کد خبر: ۳۹۸۸۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
عربستان از مواضع سرسختانه خود در مقابل ایران کوتاه می‌آید

فشار شدید مشکلات اقتصادی بر عربستان/ ریاض آماده معامله با ایران می‌شود؟

«این نشان‌د‌هنده تغییر استراتژی از سوی ریاض است که قبلا خواستار کاهش تولید شده بود. ایران استدلال کرده است که پس از لغو محدودیت‌های تحریمی خواستار افزایش تولید است و این حق را برای خود محفوظ می‌داند. اقتصاد عربستان سعودی و ایران ‌در دوران پسا‌تحریم به شدت وابسته به نفت است اما ایران از سال ۲۰۱۴ میلادی با فشارهای کمتری در صادرات نفت خام در مقایسه با گذشته مواجه بوده است.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی اعلام کرده که اوپک هنوز درباره سطح تولید نفت روزانه به توافقی دست نیافته است با این حالْ شواهد نشان می‌دهند که به‌نظر می‌رسد عربستان سعودی به دلیل مشکلات اقتصادی‌ای که گریبانگیرش شده است از موضع نفتی سرسختانه قبلی خود در برابر ایران کوتاه خواهد آمد. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرده که به ایران، لیبی و نیجریه این اجازه داده می‌شود که تولید حداکثری داشته باشند. 

فشار شدید مشکلات اقتصادی بر عربستان/ ریاض آماده معامله با ایران می‌شود؟

رویترز درباره علت این چرخش ناگهانی عربستان سعودی از موضع قبلی خود که خواستار متوقف کردن تولید نفت ایران در سطح کنونی شده بود می‌نویسد: «این نشان‌د‌هنده تغییر استراتژی از سوی ریاض است که قبلا خواستار کاهش تولید شده بود. ایران استدلال کرده است که پس از لغو محدودیت‌های تحریمی خواستار افزایش تولید است و این حق را برای خود محفوظ می‌داند. اقتصاد عربستان سعودی و ایران ‌در دوران پسا‌تحریم به شدت وابسته به نفت است اما ایران از سال ۲۰۱۴ میلادی با فشارهای کمتری در صادرات نفت خام در مقایسه با گذشته مواجه بوده است.»

یک منبع آگاه در اوپک می‌گوید: «قطع حقوق و دستمزدهای کارگران و کارکنان عربستان سعودی نشان می‌دهد که آن کشور درگیر مشکلات اقتصادی شده و به همین خاطر درباره قیمت و سطح تولید نفت آماده معامله با ایران است». 

این خبرگزاری در ادامه به‌‌نقل از منبع مطلع در اوپک که این هفته به الجزایر سفر کرده می‌نویسد: «ایران به اندازه عربستان سعودی از وضعیت کنونی ضرر نمی‌کند و در موضع قوی‌تری قرار گرفته است». 

 بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا اعلام کرده بود که در نشست الجزایر ایران قصد تسلیم شدن در برابر خواست سعودی ها را ندارد.

انتظار نداشتیم نشست مشورتی اوپک به توافق برسد

بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان هم امروز (چهارشنبه، هفتم مهرماه) پس از پایان پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزیره در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی درباره این‌که تولید نفت خام ایران باید به چه رقمی برسد، اظهار کرد: ما باید به حداقل سطح تولید پیش از تحریم‌ها برسیم.

وی این عدد را نزدیک به چهار میلیون بشکه در روز عنوان کرد و درباره این که آیا سخنان سخنگوی وزیر نفت عراق را درباره میانجیگری این کشور میان ایران و عربستان تائید می‌کنید، یا خیر، اظهار کرد: تائید نمی‌کنم.

وزیر نفت درباره این که آیا ایران و عربستان نیاز به میانجی دارند، تصریح کرد: در بازار نفت نه؛ ما می‌توانیم با هم صحبت کنیم و صحبت هم داشتیم.

گام بزرگی برای آینده برداشته می شود

زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره بعید‌بودن توافق در نشست مشورتی اوپک، گفت: انتظاری نداشتیم امروز توافقی انجام شود.

وی با بیان این که ما امروز تلاشمان را می‌کنیم، تصریح کرد: دولت الجزایر هم تلاش زیادی کرده است و ما هم از تلاش‌های این کشور سپاسگزاریم.

وزیر نفت تاکید کرد: خیلی انتظار نبود که این نشست مشورتی به توافق برسد، زیرا این نشست غیررسمی است و نشست تصمیم گیری نیست. من فکر می‌کنم امروز، گام بزرگی برای تصمیم اوپک در نشست عادی ماه نوامبر برداشته شود.

وی در پاسخ به خبرنگاران خارجی در باره رقم مورد نظر ایران برای تولید نفت خام گفت: رقمی که پیشنهاد کرده‌ایم حدود چهار میلیون بشکه در روز است که بر اساس منابع ثانویه، معادل تولید نفت خام ایران در زمان پیش از تحریم‌هاست.

وزیر نفت تأکید کرد که ایران می‌کوشد نشست مشورتی اوپک در الجزایر به نتیجه برسد، اما به هر حال این نشست مشورتی است و رسمی نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
وحید
|
Norway
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
3
1
عربستانی ها میتوانند اسکناس چاپ کنند مانند ما ایرانیها و مشکلاتشان را حل کنند .چرا این کار را نمی کنند خدا داند و بس.
ایرانی
|
Germany
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
0
1
جناب وحید چاپ اسکناس بدون پشتوانه یکی از عوامل اصلی افزایش تورم است وگرنه چاپ اسکناس هرکشوری دست بانک مرکزی آن کشور است اگر مشکل با چاپ کاغذ حل میشود که خیلی خیلی ساده بود هرکشوری به آسانی این کار را می کرد. همچنانکه در دوره یارانه ها پول نفت را تبدیل به ریال کردند و دادند دست مردم و نتیجه اش این شد بجای آنکه این پول خرج تولید شود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین