کد خبر: ۳۹۷۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳

محوطه‌ای تاریخی که سرمایه‌گذاران دوستش ندارند+تصاویر

«کاروانسرای دهدشت» در استان کهگیلویه و بویراحمد، با ۳۰ حیاط و در بافت تاریخی این شهر با خصوصیت «بهترین محوطه‌ی تاریخی کشور» از نظر کارشناسان میراث فرهنگی و باستان‌شناسان، از حدود پنج سال پیش در اختیار صندوق احیاء و بهره‌برداری از آثار تاریخی کشور قرار گرفته تا دست‌کم به مدت ۲۰ سال منبع درآمد یک سرمایه‌گذار باشد و از سوی دیگر محوطه نیز به خوبی نگهداری شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 اما این واگذاری به شرطی می‌تواند اتفاق بیفتد که دست‌کم یک سرمایه‌گذار تمایل به سرمایه‌گذاری در این  محوطه‌ی تاریخی ارزشمند را داشته باشد، اتفاقی که در طول قرار گرفتن نام این کاروانسرا در سه مزایده‌ی صندوق احیاء هنوز نتوانسته به وقوع بپیوندد.

حدود پنج سال پیش نخستین خبرها برای واگذاری کاروانسرای تاریخی «دهدشت» در استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد. آذرماه ۹۰ بود که علی‌رضا ایزدی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از معرفی بافت تاریخی دهدشت به صندوق حفظ و احیای آثار تاریخی پس از سامان‌دهی و مرمت آن خبر داد.

محوطه‌ای تاریخی که سرمایه‌گذاران دوستش ندارند+تصاویر

او در آن زمان به ایسنا گفته بود : بافت تاریخی دهدشت با ۴۳ هکتار وسعت و دارای بناهای ارزشمندی مانند حمام‌، مسجد و کاروانسرا در آن، برای معرفی شدن به صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی ارزش دارد.

وی حتی نگاه این اداره کل به بناهای ارزشمند و تاریخی کهگیلویه و بویراحمد را نگاه مناسبی دانسته و افزوده بود: اما متأسفانه تا کنون بهره‌برداری از آن بناها مناسب نبوده است. به همین دلیل، با برنامه‌ریزی‌های جدیدی که شده است، قصد داریم به‌صورت هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده، ورود و خروج به بناهای تاریخی استان، بخصوص بافت تاریخی دهدشت را سامان‌دهی کنیم.

برای این  ساماندهی گویا تا کنون سه بار این محوطه‌ی تاریخی و ارزشمند در سطح منطقه‌ای جزو لیست بناهای تاریخیِ قرار گرفته در مزایده قرار گرفته‌اند، اما در این چندبار مزایده تا کنون هیچ استقبالی نسبت به سرمایه‌گذاری در این محوطه‌ی تاریخی صورت نگرفته است.

حالا مسعود شفیعی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد درباره‌ی وضعیت این کاروانسرای تاریخی و خصوصیات مزایده‌ی آن به ایسنا می‌گوید: در آخرین مزایده‌ی این کاروانسرا در ۱۶ شهریور امسال برنامه‌ریزی شده تا سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا و نگهداری و بهره‌برداری از بنای تاریخی کاروانسرای دهدشت با کاربری خدماتی، رفاهی، اقامتی، پذیرایی در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد.

او برآورد مرمت برای این محوطه‌ی تاریخی دوره صفوی را پنج هزار و ۳۰۰ میلیون ریال (۵۳۰ میلیون تومان) با مدت زمان مرمت ۱۲ ماه با مدت قرارداد اجاره‌ی ۲۰ ساله و مبلغ اجاره پایه پنج میلیون ریال در لیست مزایده صندوق احیاء بیان می‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه این محوطه تاریخی از زمان ورود به لیست صندوق احیاء برای سومین‌بار در فهرست مزایده‌ی این صندوق قرار گرفته، ادامه می‌دهد: در مزایده قبلی پیشنهاد کاربری این بنای تاریخی چیز دیگری بود.

شفیعی با بیان اینکه این کاروانسرای تاریخی توسط میراث فرهنگی و به مرور براساس اختصاص اعتبارات در حال مرمت است، می‌افزاید: مشکل ما در حال حاضر این است که نمی‌توانیم به صورت یکجا ۵۰۰ میلیون تومان برای مرمت این بنای تاریخی هزینه کنیم و فقط سالانه اعتباری بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای این محوطه اختصاص داده می‌شود.

محوطه‌ای تاریخی که سرمایه‌گذاران دوستش ندارند+تصاویر

او همچنین با تأکید بر اینکه کاروانسرای دهدشت نسبت به فضای شهری کمی دور از دسترس است، بیان می‌کند: به همین دلیل سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری در این محوطه تاریخی ندارند. از سوی دیگر شهر دهدشت یک شهر پررونق نیست که به طور مرتب مراکز اقامتی‌اش پر شود و سرمایه‌گذاری با این انگیزه به فکر ایجاد یک مرکز اقامتی در آن باشد، چون حتی هتل‌های قدیمی این شهر نیز پر نمی‌شوند.

شفیعی کاربری مناسب برای این کاروانسرا را «اداری-موزه‌ای» یا «اداری –نمایشگاهی» می‌داند و می‌گوید: تا کنون نیز چندبار موزه‌های موقت در این محوطه برگزار شده که استقبال مناسبی نیز از آن‌ها انجام شده است.

وی با این وجود تاکید می‌کند: از یک سو با توجه به موقعیت این منطقه، شاید با این کاربری بتوان استفاده‌ی بهتری از این محوطه کرد، اما از سوی دیگر اگر کاربری آن برای سرمایه‌گذاری با این عنوان درنظر گرفته شود، احتمال حضور سرمایه‌گذاران ممکن است کمتر شود، اما باید واقعیت را ببینیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته حمام «کهیار» در  ورودی کاروانسرای دهدشت نیز در لیست مزایده‌ی صندوق احیاء‌ قرار داشته است، اظهار می‌کند:  به  نظر  می‌رسد در لیست جدید قرار نیست حمام تاریخی «کهیار» نیز به مزایده برود. در این شرایط شاید بتوانیم برنامه‌ی گذشته‌ی خود برای این بنای تاریخی یعنی ایجاد موزه «مردم‌شناسی» را عملی کنیم.

به گفته‌ شفیعی، اگر میراث فرهنگی خودش بخواهد می‌تواند حتی از همین امروز کاربری مناسبی برای این بنا داشته باشد. چون شرایط کاری ما با شرایط کاری یک سرمایه‌گذار بسیار متفاوت است. در شرایط مطلوب با اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان به کاروانسرا دهدشت در مدت یک تا دو سال می‌توانیم این محوطه تاریخی را به طور کامل مرمت کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین