کد خبر: ۳۹۶۳۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴

آل‌سعود تلاش می‌کند ایران را مقصر مسائل حج نشان دهد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اقدامات عربستان در منطقه و جهان باعث شده که چهره وهابیت خدشه‌دار شود، تا جایی که اروپاییان ترجیح می‌دهند مراودات خود را در جهان اسلام با شیعیان انجام دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر در نخستین مراسم سالگرد شهدای مکه و منا در شهرضا اظهار کرد: حوادث مکه و منا که در سالآل‌سعود تلاش می‌کند ایران را مقصر مسائل حج نشان دهدگذشته سبب به شهادت رسیدن تعداد زیادی از هموطنان شد، به عنوان یکی از تلخ‌ترین حوادث مناسک حج به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: مقامات آل‌سعود پس از یک سال که از آن واقعه گذشته، در تلاش هستند تا با سیاه‌نمایی ایران را در رابطه با مسائل حج مقصر نشان دهند، در حالی که این اقدامات دروغی بیش نیست.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: مسئولان عربستان با چند ماه تأخیر از مسئولان ایرانی درخواست کردند تا در مذاکرات حج شرکت کنند، پس از دور اول مذاکرات هم به توافق نرسیدیم تا اینکه وزیر حج عربستان تغییر کرد، اما در مذاکره با وزیر حج جدید هم درباره امنیت زائران ایرانی به توافق نرسیدیم.

قبه گزارش ایسنا، اضی عسکر خاطرنشان کرد: ما غرور و عزت زائران ایرانی را لکه‌دار نمی‌کنیم، باید شرایط مساعد برای حضور زائران ایرانی در حد و شأن آن‌ها وجود داشته باشد؛ البته هدف مسئولان ایرانی اعزام زائران به حج بود، حتی منازل سکونت زائران هم در مکه اجاره شد، اما مسئولان عربستانی حاضر به همکاری نشدند.

وی گفت: مسئولان عربستانی می‌گویند که ایرانیان قصد سیاسی کردن مناسک حج را دارند، در حالی که زائران ایرانی تنها مراسم دعای کمیل و دعای عرفه دارند که متون این ادعیه اصلاً سیاسی نیست و مراسم برائت از مشرکان هم یک تکلیف شرعی است.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: حجاج ایرانی در مراسم برائت از مشرکان بر علیه افرادی که دستشان به خون افراد زیادی آلوده شده و باعث آشوب در کشورهای اسلامی شده‌اند، شعار می‌دهند.

قاضی عسکر تصریح کرد: در طول دوران زمامداری حکومت آل سعود تاکنون موارد زیادی در خصوص نقض نکات ایمنی و عدم رعایت موازین بهداشتی در مناسک حج دیده شده است، سفرنامه‌های بسیاری که درباره مناسک حج منتشر شده به وضعیت وخیم زائران و عدم تضمین امنیت جانی و مالی آن‌ها اشاره داشته است.

وی گفت: اقدامات عربستان در منطقه و جهان باعث شده که چهره وهابیت خدشه دار شود تا جایی که اروپاییان ترجیح می‌دهند مراودات خود را در جهان اسلام با شیعیان انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین