کد خبر: ۳۹۹۰۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶

سالخوردگی جمعیت و قدرت تحول آن

دبیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی سالمندان گفت: سالخوردگی جمعیت، نیروی متحول‌کننده‌ای است که در هر کشور کلیه ساختارهای اقتصادی خانوار و اجتماعی را محک می‌زند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، متن کامل بیانیه دکتر "باباتونده اوسوتیمهین" به شرح زیر است:

"سالخوردگی جمعیت، یکی از روندهای قابل توجه قرن بیست و یکم، هم دلیلی برای شادمانی و هم یک چالش است. به منظورتامین رفاه همگان طی این انتقال جمعیتی، نیاز است که تلاش بیشتری برای به حداقل رساندن نابرابری‌ها و بهبود شرایط زندگی سالمندان شود.  

در سال ۲۰۱۵، افراد بالای ۶۰ سال، ۱۲.۳ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دادند و انتظار می‌رود که این سهم در سال ۲۰۵۰ به ۲۲ درصد برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که عمده رشد جمعیت سالمند در کشورهای در حال توسعه صورت می‌پذیرد. بیش از نیمی از جمعیت ۹۰۱ میلیون سالمند جهان در قاره آسیا زندگی می‌کنند که ۵۰۸ میلیون آنان بالای ۶۰ سال دارند. غیر از آن، ۱۷۷ میلیون سالمند در اروپا، ۷۵ میلیون در آمریکای شمالی، ۷۱ میلیون در آمریکای جنوبی و جزایر کارائیب، ۶۴ میلیون در آفریقا و۶ میلیون سالمند در اقیانوسیه سکونت دارند.

سالخوردگی جمعیت در برخی از کشورها می تواند موجب به وجود آمدن نیروی کار نسبتا کوچک تری شود. اما این اتفاق و اثرات آن بر اقتصاد کشور به عوامل متعددی همانند بالا بردن سن بازنشستگی، مهاجرت و نهایتا بهره وری بهینه از افراد و دستگاه ها بستگی دارد.

سالخوردگی جمعیت می‌تواند تبدیل به نیروی مختل کننده اجتماعی شود زیرا نابرابری های اجتماعی با افزایش سن بارزتر می شوند. به عنوان مثال، از آنجایی که سابقه کار رسمی و دستمزد مردان بیشتر از زنان است، در دوران سالمندی نیز درآمد مردان به طورمتوسط ۶۸ درصد بیشتر از زنان است. اهمیت این روند در این است که جمعیت سالمند را عمدتا زنان تشکیل می دهند.

صندوق جمعیت با شعار امسال روز جهانی سالمندان، " نه، علیه هر گونه تبعیض سنی"، کاملا موافق است. صندوق جمعیت بر این باور است که کاهش یک عمر نابرابری و پذیرفتن نقش سازنده سالمندان باعث فراهم شدن زمینه های فوق العاده ای برای توسعه می شود.  

این تلاش ها از نوزادی با زایمان های ایمن شروع می گردند و در کودکی با تغذیه سالم و تحصیل در مدارس برتر ادامه می یابند و ملزم بر این هستند که سلامت باروری همگانی باشد، عدالت جنسیتی رعایت شود، پوشش های اجتماعی و امنیت درآمدی به سالمندان تعمیم داده شود و ثروت به نسل های جوان منتقل گردد.

تبعیض و تبعیض سنی در محل کار در کشورهایی که افراد مسن تر از امید به زندگی و سلامت بهتری برخوردارند و تشویق به کار بیشتر می شوند، جای نگرانی دارد، به خصوص اگر آمار بیکاری جوانان بالا باشد. شاید می بایست جوامع انتظارات خود را درباره سن طبیعی بازنشستگی و یا نقش اجتماعی و شخصی سالمندان، تغییر دهند زیرا که آنان بیش از پیش فعال هستند.

جمعیت سالخورده به منابع مختلف برای حمایت مالی، از درآمد کاری و دارایی گرفته تا خانواده و برنامه های رفاه اجتماعی، اتکا می کنند. این بدین معنی است که کشورهای سالخورده نیاز به پروراندن گفتگوی بین نسلی و اعمال سیاست هایی برای ترویج درک مشترک و توانمندسازی جوانان و سالمندان به طور برابر برای پشتیبانی از هر دو نسل را دارند."

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل، در ادامه این بیانیه آمده است: صندوق جمعیت با ترویج گفتگوهای سیاست-محور، آموزش، تحقیقات و جمع آوری داده های تفکیک شده بر اساس سن و جنس به فعالیتهای خود در زمینه پاسخ دادن به فرصت ها و چالش های سالخوردگی جمعیت ادامه می دهد. این سازمان هم اکنون در حال مرور بر ۱۵ سال پیشرفت در اجرای برنامه عمل کنفرانس مادرید است و از تبادل درس‌های برگرفته برای سالمندی سالم و همچنین بهره وری از دومین سود جمعیتی برای سالمندانی کارآمد و موثر حمایت می کند.

سالخوردگی جمعیت نیروی متحول کننده ای است که در هر کشور کلیه ساختارهای اقتصادی خانوار و اجتماعی را محک می زند. بیایید با هم تلاش کنیم تا همه با احترام و شایستگی پا به سن گذارند و از یک عمر نقش سازنده، ادغام یافته و رفاه بهره‌مند شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
0
0
باید با آب طلا نوشت: فرزند کمتر زندگی بهتر!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین