کد خبر: ۳۹۸۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

اظهارنظر حجتی درباره صادرات زعفران به چین

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود مشکلاتی در صادرات برخی محصولات کشاورزی به چین عنوان کرد که با تقویت کارگروه مشترک کشاورزی ایران و چین می‌توان در زمینه‌های مختلفی از جمله افزایش تولید و تجارت محصولات کشاورزی گام‌های مثبتی برداشت.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود حجتی امروز در دومین نشست مشترک وزرای کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، اظهار کرد: همکاری‌های اظهارنظر حجتی درباره صادرات زعفران به چینکشاورزی دو کشور همچون روابط سیاسی و اقتصادی می‌تواند توسعه یابد و طی سال‌های گذشته علی‌رغم سفر هیئت‌های کشاورزی دو کشور تبادلات کارشناسی و فنی زیادی در زمینه‌های مختلف کشاورزی به ویژه شیلات صورت گرفته است و برای توسعه هممکاری ها در حوزه جنگل داری آمادگی کامل داریم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: علاوه بر تولید و فراوری محصولات شیلاتی ظرفیت‌های زیادی همچون پروژه‌های زیربنایی وجود دارد که می‌توان به تجهیز و نوسازی اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های ایلام و خوزستان، تجهیز ۶۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان‌های گیلان مازندارن و گلستان، زه‌کشی ۲۸۰ هزار هکتار مزارع دیم شرق مازندران و تجهیز و نوسازی سامانه‌های نوین آبیاری در سطح  چهار میلیون هکتار اراضی زراعی و باغی اشاره کرد که مسلما اگر در قالب طرح کمربند سبز جاده ابریشم قرار گیرد و اعتبارات بیشتری به آن‌ها اختصاص پیدا کند. این طرح‌ها با سرعت بیشتری می‌تواند پیگیری شود.

حجتی همچنین در خصوص توسعه روابط کشاورزی دو کشور در زمینه مبادلات تجاری نیز افزود: مبادلات تجاری ایران و چین گرچه در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی از دیرباز تاکنون ادامه داشته این کشور حتی در دوران سخت تحریم ایران را تنها نگذاشته است، اما می‌تواند توسعه پیدا کند که می‌توان به افزایش صادرات محوصلات کشاورزی ایران به چین اشاره کرد که امیدواریم موافقت‌نامه‌های امضا شده در زمینه قرنطیه بهداشتی و دامی و گیاهی بین دو کشور بتواند در این زمینه مفید واقع شود.

وی ادامه داد: همچنین کارگروه مستقل شیلاتی از همین امروز تشکیل خواهد شد تا بتواند در زمینه‌های مختلف آبزی پروری و توسعه بازرگانی در زمینه آبزیان اهداف دو کشور را محقق کند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا صادرات برخی محصولات کشاورزی مانند زعفران به چین با مشکلات روبرو است گفت: در زمینه تجارت محصولات کشاورزی بین دو کشور به دلیل زیرساخت‌ها و سیاست‌های دو جانبه برخی مشکلات وجود دارد که امیدواریم روز به روز با تقویت کارگروه مشترک ایران و چین این مشکلات تسهیل شود و دو کشور بتوانند در تامین نیازمندی ‌های کشاورزی و غذایی خود مکمل یکدیگر باشند، به عنوان مثال زعفران ایرانی که در دنیا منحصر به فرد است به صورت مستقیم به چین صادر شود.

حجتی همچنین در خصوص دیگر پیشنهادات وزیر کشاورزی چین در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تبادلات فناوری اظهار کرد: دو کشور پتانسیل‌های زیادی در زمینه‌های مختلف کشاورزی برای گسترش همکاری دارند و به عنوان مثال می‌توان در زمینه جاده ابریشم با بهره‌گیری بیشتر از منابع مالی بین‌المللی پروژه‌های تعریف شده وزارت جهاد کشاروزی را با سرعت بیشتری اجرایی کرد.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست سند موافقت‌نامه همکاری‌های ایران و چین در زمینه‌های بهداشت و قرنطینه دامی و سند یادداشت تفاهم همکاری‌ شیلاتی توسط وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به امضا رسید. همچنین روسای سازمان شیلات ایران و چین نیز سند همکاری شیلاتی دو کشور به امضا رساندند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین