کد خبر: ۳۹۸۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳

ساندویچ همبرگر می‌خورید یا بمب آنتی‌بیوتیک؟

همبرگر گرچه خوراک لذیذی است اما آیا استانداردهای سلامت مواد غذایی در تولید آن رعایت می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :
در محصولات مشهورترین برندهای فست فود دنیا از جمله KFC و Burger King مقادیر بالایی آنتی‌بیوتیک شناسایی شده است که از مقدار ساندویچ همبرگر می‌خورید یا بمب آنتی‌بیوتیک؟مجاز بسیار فراتر می‌رود.

ماجرا درست از مزارع مختص شرکت‌های تولیدکننده فست فود مطرح دنیا شروع می‌شود؛ جایی که در آن گاو و طیور پرورش داده می‌شود و تزریق بیش از اندازه آنتی بیوتیک به حیوانات سبب شده اصطلاح "بمب آنتی بیوتیک حیوانی" برای توصیف خوراکی های خوشمزه‌ای چون همبرگر، پیتزا، مرغ سوخاری و سایر فرآورده‌های گوشتی از سوی متخصصان تغذیه مطرح شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این موضوع رسوایی شرکت‌های «کی اف سی» و «برگر کینگ» را به همراه داشته و به تازگی در رسانه های جهانی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است. جالب است بدانید پیش‌تر مسئولان این دو شرکت اعلام کرده بودند که دیگر آنتی‌بیوتیک به خورد دام هایشان نمی دهند و از گوشت سالم در محصولات خود استفاده می کنند. این در حالی است که آزمایش و نمونه‌برداری از محصولات این دو غول تولیدکننده غذاهای آماده پرده از اظهارات کذب و فریبکاری مسئولانش برداشت.

کارشناسان مصرف آنتی بیوتیک حیوانی به مقدار زیاد را برای انسان را پرخطر خوانده و می‌گویند: در صورتی که مصرف این ماده از حد مجاز فراتر رود، به عاملی برای مقاومت باکتری های بیماری‌زا و خنثی شدن تاثیر دارو در بدن تبدیل می‌شود. چه بسا دوره درمان بیماری‌های ساده‌ای چون سرماخوردگی روز به روز بیشتر شده و هر ساله در کشورهای مختلف جهان شاهد مرگ هزاران نفر صرفاً به علت تاثیرپذیری ضعیف بدن از آنتی بیوتیک ها هستیم.

مقاومت باکتری ها در مقابل داروها تا جایی پیش رفته که تقریباً می‌توان اذعان داشت که با یک بحران جهانی روبرو هستیم.

گفتنی است؛ داروسازان در نظر دارند برای حفظ جان انسان ها نسل جدیدی از آنتی بیوتیک ها را تولید کنند.

از طرفی آنتی‌بیوتیک فراوان در بدن علاوه بر بیماری ها عفونی باعث ابتلا به آلرژی، پیری زودرس پوست، مشکلات گوارشی، ریزش مو، ترمیم کندتر زخم‌ها، بیماری های قلبی عروقی، سقط جنین و سایر مشکلات حین بارداری در زنان می‌شود.

کارشناسان بر این باورند استفاده از آنتی بیوتیک برای از بین بردن بیماری ها و عفونت های دامی امری اجتناب‌ناپذیر است. این مسئله دستاویزی برای شرکت‌های سودجو شده است تا میزان تلفات دامی را در مزارع اختصاصی‌شان به هر قیمتی که شده به حداقل برسانند. این در حالی است آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده در این محصولات مستقیماٌ وارد زنجیره غذایی انسان ها می‌شود، مقاومت بدنشان را به شدت ضعیف می‌کند و افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.

برخی کشورها اعلام کرده‌اند تا سال 2025 استفاده از آنتی بیوتیک در دام های خود را به صفر می رسانند و از روش های جایگزین برای حفاظت از دام‌ها و  جلوگیری از گسترش بیماری های مشترک بین انسان و دام بهره می‌برند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین