کد خبر: ۳۹۶۱۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
جمعه تا جمعه با سیاست خارجی

دیپلماسی در مارگاریتا،لندن و نیویورک/وهابیت ریشه خشونت به نام اسلام

سفر رئیس جمهوری و هیات عالیرتبه ایران به جزیره مارگاریتا در ونزوئلا برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران عدم تعهد، سخنرانی ظریف در نشست وزیران خارجه نم و .... از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی در هفته منتهی به 26 شهریور 95 بود.
آفتاب‌‌نیوز :
سفر رئیس جمهوری و هیات عالیرتبه ایران به جزیره مارگاریتا در ونزوئلا برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران عدم تعهد، سخنرانی ظریف در نشست وزیران خارجه نم، حضور صالحی در بروکسل و لندن، آغاز اجلاس هفتاد و یکم مجمع عمومی سازمان ملل و نخستین سالروز فاجعه منا از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی در هفته منتهی به 26 شهریور 95 بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مهم ترین رویدادهای عرصه سیاست خارجی هفته گذشته را منتشر می کند تا علاقه مندان با مروری اجمالی درجریان دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار گیرند. 

**هفدهمین اجلاس جنبش غیرمتعهدها
در آستانه برگزاری هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو غیرمتعهدها، هیات دیپلماتیک ایران برای برگزاری نشست های مقدماتی در سطح وزیران خارجه عازم جزیره مارگاریتای ونزوئلا شد. قرار است در اجلاس سران، ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد از ایران به ونزوئلا واگذار شود. 
محمدجواد ظریف اواسط هفته گذشته باز هم راهی آمریکای لاتین شد؛ اما این بار برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عدم تعهد که در جزیره مارگاریتای ونزوئلا برگزار می شود.
در این سفر سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه، ظریف را همراهی می کنند.
قرار است در این دور از نشست غیرمتعهدها، ریاست دوره ای جنبش به ونزوئلا واگذار شود. ایران از سال 1391 (2012 میلادی) ریاست جنبش غیر متعهد را برعهده داشته است. 
رئیس دستگاه دیپلماسی قبل از حضور در نشست وزرای خارجه ضمن سفر به مکزیکوسیتی با «کلودیا روئیس ماسیو» همتای مکزیکی خود دیدار و گفت و گو کرد.
وزیران خارجه دو کشور در این دیدار ضمن مرور ابعاد مختلف روابط دوجانبه، بر تعمیق هر چه بیشتر آن در آینده تاکید کردند.
ظریف همچنین قبل از آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای عوض عدم تعهد با همتای ونزوئلایی خود در جزیریره مارگاریتا محل برگزاری اجلاس دیدار و گفت و گوکرد.

**سخنرانی ظریف در نشست وزیران خارجه نم
محمدجواد ظریف به عنوان رییس اجلاس وزیران، نخستین سخنران کنفرانس وزرای خارجه غیرمتعهدها بود که گفت: امروز مداخله در امور داخلی کشورها، اشغال و افراط گرایی تهدیدات بی سابقه ای را نه تنها متوجه صلح، امنیت و توسعه جهانی کرده بلکه متاسفانه همبستگی اعضای عدم تعهد را نیز در معرض تهدید قرار داده است.
وی با اشاره به چالش های پیش روی جنبش عدم تعهد و شرایط حساس گفت که عنوان 'صلح، حاکمیت و همبستگی برای توسعه' برای این نشست مناسب و خوب انتخاب شده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در حاشیه نشست وزیران خارجه نم با برخی از همتایان خود و نمایندگان ویژه کشورها در اجلاس وزیران خارجه دیدار و در خصوص آخرین تحولات جهان، روابط دو جانبه و نیز موضوعات مطروحه در نشست جاری سران عدم تعهد گفت و گو کرد.
خانم 'مشیرا خطاب' کاندیدای مصری برای تصدی پست مدیرکلی یونسکو، وزیر خارجه کره شمالی و 'بشار جعفری' نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت سوریه در اجلاس وزرا و سران عدم تعهد نیز با ظریف دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و همکاری های دوجانبه گفت و گو و تبادل نظر کردند.
پایه های اصلی جنبش عدم تعهد(Non-Aligned Movement) که به اختصار به آن نم (NAM) نیز گفته می شود در سال 1955 و در جریان کنفرانس باندونگ در کشور اندنونزی بنیاینگذاری شد. 

**مقاله ظریف در روزنامه نیویورک تایمز/ مبارزه با تروریسم؛ اقدام و عمل
روز چهارشنبه نیویورک تایمز مقاله ای را از ظریف را منتشر کرد. وزیر امور خارجه در این یادداشت با تاکید بر اینکه بیشتر خشونت های اعمال شده با سوء استفاده از نام اسلام ریشه در وهابیت دارد، گفت: «ما از حاکمان سعودی می خواهیم تبلیغات مبتنی بر اتهام و هراس را رها نموده و با سایر اعضای جامعه جهانی در از بین بردن آفت تروریزم و خشونت که همه ما را تهدید می کند، همکاری کنند.»
ظریف در این مقاله با یادآوری حملات تروریستی در شهرهای نیس، پاریس و بروکسل تصریح کرد:«[این حملات] باید دنیای غرب را متقاعد ساخته باشد که تهدید سمی وهابیت را نباید مورد غفلت قرار داد. بعد از سالی که هر هفته اش مملو از اخبار فاجعه بار بود، لازم است جامعه جهانی دست به اقدامی فراتر از ابراز انزجار، ناراحتی و تسلیت بزند. آنچه امروز بدان نیازمندیم، اقدام عملی علیه افراطی گری است.»

**آغاز سفر روحانی به آمریکای لاتین و مقر سازمان ملل
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در پایان این هفته قبل از عزیمت به نیویورک؛ برای حضور و سخنرانی در هفتاد و یکمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل به ونزئولا و کوبا سفر کرد.
هدف از سفر روحانی به ونزوئلا سخنرانی در نشست سران و انتقال رسمی ریاست جنبش عدم تعهد به نیکولاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا است.
رئیس دولت تدبیر و امید هم چنین سفر مهم و تاریخی به کوبا خواهد داشت و پس از آن راهی نیویورک می شود.
روحانی پیش از سفر به ونزوئلا اظهار داشت: دستور کار اجلاس غیرمتعهدها که از نظر تعداد شرکت کنندگان و اعضای این جنبش (120 کشور عضو آن هستند) از اهمیت بالایی برخوردار است، صلح، حاکمیت ملی کشورها و همبستگی است .
رئیس جمهوری افزود: برای ما صلح و عدم مداخله در امور داخلی کشورها و حاکمیت ملی آنها و رایزنی ، هماهنگی و همفکری برای مسایل جهان در حال توسعه و کل جهان اهمیت دارد.

**سالگرد فاجعه منا / یادواره بی کفایتی آل سعود
سفر سال گذشته حسن روحانی و سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در شرایطی بود که فاجعه منا در مناسک حج روی داد و رئیس جمهوری از فرصت سخنرانی در مجمع عمومی استفاده کرد و پیام مظلومیت قربانیان فاجعه منا را به گوش جهانیان رساند. 
فاجعه منا که در روز عید قربان سال 1394 رخ داد، منجر به جان باختن هزاران نفر از مسلمانان شد که در این بین براساس آخرین آمار تعداد جان باختگان ایرانی 465 نفر بود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در پیامی به مناسبت اولین سالگرد فاجعه منا تاکید کرد: «به رغم تمامی کارشکنی های رژیم آل سعود، پیگیری فاجعه منا تا احقاق حقوق مسلم شهدا ، قربانیان و آسیب دیدگان و بازماندگان شهدای این فاجعه غم انگیز از دستور کار وزارت امور خارجه خارج نخواهد شد و بدون تردید یکی از مهمترین عناصر و عوامل موثر بر چگونگی برخورد با رژیم سعودی در آینده خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: «لجاجت، بلاهت، تعصب و ثروت بی حد و اندازه حاکمان سعودی، از رژیم آل سعود حکومتی قسی و بی منطق ساخته است که با «تولید، پرورش و گسترش تروریسم» منطقه و جهان را به «اسفناک ترین و فجیع ترین» شرایط خود در طول تاریخ معاصر کشانده و ملت ها و دولت های آنرا گرفتار کینه ورزی ها و شرارت های نابخردانه خود کرده است.»
همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، فاجعه منا را نشانی بزرگ از بی کفایتی کارگزاران حج در عربستان سعودی و بی مسئولیتی حاکمان این کشور در اداره مناسک حج عنوان کرد.
وی در این پیام تصریح کرد: «شایسته است جهان اسلام و مجامع آزاداندیش حقوق بشری بین المللی با تأسی به وجدان انسانی خویش موضوع تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حادثه منا را در دستور کار خود قرار داده و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری های حقوقی، قضایی و سیاسی این موضوع را در محاکم بین المللی با جدیت پیگیری کند. »
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم به مناسبت سالگرد این فاجعه گفت: «فاجعه منا که با بی کفایتی و اهمال در ارائه خدمات امدادی و پزشکی به مجروحان موجب شهادت جمع زیادی از ضیوف الرحمان شد، لکه ننگی است که هرگز از دامان آل سلمان پاک نخواهد شد.»

**مواضع سخنگوی دستگاه دیپلماسی
سخنگوی وزارت امور خارجه از جمعه گذشته تا کنون موضعگیری های مختلفی درباره رویدادهای سیاست خارجی داشته است که یکی از آن ها به دنبال انتشار اخباری مبنی بر تماس و هماهنگی بین وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا پیرامون آتش بس در سوریه بود.
بهرام قاسمی ضمن تکذیب و رد این ادعا گفت: «جمهوری اسلامی ایران و آمریکا اساسا هیچگونه تماس، رایزنی و گفت و گویی در خصوص مسائل منطقه ای با یکدیگر نداشته و ندارند.»
همچنین وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست اضطراری با صدور بیانیه ای از مواضع دولت امارات درباره جزایر سه گانه ایران اعلام حمایت کردند که سخنگوی دستگاه دیپلماسی مفاد بیانیه پایانی یکصد و چهل و ششمین اجلاس وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره را ناشی از اغراض سیاسی و درک نکردن واقعیت های تاریخی و مصداق بارز دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.
قاسمی همچنین بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب را در مورد جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک مردود دانست و گفت: «چنین موضع گیری های نسنجیده باعث بروز شکاف های هر چه بیشتر بین کشورهای منطقه می شود.»
آتش بس در سوریه دیگر موضوعی بود که سخنگوی دستگاه سیاست خارجی ایران درباره آن اظهار نظر کرد و افزود:« این آتش بس شامل گروه های تروریستی همچون داعش، جبهه النصره و گروه های تازه تاسیس انشعابی نیست و جامعه جهانی ملزم به برخورد جدی، قاطع، بدون شرط و بی وقفه با تروریسم افراطی تکفیری است.»
قاسمی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از برقراری آتش بس در سوریه و تسهیل دسترسی همه مردم این کشور به کمک های انسان دوستانه استقبال کرده است.

** معاون ظریف در مسکو؛ صالحی در بروکسل 
حسین جابری انصاری معاون عربی- آفریقای وزیر امور خارجه در صدر یک هیات سیاسی راهی مسکو پایتخت روسیه شد و ضمن دیدار با میخائیل بوگدانف همتای روس خود در مسکو، درباره آخرین تحولات سوریه به ویژه پس از برقراری آتش بس و همچنین روابط دو جانبه تهران-مسکو گفت و گو کرد.
ایران و روسیه به عنوان کشورهای دارای راهبرد مبارزه با تروریسم در سوریه و حل مشکلات این کشور از طریق مذاکرات فراگیر سوری- سوری زیر نظر سازمان ملل بدون دخالت خارجی، رایزنی های منظمی برای تداوم همگرایی در این زمینه دارند.
سفر جابری انصاری در حالی بود که تحولات اخیر در سوریه به ویژه برقراری آتش بس فراگیر 48 ساعته در این کشور از دوشنبه شب گذشته آغاز شده است.
«زمیر کابلوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه نیز به سفر جابری انصاری اشاره کرد و گفت: «بین تهران و روسیه هیچ اختلافی در باره سوریه وجود ندارد و واکنش اولیه تهران به توافق برقراری آتش بس نیز مثبت بود، اما مقام های ایرانی با استناد به تجربه های بد در رابطه با آمریکا درباره همکاری این کشور تردید دارند.»
همچنین جابری انصاری در مسکو با رشتنیکوف رئیس مرکز مطالعات راهبردی روسیه (ریسی) نیز دیدار و درباره زمینه های روابط دوجانبه و منطقه ای ایران و روسیه و همچنین همکاری ها با این موسسه مذاکره کرد.
معاون وزیر امور خارجه در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران رسانه های مختلف در خبرگزاری روسیا سگودنیا نیز شرکت کرد و گفت: «استفاده ابزاری از تروریسم که به سیاست برخی از بازیگران تبدیل شده، اشتباه است و خود پیامدهای آن را خواهند دید.»
وی با بیان اینکه «بحران هایی که اکنون در منطقه عربی خاورمیانه شاهدیم، راه حل نظامی ندارد»، تاکید کرد:این بحران ها فقط باید از مسیر سیاسی و گفت وگوهای بین طرف های درگیر از شرایط کنونی خارج شود که ایران از این رویکرد پشتیبانی می کند و آن را همچنان ادامه خواهد داد.»

**سفر صالحی به بلژیک و مقر اتحادیه اروپا
علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در هفته منتهی به 26 شهریور ماه 1395 در صدر هیاتی عازم بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا شد.
صالحی در طول این سفر، علاوه بر ملاقات با کانیئته کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، وزیر امور خارجه بلژیک و برخی مقامات بلژیکی و اتحادیه اروپا دیدار و درباره همکاری های ایران و اتحادیه اروپا و نیز دو کشور ایران و بلژیک به ویژه در زمینه های استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای مذاکره کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره روند اجرای برجام و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، گفت وگو کرد.
همچنین صالحی و موگرینی در این دیدار درباره مشکلات پولی و بانکی که به دنبال تحریم های آمریکا علیه کشورمان همچنان پس از اجرای برجام وجود دارد، بحث و گفت وگو کردند.

**سفر صالحی به لندن/ نشست سالانه انجمن جهانی هسته ای
صالحی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه سفر اروپایی خود و به منظور شرکت در نشست سالانه سازمان بین المللی'انجمن جهانی هسته ای' در انگلیس، از بروکسل به لندن رفت. 
در نشست سه روزه تخصصی و سالانه سازمان بین المللی 'انجمن جهانی هسته ای' که مقر آن در انگلیس است، رییسان و کارشناسان هسته ای از بخش های دولتی و خصوصی از بیش از 35 کشور جهان شرکت دارند.
براساس گزارش انجمن جهانی هسته ای، 85 درصد از شرکت کنندگان در این نشست نمایندگان 240 شرکت فعال در حوزه هسته ای هستند.

صالحی در لندن در اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی ضمن اشاره به سفر اخیرش به بروکسل و گفت وگوهایش با مقامات ارشد اتحادیه اروپا و بلژیک، اعلام کرد: 'عضویت ایران در راکتور گرماهسته ای آزمایشی بین المللی موسوم به «ایتر» به صورت شفاهی تایید شده است.'

**پیام تبریک سالروز استقلال نیکاراگوآ و مکزیک 
در این هفته همچنین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری به مناسبت سالروز استقلال نیکاراگوآ و مکزیک در پیامی به«خوزه دانیل اورتگا ساودرآ» و «انریکه پنیانیتو» رییسان جمهوری این دو کشور ، فرا رسیدن سالروز استقلال این کشورها را به آن ها، دولت و مردم جمهوری نیکاراگوآ تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد با تلاش های متقابل، روابط تهران – ماناگوآ و تهران-مکزیکوسیتی در همه عرصه ها بیش از پیش گسترش یابد.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین