کد خبر: ۳۹۶۶۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹

یک هفته با دولت؛ ادامه دیپلماسی ایران در قاره آمریکا/ پیگیری مصوبات سفرهای کاروان تدبیر و امید در 3 استان

آغاز سفر رییس جمهوری به ونزوئلا، کوبا و مقر سازمان ملل در نیویورک، شروع عملیات اجرایی واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و دیدار دکتر روحانی با استانداران چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و گیلان برای پیگیری اقدامات و مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید از رویدادهای مهم دولت تدبیر و امید در هفته گذشته بود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، جزیره مارگاریتا که در دریای کارائیب واقع است روز گذشته - شنبه و امروز - یکشنبه - میزبان حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در هفدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها بود.
رییس جمهوری با شرکت در این اجلاس و سخنرانی در آن به عنوان رییس دوره ای، ریاست دوره جدید جنبش عدم تعهد را به نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا واگذار کرد.
روحانی که صبح جمعه برای شرکت در اجلاس سران کشورهای جنبش غیر متعهدها در ونزوئلا، مذاکرات دوجانبه در کوبا و سخنرانی در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل عازم قاره آمریکا شد در نخستین مقصد از سفر خود وارد این جزیره دریای کارائیب شد.
روحانی پیش از عزیمت به قاره آمریکا مصاحبه کوتاهی هم در فرودگاه داشت.
رییس جمهوری با اظهارتاسف از این که امروز منطقه و جهان در شرایط مناسبی به سر نمی برد، تصریح کرد: همه باید به دنبال برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان باشند.
روحانی، امنیت ملی را در درجه اول و پس از آن امنیت منطقه و جهان را حائز اهمیت دانست و گفت: دستور کار اجلاس هفدهم سران غیر متعهدها که با عضویت ١٢٠ کشور دومین مجمع جهانی پس از سازمان ملل متحد به شمار می رود، صلح، حاکمیت و همبستگی است.
وی تاکید کرد: صلح، دخالت نکردن در حاکمیت ملی کشورها، رایزنی و همفکری در راستای حل و فصل مسائل جهان در حال توسعه برای ایران حائز اهمیت است.
وی اظهار امیدواری کرد در جریان این سفر علاوه بر تبیین دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در مجامع عمومی، بتوانیم گام های مثبتی در ارتقا روابط دوجانبه با کشورهای دوست برداریم.

**ادامه همکاری با روس ها در واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر
در آغاز هفته گذشته شاهد رویداد مهمی نیز بودیم؛ جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در مراسمی که مقامات روس نیز حضور داشتند؛ کلنگ احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر را به زمین زد.
تنها نیروگاه اتمی ایران در بوشهر واقع است که آغاز دهه ٧٠ روس ها جایگزین آلمان ها در این پروژه شدند. آنها نیروگاه بوشهر را در سال 90 به شبکه برق سراسری ایران متصل کردند که البته تاخیر 10 ساله از زمان اولیه داشت و اکنون ادامه این همکاری در احداث واحدهای دو و سه متجلی می شود.
ایران در سپتامبر سال 2013 به طور رسمی واحد یک نیروگاه هزار مگاواتی بوشهر را برای دو سال از روسیه تحویل گرفت و در ماه نوامبر سال 2014 دو کشور توافقی را امضا کردند که بر اساس آن روسیه موظف شد تا 4 واحد دیگر را در این نیروگاه راه اندازی کند.
رییس جمهوری همچنین شنبه گذشته در حکمی اشرف بروجردی را به عنوان عضو شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده منصوب کرد.
روحانی روز یکشنبه گذشته نیز در آستانه فرار رسیدن عید سعید قربان، در پیام های جداگانه ای؛ عید تجلی بندگی، از خودگذشتگی و ایثار را به سران کشورهای اسلامی تبریک گفت.
همچنین شامگاه یکشنبه جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی برگزار شد، در این جلسه 985 میلیارد ریال اعتبار و تسهیلات بانکی برای بازسازی بخش­های خسارت دیده ناشی از سیل در استان مازندران اختصاص یافت.
بر این اساس 80 میلیارد ریال جهت کمک بلاعوض برای بازسازی 6 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، 30 میلیارد ریال برای کمک بلاعوض جهت تأمین لوازم خانگی و معیشتی، 150 میلیارد ریال برای بازسازی تأسیسات زیربنایی و 50 میلیارد ریال برای هزینه خدمات پشتیبانی و نظارت و در مجموع 265 میلیارد ریال اختصاص یافت.
720 میلیارد ریال نیز جهت پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود روستایی 4 درصد و شهری 5 درصد به آسیب­دیدگان ناشی از سیل برای جبران خسارت پرداخت می شود.

**افزایش طول آزاد راه همت - کرج
همچنین هیات وزیران مقرر کرد که طول آزاد راه همت – کرج از 13.5 کیلومتر به 20 کیلومتر افزایش یافته و سهم سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی از 50 به 70 درصد افزایش یابد.
عصر دوشنبه امیر قطر با رییس جمهوری تماس تلفنی گرفت، روحانی با تبریک متقابل عید سعید قربان به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی بر ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید کرد.
روحانی گفت: مسایل منطقه باید توسط کشورهای منطقه و تنها از طریق مذاکره سیاسی، گفت و گو و مفاهمه، حل و فصل شوند.
رییس دولت یازدهم اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد و تقویت این روند، از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و همگان باید در این عرصه بکوشند.

**پیگیری مصوبات سفرهای استانی
روحانی این هفته نیز همچون هفته های پیشین، پیگیر اقدامات و مصوبات سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید بود که در همین راستا روز سه شنبه استانداران چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و گیلان با وی دیدار کردند.
قاسم سلیمانی دشتکی، علیرضا رشیدیان و محمد علی نجفی استانداران چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی و گیلان روز سه شنبه ضمن دیدار جداگانه با روحانی، گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده درخصوص مصوبات سفرهای کاروان تدبیر و امید به این استان ها ارائه کردند.
رییس جمهوری در دیدار جداگانه این سه استاندار بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن تمام وعده های سفرهای استانی هیات دولت به این استان ها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و اعتبارات لازم برای اتمام طرح های دولت یازدهم در بخش های عمرانی، اقتصادی، سرمایه گذاری، بهداشتی و درمانی و همچنین سایر زمینه ها اختصاص داده شد.

** اختصاص 985 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی خسارات ناشی از سیل در مازندران
هر هفته روزهای چهارشنبه معمولا از روزهای پرکار رییس جمهوری و دولت است، هیات وزیران در این روز به بررسی پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص «آیین نامه اجرایی تبصره های 35، 36 و 37 الحاقی قانون بودجه سال 1395 کل کشور» پرداخت و ادامه تصمیم گیری در این خصوص را به جلسه آتی موکول کرد.

**جلسه هماهنگی کاروان تدبیر و امید به استان قزوین
همچنین بعدازظهر چهارشنبه جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان قزوین به ریاست رییس جمهوری برگزار شد. در این جلسه، اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای حل مشکلات در بخش های مختلف استان قزوین ازجمله کشاورزی، باغداری، راه، بهداشت و سلامت و آب و نیز برنامه های دولت برای حمایت از فعالان اقتصادی، بخش خصوصی و کارآفرینان در این استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رییس جمهوری با یادآوری فرصت ها، ظرفیت ها و نیروی انسانی توانمند در استان قزوین بر ضرورت اجرای طرح ها و برنامه های دولت یازدهم در راستای رفاه مردم و توسعه و آبادانی این استان تاکید کرد.
در ادامه دیدارهای سرزده و صمیمی با خانواده معظم شهدا و ایثارگران؛ روحانی عصر همان روز به دیدار محمدجواد ایرانی جانباز 70 درصد دوران دفاع مقدس وخانواده شهیدان معظم محسن، مجتبی و محمدرضا عرب سرخی رفت.
رییس جمهوری در فضایی صمیمی با حاج حسین عرب سرخی پدر سه شهید والامقام، دیدار و ضمن تمجید و آرزوی سلامتی، از ایثار و فداکاری ایشان تجلیل کرد.
وی در دیدار با محمدجواد ایرانی جانباز 70 درصد دوران دفاع مقدس و خانواده وی، تاکید کرد: آنچه شما انجام دادید بسیار ارزشمند و بزرگ است، چرا که جانبازان و شهدای دفاع مقدس، در دوران تنهایی جمهوری اسلامی که همه دنیا برای حمایت از رژیم صدام در حمله به ایران متحد شده بودند، از این آب و خاک جانانه دفاع کردید و در جنگی نابرابر و در دفاعی مظلومانه اجازه ندادید ذره ای از خاک وطن اشغال شود.
رییس جمهوری این هفته سالروز استقلال مکزیک و نیکاراگوئه را نیز تبریک گفت.

** روزهای پُرکار جهانگیری در هفته گذشته
معاون اول رییس جمهوری هم هفته گذشته، روزهای پرکاری را پشت سر گذاشت.
جهانگیری شنبه گذشته در سفر به استان بوشهر پس از شرکت در مراسم به زمین زدن کلنگ احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر در جلسه اقتصاد مقاومتی استان بوشهر شرکت کرد.
وی گفت: اقتصاد کشور با مشکلات متعددی نظیر رکود و تورم مواجه بود و معتقد هستیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می تواند کشور را از این چالش ها عبور دهد.
تشکیل جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رییس جمهوری و بازدید وی از پروژه های سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از دیگر برنامه های جهانگیری در این هفته بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین