برخی مقاطع بدعهدی‌هایی داشته که در آن موارد تذکر داده شده و در کمیسیون مشترک برجام مطرح شده و در جلسات آتی هم مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

لایحه پیوستن ایران به FATF در دولت قبل ارائه شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای مضر بودن FATF برای کشور و اینکه اجرای آن می‌تواند منجر به خودتحریمی شود گفت: در مورد FTAF من شائبه‌ها را رد می‌کنم و نگرانی هم نداریم. این مقرارت ربطی به برجام ندارد و از سال‌ها قبل مطرح بوده است.

قاسمی با بیان اینکه لایحه پیوستن ایران به FATF در دولت قبل ارائه شده و در مجلس قبل تصویب شد، گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه و قطع روابط بانکی ما با دنیا به این مساله سال‌های قبل توجه نداشتیم. امروز که تحریم‌ها برداشته شده و تا حدود زیادی از آنها عبور کرده‌ایم و می‌خواهیم همکاری‌های مالی و بانکی را برقرار کنیم، این مساله خود را نشان داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تعداد اعضای FATF از تعداد اعضای سازمان ملل بیشتر است، گفت: برای همکاری بین‌المللی در حوزه بانکی و مالی مجبور به رعایت قوانین جهانی هستیم.

حزب الله را افتخار لبنان و جهان اسلام می‌دانیم

قاسمی ادامه داد: در این توافق دو مساله مطرح است. مساله نخست، مبارزه با پولشویی است نه در جهت شفاف‌سازی عمل می‌کند که ما با آن مشکلی نداریم. برخی به عمد یا به اشتباه می‌گویند ایران مجبور است تمام اطلاعاتش را بدهد که من آن را رد می‌کنم ولی مقرراتی وجود دارد که بانک‌ها باید اجرا کنند تا در مرحله پساتحریم کار آغاز شود.

وی یادآور شد: بحث دوم مساله مبارزه با تروریسم است. ایران به عنوان قربانی تروریسم خود را پیشقراول مبارزه با آن می‌داند. این مقرارت علیه گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار پلید و کودک‌کش مانند داعش، القاعده، النصره است. ما حزب الله را افتخار لبنان و جهان اسلام می‌دانیم.

تعیین گزارشگر برای ایران را حرکتی سیاسی می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره کناره‌گیری احمد شهید و انتخاب خانم عاصمه جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران هم گفت: ما به طور اصولی با اصل تعیین گزارشگر مخالفیم. متاسفانه بدلیل برخی اطلاعات غلط و نفوذ برخی کشورها در مقاطعی برای ایران گزارشگر تعیین شده است که ایران آن را نمی‌پذیرد.

قاسمی با بیان اینکه تعیین گزارشگر برای ایران را حرکتی سیاسی و ابزاری برای اعمال فشار به ایران می‌دانیم، گفت: طنز تلخ روزگار آنجاست که رژیمی مثل عربستان سعودی هم در تعیین چنین گزارشگرانی نقش ایفا می‌کند. کشوری که خود از بزرگترین ناقضان حقوق بشر است.

لنگراندازی دو ناو روسی در بندر انزلی مساله جدیدی نیست

وی درباره لنگراندازی دو ناو روسی در بندر انزلی هم گفت: لنگر انداختن دو ناو روسی و کشتی پشتیبان آنها در دریای خرز در یکی از بنادر ما مساله جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اصولا این نوع اقدامات میان کشورها مرسوم است. ما هم این نوع اقدامات را با پاکستان هند و حتی برخی از کشورهای اروپایی داشته‌ایم. اعزام این کشتی مانند فرستادن هیات‌های دوستی به کشورهاست و بیشتر جنبه سمبلیک و دوستی میان بخش‌های نظامی را دارد.

قاسمی تاکید کرد: دو ناو روسی در بنادر ما لنگر خواهند انداخت و احتمالا کشتی‌های ما هم در یکی از بنادر مانند آستاراخان این کار را خواهند کرد.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
0
4
قابل توجه اون دوستانی که کارت عابر بانکشونو آتش زدن
123
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
0
1
fatfیا همان (کارگروه شفافیت اقتصادی ومبارزه یا پولشویی) کجاش ایراد داره ؟؟تمام ملت ومسئولین باید از این کارگروه که با نظر مردم تشکیل میشود استقبال کنند. اگر این کارگروه وجود داشت آن اختلاسها واین واگذاریهای نجومی اتفاق نمی افتاد .مگر مردم نباید محرم باشند ؟.مردم غریبه نیستند .این اختلاسها وواگذاریهای غیر قانونی بدست خارجیها انجام نشده ومسببین این حرکات در همین مملکت دارند زندگی میکنند وشاید هم دارند به ما میخندند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین