کد خبر: ۳۹۸۶۱۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵
رویارویی شدید تهران و ریاض در عرصه نفت و سیاست

در منازعه‌ ایران و عربستان‌، کدام‌یک دست‌بالا را دارند؟/وضع کدام‌ بهتر است؟/عوامل تاثیرگذار در تداوم اختلاف‌ بین دو کشور

خبرگزاری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که ایران در حال مقاومت در برابر طرح توقف افزایش تولید نفت است. این خبرگزاری با اشاره به اختلاف نظر باقی مانده تهران و ریاض بر سر موضوع تعیین میزان تولید نفت در اوپک به موقعیت هر کشور و برتری یکی بر دیگری در این زمینه پرداخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- این خبرگزاری می‌نویسد: «بزرگترین صادر‌کنندگان نفت در منطقه؛ یعنی ایران و عربستان‌سعودی با یکدیگر اختلاف‌نظر در منازعه‌ ایران و عربستان‌، کدام‌یک دست‌بالا را دارند؟/وضع کدام‌کشور بهتر است؟دارند. عربستان سعودی برای تقویت و افزایش قمیت نفت تولید را کاهش داده است این در حالیست که ایران در مقابل، پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه آن کشور در دوران پسا‌برجام، قصد دارد تولید خود را افزایش دهد. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ «جیسن تووی» اقتصاددان و کارشاس مسائل خاورمیانه می‌گوید: «هر دو کشور از موضع متفاوتی نسبت به آینده نگاه می‌کنند. ایران تا همین اواخر تحت تحریم‌های بین‌المللی بود در نتیجه قصد دارد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی موضع خود در زمینه صنعت نفت را تقویت کرده و تولیدش را افزایش دهد. همچنین عربستان سعودی با کسری بودجه و وضعیت کاهش درآمدی مواجه شده است». 

بلومبرگ می‌نویسد: «تضاد میان دو کشور آشکار است. ایران هرگز به اندازه همسایگان عرب خود در خلیج فارس وابسته به درآمد نفتی نبوده است. در عربستان سعودی حرکت آزمایشی به سوی اصلاحات اقتصادی به دلیل کاهش قیمت نفت در حال انجام است». 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که عربستان‌سعودی با کسری بودجه مالی ۱۳.۵ رصد در تولید ناخالص ملی خود در سال جاری مواجه بوده است در حالی که میزان کسری مالی ایران نسبت به تولید ناخالص ملی سالانه خود ۲.۵ درصد بوده است. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است که عربستان‌سعودی برای جبران این میزان کسری به فروش نفت بشکه‌ای ۶۷ دلار نیاز دارد در حالی که این میزان برای ایران، نفت بشکه ای ۶۱.۵ دلار است». 

این خبرگزاری اشاره می‌کند زمانی که نوبت به رشد اقتصادی می‌رسد عربستان سعودی حرکت کندی داشته و رشدی یک درصدی را شاهد بوده است در حالی که ایران در حال حرکت به سوی رشدی ۴ درصدی در اقتصاد خود می‌باشد و پس از لغو تحریم‌ها و افزایش تولید نفت رشد اقتصادی‌اش شتاب گرفته است. این خبرگزاری می‌افزاید: «عربستان سعودی در سال جاری با کسری دو رقمی مواجه بوده است. ایران تقریبا اصلاحات اقتصادی خود را در مرحله‌ای متوازن قرار داده است. علیرغم آن که در ایران حسن روحانی به دلیل انتخابات ریاست جمهوری ماه مه آینده در آن کشور، در زمینه عملکرد اقتصادی دولتش پس از لغو تحریم‌ها تحت فشار مخالفانش می‌باشد با این حال در عربستان سعودی آغاز برنامه ریاضت اقتصادی برای مردم آن کشور دردآور است. «آمریتا سن» تحلیلگر ارشد نفتی می‌گوید که ایران دردهای زیادی را سال‌های گذشته متحمل شده است و اکنون وضعیتش بدتر از گذشته نیست». 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک تمایل به کاهش میزان تولید به سطح ماه ژانویه داشته‌اند. در این میان وزیر انرژی الجزایر از کاهش تولید ۵۰۰ هزار بکشه نفت در روز خبر داده بود. ایران اما از توقف تولید نفت در میزان ۳.۶ میلین بشکه خودداری کرده و در عوض قصد داشته که ۴ میلیون بشکه نفت در روز تولید کند میزانی که پیش از وضع تحریم‌ها علیه آن کشور صادرات توسط ایران صورت می‌گرفت.

این خبرگزاری اشاره می‌کند هنگامی که رکود نفتی آغاز شد کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که عربستان سعودی به دنبال معامله‌ای برای افزایش قیمت باشد و ایران در برابر آن مقاومت کند. بلومبرگ اشاره می‌کند که فراتر از مسائل اقتصادی موضوعاتی چون حمایت ایران و عربستان سعودی از طرفین مختلف در جریان جنگ داخلی در سوریه و یمن و تمایل ایران به بازگشت به دوران پرافتخار تولید نفت پیش از تحریم‌ها عوامل تاثیرگذار در تداوم اختلاف‌نظر میان دو کشور بوده‌اند. 

این خبرگزاری دربخش پایانی گزارش خود اشاره می‌کند که قطع یارانه‌های کمکی دولت عربستان سعودی به شهروندان آن کشور در طولانی‌مدت می‌تواند چالشی جدی برای ریاض باشد و در این باره می‌نویسد: «یارانه‌ها یک تابوی سیاسی در عربستان هستند اکنون میزان حقوق کارمندان دولت عربستان ۲۰ درصد کاهش یافته و پروژه‌های زیربنایی به تعویق افتاده‌اند و موضوع مالیات بر ارزش افزوده برای سال ۲۰۱۸ میلادی مطرح شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
1
1
رژیم سعودی باید....
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
2
گزارش جالبی بود متشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
3
6
سلام، تولید دشمن جدید برای کشور نشان دهنده نهایت حماقت است. در شرایط بد اقتصادی و بین المللی ایران، دشمن تراشی ،اشتباه محضی است که تاوان زیادی برای کشور و مردم دارد، ایران وعربستان به همدیگر نیاز دارند و مهم تر اینکه دشمن مشترک و قوق مانند اسراییل دارند، پس باید عقلای حکومت به سمت آشتی منطقی ایران و عربستان بروند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
شخصا خصومتی بین عربستان و اسراییل ندیدم ، و دیگر که روابط دوستانه هم بین عربستان با ما هم سال هاست که دیده نشده . پس نگران نباشیم بهتر هست .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
1
3
عربستان همیشه با ما دشمنی کرده و در زمان جنگ تحمیلی کمک مالی زیادی به صدام کرد.
ما نباید تنش را زیاد کنیم و باید در راستای منافع ملی خودمان حرکت کنیم ولی
نباید به بهبود شرایط مالی عربستان هم کمک کنیم. هیچ عاقلی این کار را نمی کند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
1
4
متاسفانه یک خرافه بین مردم ما رواج یافته که عربها به سرکردگی عربستان جوامعی شیر شترخوار و عاری از هرگونه توانایی هستند و ما ایرانیان(که متاسفانه بر اثر وقایع تاریخی دیگر خونمان خالص آریایی نیست)آنیم که رستم بود پهلوان در حالیکه آمارها و حقایق میدانی چیز دیگری را میگویند لذا تنها راه علاج بحران های پیش آمده در روابط ما با کشورهای منطقه و نتیجتا سست شدن جایگاه تاریخی ایران برگشتن به فرش از عرش ساخته و پرداخته خیال خودمان و نشستن بر سر میز مذاکره با رعایت احترام متقابل طرفین است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین