کد خبر: ۳۹۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

پیشنهادهای عجیب سازمان راهداری برای ترکمن‌ها/ کمیته بررسی چه چیزی را بررسی کرد؟

در شرایطی که حدود یک ماه از اختلاف ترانزیتی جدید ایران با ترکمنستان در مرزهای زمینی می‌گذرد و البته پس از گذشت چند روز از دستور ویژه وزیر راه و شهرسازی برای بررسی دقیق علت این حادثه حالا سازمان راهداری ایران از ارائه‌ی پیشنهادهایی خبر داده که ظاهرا شرایط ترکمن‌ها در آن مورد بررسی قرار نگرفته و حتی مشخص نیست آیا امکان اجرای هر یک از آنها وجود دارد یا خیر.
آفتاب‌‌نیوز :
 چند ماه پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، ایران خود را آماده می‌کرد تا با افزایش همکاری‌ها با همسایگان خود که از نظر سیاسی پیشنهادهای عجیب سازمان راهداری برای ترکمن‌ها/ کمیته بررسی چه چیزی را بررسی کرد؟حداقل امنیت را دارد بار دیگر حضور خود را در عرصه‌های ترانزیتی منطقه گسترش دهد.

با توجه به موقعیت مناسب ترکمنستان در مرز شمال شرقی ایران و امکان رسیدن از خاک این کشور به قزاقستان و سپس چین، ایران بر روی این همسایه شمالی حساب ویژه‌ای باز کرده است تا امکان آن وجود داشته باشد که در آینده‌ای نه چندان دور از ترکمنستان به عنوان یک شریک ترانزیتی بزرگ برای ایران یاد شود.

به گزارش ایسنا،در شرایطی که سفرهای مقام‌های عالی‌رتبه عشق‌آباد به تهران نشان از نگاه مثبت دو جانبه دو کشور برای افزایش همکاری‌ها داشت، اما ناگهان سازمان راهداری اعلام کرد در مرز مشترک با ترکمنستان این کشور تنها برای کامیون‌های ایرانی که قصد عبور از خاک ترکمنستان را دارند، عوارض جدید وضع کرده و هیچ توضیحی نیز در این رابطه ارائه نکرده است.

در روزهای پس از این اتفاق پیشنهادهای ایران برای انجام مذاکره و حل این مشکل نیز با موافقت مواجه نشد تا عملا جز مقابله به مثل راه‌حلی برای سازمان راهداری باقی نماند.

به فاصله چند روز پس از حل نشدن این گره ترانزیتی وزیر راه و شهرسازی ایران در سفری که به دعوت رسمی مقامات عشق‌آباد انجام شد، با سران این کشور دیدار کرد و با انجام مذاکرات ابتدایی دستور آغاز به کار یک کمیته بررسی این اتفاق را صادر کرد تا شرایط برای از سرگیری همکاری‌ها و افزایش آنها فراهم شود.

پس از این دستور حالا سازمان راهداری اعلام کرده که کمیته مدنظر نتیجه پیگیری‌های خود را در قالب سه پیشنهاد به ترکمنستان ارائه کرده است. پیشنهاد نخست این‌که دو طرف تمام عوارض جاده‌ای را حذف کنند، پیشنهاد دوم این‌که شرایط بار دیگر به قبل از وضع عوارض جدید باز گردد و پیشنهاد سوم این‌که شرایط مانند آنچه در حال حاضر وجود دارد ادامه پیدا کند.

هرچند مسوولان این سازمان هنوز درباره‌ی واکنش و یا واکنش‌های احتمالی ترکمنستان به این پیشنهادها سخن نگفتند اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی که بر سر راه دو کشور برقرار است این پیشنهادها قدری عجیب می‌نماید، زیرا بنا بود یک کمیته بررسی رسمی از سوی ایران کار را به‌طور دقیق مورد توجه قرار داده و در صورت نیاز شرایط را برای مشخص شدن دلایل نارضایتی ترکمن‌ها از گذشته مشخص کند.

حال باید دید که آیا نتایج پیشنهادهای این کمیته بررسی به جایی خواهد رسید و یا دوباره باید مذاکرات ادامه پیدا کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین