کد خبر: ۳۹۸۶۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
تفاوت معماری تهران و سایر شهرها مانند اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز در حال کم شدن است

گزارش گاردین از معماری شهرهای ایران/ پایتخت ایران عرصه معماری‌های‌جسورانه+تصاویر

با وجود تاریخ غنی معماری ایران، معماری در تهران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب سال ۱۹۷۹ میلادی به عرصه ورود سبک‌های تازه تبدیل شده است. گاردین اشاره می‌کند در حال حاضر تفاوت چشمگیر گذشته میان معماری تهران و سایر شهرها مانند اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز در حال کم شدن است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- روزنامه بریتانیایی «گاردین» درباره معماری تهران گزارشی را منتشر کرده است. این روزنامه می‌نویسد: «از برح آزادی که نماد یک انقلاب است تا جنگ هشت ساله و موزه زیبای هنرهای معاصر، تهران را به نمادی از معماری خاص در ایران تبدیل کرده است. در چندین دهه منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی معمارانی مانند هوشنگ سیحون، کامران دیبا و حسین امانت مرزهای معماری سنتی ایرانی را با استفاده از عناصر سنتی در طرح‌های مدرن در هم شکستند. برح آزادی طرح آقای امانت یکی از مصداق‌های عینی چنین تلاشی بوده است. پس از انقلاب و پس از جنگ معماری پایتخت ایران دچار ضربات جدی‌ای شد و دوران بازسازی پس از جنگ با ظهور معماران جوان مواجه بود نسلی که آرام آرام بر تجربیات اش افزوده شد». 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه می‌افزاید: «تهران در سال ۲۰۱۶ میلادی خلق و خوی خود را بازسازی کرده است. شهرداری‌ها طرح‌های تازه‌ای را دست‌کم در مقایسه با الگوهای اروپایی مورد استفاده قرار داده‌اند و اشتهای زیادی برای ساخت ساختمان‌ها و بناهای جدید در تهران وجود دارد. تهران دارای ساختاری منحصر بفرد است. این شهر بیش از هر پایتخت اروپایی‌ای پویایی دارد و در همان حال به شهری خاص در خاورمیانه تبدیل شده است. در نگاه اول صحنه‌های شهری در تهران بسیار پر هرج و مرج هستند اما مشابه با شهرهایی چون توکیو، تهران به طور متناوب در حال تجدید هویت بصری خود بوده است». 

گزارش گاردین از معماری شهرهای ایران؛ برج‌های تهران؛ پایتخت ایران عرصه معماری‌های‌جسورانه+تصاویر

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که شهرداران تهران نیز تاثیرگذار بوده‌اند از احمدی‌نژاد تا محمدباقر قالیباف شهردار کنونی که پروژه‌هایی جون نصب تابلوهای آثار هنرمندانی چون ماتیس و پیکاسو را در شهرهای تهران در دستور کار قرار داد. گاردین می‌نویسد: «بخشی از این اقدامات برای جاه‌طلبی‌های سیاسی اوست که با انگیزه رییس‌جمهور شدن این پروژه‌ها را اجرایی می‌کند». 

گاردین اشاره می‌کند در حال حاضر تفاوت چشمگیر گذشته میان معماری تهران و سایر شهرها مانند اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز در حال کم شدن است. 

گزارش گاردین از معماری شهرهای ایران؛ برج‌های تهران؛ پایتخت ایران عرصه معماری‌های‌جسورانه+تصاویر

این روزنامه با اشاره به برخی از بناهای با طراحی جدید در تهران می‌نویسد: «ساختمانی در سال ۲۰۱۴ میلادی در محله دروس تهران ساخته شد که ساختمانی هفت طبقه است و هر طبقه قابلیت گردش ۹۰ درجه‌ای را دارد و هر بلوک بر روی یک پایه چرخان است که به مالک اجازه می‌دهد با فشار یک دکمه زاویه و جهت آن را تغییر دهد. پل طبیعت نیز از جمله زیبایی‌های بصری دیگر تهران است که توسط لیلا عراقیان و علیرضا بهزادی طراحی شده است. آن محل اکنون پاتوق محبوب جوانان و محلی برای ورزش صبحگاهی است». 

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «سینما پردیس ملت یکی از جلوه‌های خلاقیت در پایتخت است و یکی از اولین پروژه‌های معماری ایران بود که پس از انقلاب در سطح بین‌المللی شناخته شد». این روزنامه می‌نویسد: «ارسی خانه پروژه دیگری است که توسط برادران کیوانی طراحی شده است. یک بلوک مسکونی که در ماه سپتامبر سال گذشته در محله گیشا ساخت آن به اتمام رسید و در آن پنجره‌های ارسی برگرفته از المان‌های معماری سنتی ایران دیده می‌شود. همچنین از رنگ‌آمیزی شیشه‌ای با استفاده از شش رنگ که به طور سنتی در پنجره‌های ایرانی دیده می‌شده نیز استفاده شده است».

گزارش گاردین از معماری شهرهای ایران؛ برج‌های تهران؛ پایتخت ایران عرصه معماری‌های‌جسورانه+تصاویر

گزارش گاردین از معماری شهرهای ایران؛ برج‌های تهران؛ پایتخت ایران عرصه معماری‌های‌جسورانه+تصاویر

گزارش گاردین از معماری شهرهای ایران؛ برج‌های تهران؛ پایتخت ایران عرصه معماری‌های‌جسورانه+تصاویر

گزارش گاردین از معماری شهرهای ایران؛ برج‌های تهران؛ پایتخت ایران عرصه معماری‌های‌جسورانه+تصاویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
2
8
برای یک شهر ده میلیونی، تقریبا هیچ ساختمان قابل افتخاری نداریم. خیابونها که بماند.
بدترین معماری شهری تو المان فرانکفورت هست که کمی شبیه تهرانه.
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
3
1
این که چیزی نیست ، اگر مسایل برون مرزی نداشتیم ، آنموقع چشم جهانیان گرد و دهان دنیا باز می ماند . از آن همه معماری جسورانه و سطح بالای زندگی شهر وندان .
اما امروز ، دهان دریافت کنندهای فاصله ای و تعداد کم جراحان زیاد خواه ، باز .
وچشمان ایراد گیری ، از دولت تدبیر ، شبانه روز گرد است .
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
3
1
تهران امروز هرچقدر در ظاهرسازی کوشیده به همان میزان در توسعه زیرساخت ها و القای حس آرامش به ساکنین خود بالاخص به فرزندان خویش نه مهاجران و مهاجر زادگان ناکام بوده و حتی باید گفت با تبدیل تهران به مگاشهری مترو پولیتن باعث احساس عدم امنیت فکری و احساسی و حتی شغلی و تحصیلی در میان بومیان خویش گردیده و توجه تمام اقوام سایر استانها را بسمت خود معطوف داشته و همگان را نسبت به تملک بخشی از خاک تهران حریص ساخته که اینها اصلا خوب نیست.
بنده و سایر دوستان تهرانی زاده ام یک خانه ویلایی باصفای دهه 50 را با ساکنین اصیل و باصفا به هزاران هزار ازین ساختمانهای ظاهرسازی شده بی هویت ترجیح میدهیم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین