کد خبر: ۳۹۸۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰

متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌های همسریابی

آنچه این موسسات انجام می‌دهند، در بهترین حالت، نوعی همسریابی ثانویه است زیرا یافتن همسر مجدد برای فرد متاهل در عرف اجتماعی ما همسریابی تلقی نمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز : یک جامعه‌شناس گفت: متاهلان، بیشترین مخاطبان سایت‌ها و دفاتر همسریابی در ایران هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر حامد بخشی با اشاره به اینکه برخی از دفاتر همسریابی در قالب دنیای مجازی و از طریق وب‌سایت فعالیت دارند، عنوان کرد: تفاوتی که میان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارج و سایت‌های ایران مشاهده می‌شود نوع مخاطبان آن است زیرا بیشتر مخاطبان آن‌ها در ایران افراد متاهل هستند در صورتی که بیشتر مخاطبان سایت‌های دوست‌یابی در کشورهای خارجی را مجردان تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص فعالیت دفاتر همسریابی، اظهار کرد: این دفاتر در طی سال‌ها با عناوین متفاوتی فعالیت داشته‌اند و با توجه به نامی که برای این دفاتر انتخاب شده در ابتدای امر به نظر می‌رسد که فعالیت آن‌ها شبیه به نهادهای مشابهی است که در کشورهای پیشرفته وجود دارد.

بخشی ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته، از آنجا که نهادهای سنتی همسریابی از بین رفته است، وب‌سایت‌هایی در کار ارتباط دادن افراد به یکدیگر و تسهیل یافتن همسر یا دوست عمل می‌کنند، اما آنچه در این سال‌ها تحت عنوان وب سایت‌ها یا دفاتر همسریابی در کشور ما پدید آمده است، عمدتا به ازدواج موقت می‌پردازند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه این دفاتر تسهیل‌کننده روابط جنسی بدون عشق هستند، افزود: به عبارت دیگر، هدف اصلی این وب‌سایت‌ها تسهیل و ارتباط دادن افراد برای ازدواج موقت است، با این حال، به دلیل محدودیت‌هایی که زنان در ازدواج موقت دارند، تنها زنان خاصی می‌توانند به این امر مبادرت ورزند که این امر آن را از حالت یک سایت دوست‌یابی یا حتی همسریابی خارج کرده است.

کار دفاتر همسریابی‌، همسریابی ثانویه است

وی خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر در مورد این موسسات و وب‌سایت‌ها، آن است که عنوان انتخاب شده برای آن‌ها که همان «همسریابی» است به دلیل اینکه بیشتر مراجعان آن‌ها را افراد متاهل تشکیل می‌دهند، صحیح نیست.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در واقع آنچه این موسسات انجام می‌دهند، در بهترین حالت، نوعی همسریابی ثانویه است زیرا یافتن همسر مجدد برای فرد متاهل در عرف اجتماعی ما همسریابی تلقی نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین افرادی که به این دفاتر مراجعه می‌کنند متاهل هستند و مراجعان آن عمدتا مجردها نیستند، گفت: افراد مجرد معمولا علاقه‌مند به داشتن نوعی رابطه دوستانه و عاشقانه هستند که البته در نهایت به یک رابطه جنسی می‌تواند منتهی شود، اما افراد متاهل معمولا به دنبال دریافت خدمات جنسی بدون هرگونه عشق و درگیری عاطفی و نیز مسئولیت‌های اجتماعی به دنبال آن هستند، از این ‌رو معمولا افراد مجرد به این دفاتر مراجعه نمی‌کنند زیرا این دفاتر، دفاتر تسهیل‌کننده رابطه جنسی بدون عشق هستند.

بخشی ادامه داد: افرادی که به این دفاتر مراجعه می‌کنند یا به هر نحوی به دنبال ازدواج موقت هستند می‌دانند که هدفشان از این امر چیست و آگاهانه وارد این روابط می‌شوند به طوری که زنان در این روابط کاملا آگاه هستند که معمولا برای امرار معاش از طریق ارائه خدمات جنسی و مردان نیز تنها جهت دریافت خدمات جنسی خاص وارد این رابطه می‌شوند، از این رو معمولا هیچ درگیری عاطفی بین این افراد شکل نمی‌گیرد.

تقاضا، مهم‌ترین عامل راه‌اندازی سایت‌ها و دفاتر همسریابی است

این جامعه‌شناس عنوان کرد: فعالیت در این زمینه و راه‌اندازی چنین سایت‌هایی‌ از حدود 20 سال گذشته به نوعی در ایران مطرح بوده و به دلایل عدم مشروعیت عرفی که دارد همواره با تقبیح از سوی جامعه مواجه بوده است، اما از سوی دیگر به دلیل نیاز و کارکردی که این خدمات در جامعه دارد، نهادهای این چنینی مجددا ایجاد می‌شوند.

وی پیرامون اینکه علل راه‌اندازی و تاسیس چنین دفاتر همسریابی چیست، گفت: مهم‌ترین علت راه‌اندازی چنین دفاتری، تقاضا از سوی افراد است و قطعا اگر تقاضا نباشد شاهد فعالیت متعدد این دفاتر با عناوین مختلف نخواهیم بود زیرا اگر در خصوص یک امری تقاضا نباشد عرضه‌ای نیز وجود نخواهد داشت.

علل جمع‌آوری دفاتر همسریابی چیست؟

بخشی در خصوص علل جمع‌آوری این دفاتر، گفت: جمع‌آوری این دفاتر به دلیل حاشیه‌هایی است که به همراه دارند و همواره عدم مشروعیت جدی عرفی بر فعالیت آن‌ها فشار می‌آورد، اما از سویی دیگر تقاضا و مشروعیت نسبی شرعی، این دفاتر را احیا می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون در وضعیت تقابل و جدال میان عرف و شرع بر سر ازدواج موقت و فعالیت چنین سایت‌ها و دفاتری هستیم، ادامه داد: نیروهای دو طرف نیز تقریبا هم‌وزن هستند زیرا شرع بخش قابل توجهی از مردان، شریعت، قانون را به عنوان پشتوانه خود دارد و عرف نیز بخش عمده‌ای از افراد جامعه(از جمله زنان متاهل) را با خود به همراه دارد، در مجموع تقاضای موجود در جامعه، فضای رسانه‌ای و مشروعیت شرعی منجر به راه‌اندازی و فشار عرف منجر به تهدید و جمع‌آوری چنین دفاتری شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین