کد خبر: ۳۹۵۷۳۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
برای ارتباط با دنیا باید با حفظ اصول و منافع، اصول بین‌المللی را هم بپذیریم

پاسخ به یک ادعای جنجالی مخالفان علیه دولت/ آیا FATF ترکمنچای است؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برخی انتقادات به FATF افراطی است گفت: با در نظر گرفتن منافع و مصالح کشور می‌توان به این قرارداد پیوست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- محمد قمی نماینده مجلس در گفت‌وگو با «آفتاب‌نیوز» با بیان اینکه ما می‌دانستیم آمریکا در مذاکرات نقض‌ عهد پاسخ به یک ادعای جنجالی مخالفان علیه دولت/ آیا FATF ترکمنچای است؟می‌کند اما برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور گام‌هایی برداشتیم، افزود: آمریکا همچنان به بخش‌هایی از برجام پایبند نیست هرچند بخشی از اموال ایران را پرداخت  کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و بیرون آمدن از شرایط نامطلوب اقتصادی به قرارداد FATF  می‌پیوندیم. اینکه این قرارداد با همه شرایط آن پذیرفته شود یا نه بحث دیگری است؛ زیرا هدف ما خروج از رکود و سروسامان دادن به اقتصاد کشور است. می‌دانیم طرف مقابل عهدشکن است و با ما صادقانه رفتار نمی‌کند ما هم در مقابل باید با حفظ اصول و منافع خود و کمترین هزینه و بیشترین منفعت به این قرارداد بپیوندیم و همانند برجام بازی برد-برد را دنبال کنیم.

قمی با بیان اینکه من شخصا به FATF نه خیلی خوشبینم نه خیلی بدبین، تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی گروه‌های اصولگرا بیشتر مخالف پیوستن به این قرارداد هستند و نمایندگانی که خواهان تقویت دولت و کم‌کردن مشکلات اقتصادی مردمند، موافق این قرارداد هستند. در شرایط عادی شاید می‌شد که به FATF نپیوندیم اما در شرایط اضطرار باید این موضوع در مجلس بررسی شود، کارشناسان نظر خود را اعلام کنند تا هرچه خیر کشور و مردم است به آن عمل شود.

وی در پایان نسبت به انتقادات به FATF  گفت: عده‌ای گفته‌اند که برخی نهادهای داخلی با قرارداد FATF تحریم می‌شوند، در حالیکه هیچ‌کدام از مسئولان کشور دنبال این نیستند که علیه کشور و مردم اقدام کنند. برخی می‌گویند این قرارداد مثل ترکمنچای است که این تحلیل غلط است البته خیلی هم نباید نسبت به آن خوشبین بود. به هرحال نباید براساس پیشداوری گفت که برخی نهادهای داخلی دچار مشکل می‌شوند زیرا باید کارشناسان نظر خود را اعلام کنند که بیشتر آنها هم نسبت به FATF  نظر موافق داشته‌اند.

نباید در مسائل مالی، خود را از دنیا منفک کنیم 

داود محمدی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با  «آفتاب‌نیوز»  درباره مزایای پیوستن  به FATF  برای کشورمان، اظهار کرد: ما باید اصول بین‌المللی را بپذیریم تا بتوانیم با دنیا ارتباط سیاسی و اقتصادی داشته باشیم. اگر FATF صدمه‌ای برای کشور نداشته باشد پیوستن به آن اشکالی ندارد.

این عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه این موضوع قرار است در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد و دولت هم اظهارنظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند، افزود: من معتقدم با رعایت اصول و منافع کشور می‌توان به این قرارداد پیوست. فقط باید مراقب باشیم که نهادهای داخلی کشور را دچار خودتحریمی نکنیم. در هر صورت مجلس تصمیم گرفته است که به این موضوع وارد شود.

وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا اثبات کرده است که به تعهدات خود به خوبی عمل نمی‌کند که مصداق آن برجام است و حتی بعد از توافق هسته‌ای، آنها برای کشور ما مشکلاتی ایجاد کرده‌اند بنابراین در پیوستن به FATF باید مراقب باشیم تا مشکلی برای کشور بوجود نیاید. البته من نمی‌گویم در مسائل مالی، خود را از دنیا منفک کنیم فقط باید مراقب باشیم و دقت‌های کافی را مدنظر داشته باشیم.

محمدی همچنین خاطرنشین کرد: ما علاوه بر تعامل با دنیا، باید با همفکران خود هم در منطقه و جهان ارتباط خود را ادامه دهیم. باید مراقب باشیم که استکبار به دنبال ضربه زدن به ارزش‌های ماست و مایل است ارتباط ما با همفکرانمان قطع شود؛ پس باید این ملاحظات را در نظر گرفت.

وی در پایان با اشاره به انتقادات مخالفان دولت به FATF  گفت: من تا حدودی برخی از این انتقادات را می‌پذیرم ولی برخی انتقادات هم افراطی است. این موضوع باید توسط کارشناسان به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
0
با سلام خدمت شما دوستان. بنظرم تیتری که برای خبر انتخاب کردید مناسب نیت .خبر رو خوندم اما از تیترتون تعجب کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
0
1
عزیز جان وقتی داری می پذیری ،همه چیز را پذیرفتی،سوا کردنی نیست
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
0
0
این ها همش سرکاریه
وزارت امور خارجه جرات بازکردن سفارت امریکا رو نداره ......جناب آقای ظریف استعفا بدین و بگین
بنده کاره ای نیستم .......
کاره ای نیستی جانم !!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین