کد خبر: ۳۹۵۵۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

روايتي از خانواده‌های داغدار کهریزک

آفتاب‌‌نیوز : اعتماد در گزارشی آورده است؛ دادستان سابق تهران هفت سال زمان لازم داشت تا در آستانه صدور حكم دادگاه تجديد نظرش زبان بگشايد و عذرخواهي كند.  مرتضوي مي‌گويد: از شهداي مظلوم كهريزك عذرخواهي مي‌كنم! سعيد مرتضوي تنها يك سوي ماجرا قرار دارد، سوي ديگر اما سه خانواده‌اي هستند كه فرزندان خودرا در بازداشتگاه كهريزك از دست دادند. از ميان اين سه خانواده تنها خانواده محسن روح‌الاميني بودند كه تا امروز دست از تلاش برنداشتند. خانواده‌هاي جوادي فر و كامراني اما پس از ابلاغ حكم اوليه و تبرئه مرتضوي از ادامه پيگيري پرونده انصراف دادند تا حسين روح‌الاميني در اين چند سال تنها شاكي خصوصي پرونده دادستان سابق تهران در فاجعه كهريزك نام بگيرد. يكي از مخاطبان نامه مرتضوي خانواده‌هاي شهداي كهريزك بودند، پدر و مادراني كه داغ پسران جوان خود را هفت سال است در سينه دارند. بر آن شدم تا با خانواده‌هاي آنها تماس بگيرم و نظرشان را در مورد عذرخواهي دادستان سابق تهران بابت كشته شدن فرزندان‌شان جويا شوم. مكالماتي كه كوتاه بود و دشوار.

تماس شماره ١، پدر محمد كامراني


آخرين بوق‌هاي تلفن را پاسخ مي‌دهد، اطرافش شلوغ است و صداي همهمه مي‌آيد. بعد از سلام و احوال پرسي و تبريك عيد مي‌گويم خبرنگار روزنامه اعتماد هستم. وقتي متوجه مي‌شود خبرنگارم لحنش كمي تغيير مي‌كند و رسمي‌تر صحبت مي‌كند و مي‌گويد: در خدمت‌تان هستم. مي‌گويم دادستان سابق تهران نامه‌اي نوشته و بابت اتفاقي كه در كهريزك براي فرزندتان افتاده است عذرخواهي كرده است. مي‌خواستم بدانم نظرتان در اين مورد چيست ؟ چند ثانيه مكث مي‌كند. تصور كردم فرصتي لازم دارد تا افكارش را منسجم كند و آنچه را كه در ذهنش مي‌گذرد بيان كند. اما گويي صحبت كردن در اين مورد به اين راحتي‌ها هم نبود. با اكراه گفت: من هنوز نامه را نخوانده‌ام. يكي از اقوامم فوت كرده و من به روستاي مان آمده‌ام و دسترسي به جايي نداشتم كه نامه را بخوانم و نمي‌خواهم قبل از خواندن متن كامل آن اظهارنظري كنم. به او مي‌گويم اگر امكانش باشد من براي‌تان متن نامه را مي‌خوانم. از مكث طولاني كه پس از شنيدن جمله‌ام داشت متوجه شدم كه كار دشواري خواهد بود كه از طريق تلفن شنونده نامه عذرخواهي كسي باشي كه متهم به معاونت در كشته شدن فرزندت است. با وجود اينكه اطرافش همهمه بود و پيش از اين با صداي بلند صحبت مي‌كرد اما با صدايي آهسته گفت: نه اجازه بدهيد من وقتي به تهران رسيدم خودم نامه را مي‌خوانم. عذرخواهي كرد و تلفن را قطع كرد.

تماس شماره ٢، پدر امير جوادي‌فر

شماره را كه گرفتم با سومين بوق تلفنش را پاسخ داد. لحن صدايش پايين بود. خود را معرفي كردم و گفتم به خاطر نامه سعيد مرتضوي با شما تماس گرفتم. او به خاطر اتفاقي كه براي فرزند شما در كهريزك افتاده عذرخواهي كرده است، شما اين نامه را خوانده‌ايد ؟ مكث طولاني كرد و به آرامي گفت: من فقط شنيده‌ام، هنوز نامه را نخوانده‌ام. حزن و اندوه حتي در صدايش به خوبي هويدا بود. از او پرسيدم نظرتان چيست كه ايشان پس از ٧ سال بابت آن اتفاق از شما عذرخواهي كرده‌اند؟ به خوبي مشخص بود كه علاقه‌اي به اظهارنظر در اين مورد نداشت و بي‌علاقگي در ادامه اين مكالمه در صدايش موج مي‌زد ولي با اين حال با احترام پاسخم را داد و گفت: من نامه را نخواندم و نمي‌دانم به‌طور دقيق چه چيزي نوشته شده، نمي‌توانم قبل از خواندن كامل آن اظهارنظر كنم. به او مي‌گويم: تمايل داريد نامه را براي‌تان بفرستم و پس از خواندن آن با هم صحبت كنيم ؟ براي پاسخ دادن به اين سوالم ديگر نيازي به مكث نداشت و خيلي قاطع گفت: نه، لطفا مرا ببخشيد ولي نمي‌توانم. با همين جمله واژه خداحافظ را بر زبان آورد تا پايان‌بخش مكالمه‌اي باشد كه برايش سخت بود و جانكاه.  

تماس شماره ٣، پدر محسن روح‌الاميني

در تمام اين ٧ سال او هميشه خود را محكم نشان داد و بر خلاف دو خانواده ديگر هرگز از پيگيري قضايي ماجراي كهريزك نااميد نشد، حتي در روزهايي كه دادگاه در حكم اوليه، مرتضوي را تبرئه كرد همچنان پرونده را پيگيري كرد و از پاي ننشست. پدر روح‌الاميني در ٧ سال گذشته فراز و و نشيب‌هاي زيادي را در دادگاه پشت سر گذاشته تا به امروز رسيده و شاهد عذرخواهي مرتضوي است. وقتي با او تماس گرفتم برخلاف پدر محمد كامراني و امير جوادي‌فر با صداي رسا صحبت مي‌كرد، در صدايش احساس رضايت موج مي‌زد، هرچه باشد در تمام اين سال‌ها مرتضوي بارها در اظهاراتش اعلام كرده بود هيچ نقشي در ماجراي كهريزك نداشته و حالا هماني كه همه‌چيز را منكر بود بابت آن اتفاق عذرخواهي مي‌كند. بي‌ترديد حتي همين مساله هم مي‌تواند براي روح‌الاميني به عنوان تنها شاكي خصوصي اين پرونده رضايت بخش باشد. روح‌الاميني مي‌گويد: من نظراتم را در اين مورد تنها در دادگاه مي‌گويم و دادگاه هم غيرعلني است. او معتقد است كه بايد كمي صبر كرد تا ماجراي نامه عذرخواهي مرتضوي كمي از حالت تازگي خارج شود.  از ميان سه خانواده قربانيان حادثه تلخ كهريزك هيچ كدام حاضر نشدند در مورد نامه عذرخواهي مرتضوي، هفت سال پس از حادثه اظهارنظري كنند. از ميان همين مكالمات كوتاه هم به خوبي مي‌شود فهميد كه براي خانواده كامراني و جوادي‌فر اين نامه هيچ چيز را تغيير نخواهد داد و تنها داغ ٧ ساله‌شان را زنده كرده است. در اين ميان اما براي خانواده‌اي كه در ٧ سال گذشته دست از تلاش و اميد نكشيدند و همچنان پاي شكايت خود از مرتضوي ايستادند اين نامه نشانگر مساله ديگري است، خانواده روح‌الاميني امروز بي‌شك اميدوارتر از هميشه هستند، اميد به اينكه تلاش‌هاي‌شان به ثمر نشيند. امروز آنها خود را به نتيجه پيگيري‌هاي هفت ساله‌شان نزديك‌تر مي‌بينند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
7
خداوند لعنتش كند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
0
2
قاتلین آزاد بگردند و خوش باشند .در انتظار روزی هستیم .....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین