کد خبر: ۳۹۸۱۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰

"باید با همان شدتی که علیه دولت موج راه می‌اندازند، به آن پاسخ داد"

مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زمان کم دولت برای تصحیح برخی روش‌های ناکارآمد رسانه‌ای، گفت: معتقدم دولت تنها 6 ماه فرصت دارد و پس از نوروز سال آینده عملا جریان در دست دولت نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
بابک دربیکی، کارشناس رسانه و مشاور سابق وزیر ارشاد با اشاره به افزایش فشارها و انتقادهای جریان محافظه‌کار از دولت روحانی به اصلاحات‌نیوز گفته است: معتقدم از سوی تیم رسانه‌ای دولت به انتقادها پاسخ داده می‌شود، اما در این کارزار، مهم آن است با همان شدتی که علیه دولت موج راه می‌اندازند، به آن پاسخ داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی افزود: وقتی موج‌سازی می‌شود باید موج‌شکن داشت. موج‌شکنی در حد موجی که رقیب می‌سازد. متاسفانه دولت این موج‌شکن را ندارد و بیشتر به پاسخ دادن به برخی شبهات و انتقادها آن هم در حد رسمی اکتفا کرده است که می‌توان از آن تعبیر رفع تکلیف نیز داشت.

مدیرروابط عمومی سابق وزارت ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد تیم رسانه‌ای دولت که انتقاد آیت الله هاشمی رفسنجانی را نیز از این تیم دربر داشت، گفت: برای تحلیل این موضوع سه سطح را می‌توان تحلیل کرد؛ اول سطح افراد یا همان کارگزاران دولت، دوم سطح ساختار که به سازماندهی و چینش سازمانی و ساختاری تیم اطلاع‌رسانی مربوط است و در سطح سوم، برنامه‌ها و رویکردهای عمومی دولت. در سطح اول، من فکر می‌کنم مشکل اساسی این است که برخی از افراد به هر دلیلی که بر من پنهان است اعتبار خود را برای دولت هزینه نمی‌کنند.

این مدرس علوم سیاسی درباره نقش‌آفرینی مهم افراد در سیستم رسانه‌ای هر دولت افزود: معنا ندارد پاسخ هر موضوع و هجمه‌ای را رئیس‌جمهوری بدهد. ورود رئیس‌جمهوری یعنی نهایت مواجهه و این اصولا به صلاح نیست. وقتی روابط عمومی پاسخگو نیست، وزیر باید پاسخگو باشد. وقتی وزیر پاسخگو نیست به ناچار معاون اول و رئیس‌جمهوری باید وارد گود شوند. وقتی عملکرد روابط عمومی‌ها و رسانه‌های دولت به پاسخ‌گویی صرف یا همان رفع تکلیف محدود شود و استراتژی رسانه‌ای برای مواجهه با چالش‌ها وجود نداشته باشد بدون شک همین روندی که پیشتر ذکر شد اتفاق می‌افتد یعنی بازی باید در سطوح بالاتر دنبال شود که اساسا بنده هر نوع رویارویی دولت در سطوح عالی را به صلاح کشور نمی‌دانم.

دربیکی با اشاره به وظایف جریان رسانه‌ای دولت در 6 ماه آینده، گفت: تیم رسانه‌ای دولت در سال انتخابات وظایف مهمی دارد که البته در سطح فردی هیچ یک از این وظایف تا به امروز یا انجام نشده یا حداقل نتیجه مناسبی به دست نیاورده است.

دربیکی با اشاره به سطح سوم تحلیل خود یعنی برنامه‌ها و رویکرد دولت، گفت: دولت در جاهایی که می‌تواند بسیج عمومی صورت دهد مانند اصناف، دانشجویان، کارمندان و... برنامه روشن و منسجمی ندارد. در بسیاری از موارد هنگامی که انتقادی به دولت صورت می‌گیرد، در واقع می‌توان پاسخش را از سوی بدنه اجتماعی داد ولی تا به امروز برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت کارآمد از سوی سیستم رسانه‌ای دولت اندیشیده نشده یا دیده نشده است.

وی با اشاره به زمان کم دولت برای تصحیح برخی روش‌های ناکارآمد رسانه‌ای، گفت: معتقدم دولت تنها 6 ماه فرصت دارد و پس از نوروز سال آینده عملا جریان در دست دولت نخواهد بود.

این مدرس علوم سیاسی با اشاره به این که برای کشور ظرفیتی مانند دکتر روحانی به راحتی و بدون هزینه به دست نیامده که راحت از دست برود، افزود: سیاست، محدود‌کردن دایره قدرت مانور حریف است. در سیاست لحظه‌ای می‌رسد که باید تصمیم گرفت. در واقع بحث من این است نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان میانه‌رو و نه دیگر حامیان آقای روحانی قرار نیست در صورت تغییر شرایط حتما بار دیگر از ایشان حمایت کنند، از این رو ضروری است که جریان رسانه‌ای دولت قوی‌تر و کارآمدتر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید دفاع کند.

مشاور سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، گفت: رقیب در حال موج‌سازی است. نگرانی من این است که در این بازی، با نشستن در سایه تحلیل‌هایی از این دست که اصولگرایان میانه و اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت ندارند، دکتر روحانی رای شکننده‌ای داشته باشد یا نتواند با اقتدار دور بعدی را آغاز کند.

دربیکی با یادآوری این نکته که نباید فراموش کرد در شور و هیجان انتخاباتی خیلی از پیشینه‌ها و دستاوردها فراموش می‌شود، افزود: برای انتخابات و مقابله با شرایط منفی علیه دولت، نیازمند بسیج اجتماعی هستیم که این بسیج با پیوند اجتماعی صورت می‌گیرد. پیوند اجتماعی نیز در این شرایط، بدون اطلاع‌رسانی درست رخ نمی‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین