کد خبر: ۳۹۸۱۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱

انگلیس در تحقیقات سازمان ملل درباره جرایم جنگی عربستان در یمن مانع تراشی می‌کند

گروه‌های حقوق بشری معتقدند که انگلیس فروش سلاح به عربستان را نسبت به انجام تحقیقات در رابطه با کشتار غیرنظامیان در حملات هوایی نیروهای ائتلاف در اولویت قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دولت انگلیس در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل درباره جنگ در یمن کارشکنی کرده است و همین امر موجب انگلیس در تحقیقات سازمان ملل درباره جرایم جنگی عربستان در یمن مانع تراشی می‌کنداعتراض گروه‌های حقوق بشری شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، پیشنهاد اصلی اجرای تحقیقات بین‌المللی برای کشور هلند بود که از طرف اتحادیه اروپا به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو فرستاده شد. هدف این بود تا درباره تلفات غیرنظامی در یمن، جایی که ائتلاف تحت امر عربستان به ارتکاب جرایم جنگی متهم است، تحقیقاتی صورت بگیرد. در عوض با امتناع انگلیس از حمایت از طرح مذکور، پیشنهاد بسیار ضعیف‌تری ارائه شد مبنی بر اینکه دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل هیاتی را با کمک کارشناسان مرتبط برای نظارت و گزارش شرایط موجود در یمن اعزام کند. پیشنهاد مذکور بسیار کمتر از چیزی است که گروه‌های حقوق بشری و کمیسیونر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل انتظار داشت.

دیده‌بان حقوق بشر و سایر گروه‌های فعال در نامه‌ای به این شورا اعلام کردند که "تحقیقات بین‌المللی می‌تواند به روشن شدن حقایق، جمع‌آوری و حفظ اطلاعات مرتبط با نقض‌ها و سوء رفتارها کمک کند و عاملان جرایم را به پای میز محاکمه بیاورد."

بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس هفته گذشته لزوم انجام چنین تحقیقاتی را رد کرد و مدعی شد که لندن از "منابع بسیار بسیار گسترده اطلاعاتی درباره آنچه در یمن روی می‌دهد و جزئیات آن خبر کسب می‌کند."

اما افشای کارشکنی انگلیس در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای انجام چنین تحقیقاتی، سوالاتی را درباره انگیزه‌های احتمالی آن ایجاد می‌کند. از زمان آغاز درگیری‌ها در یمن، انگلیس بیش از سه میلیارد پوند تسلیحات و تجهیزات نظامی به سعودی‌ها فروخته است و مقاطعه‌کاران دفاعی امید دارند تا توافق‌های بیشتری در حوزه نفتی منعقد شود.

پولی تروسکات، مدیر بخش آسیا – اقیانوسیه عفو بین‌الملل گفت: مانع‌تراشی در تلاش‌ها برای انجام تحقیقات بین‌المللی، خیانت به مردم یمن است که در این درگیری‌ بسیار رنج کشیده‌اند. واقعا "شوکه‌کننده" است. انگلیس باید برای اجرای عدالت و مسوولیت‌پذیری اقدام کند نه اینکه مشوق اصلی شرکت‌های اسلحه‌سازی شود.

اندرو اسمیت از کمپین علیه تجارت سلاح می‌گوید که 18 ماه است که سلاح‌های انگلیس بخش اصلی تخریب‌ها در یمن را تشکیل داده است. طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، از زمان آغاز جنگ یمن در مارس 2015، 3799 غیرنظامی کشته شده و بیش از 6700 تن دیگر زخمی شدند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
0
ارزهای جمع شده نفتی ، زرهای غارت شده از تجاوزات تاربخی

قدرت باج دهی آلسقوط را افزایش داده . وپرداخت های کلان برای خرید خلاف کارهای بین المللی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین