کد خبر: ۳۹۹۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵

افشاگری درباره سرمایه‌داران جدید کره شمالی

یک پناهنده اهل کره شمالی که نخواسته نامش فاش شود و اکنون در سئول به سر می برد به ابتکار عمل تازه‌ای برای کارآفرینان خرد کره شمالی دست زده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- در حالی که امریکا و دیگر کشورها راه‌های جدیدی را برای تحریم پیونگ یانگ در واکنش به آزمایش هسته‌ای آن کشور در پیش گرفته‌اند برخی از فراری‌های کره شمالی خواستار کمک به سرمایه‌گذاری کارآفرینان در آن کشور در اقتصاد بازار ابتدایی هستند تا به ایجاد تغییرات تدریجی از درون در آن کشور بسته دامن بزنند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی به سراغ یکی از این پناهندگان رفته است که در کره جنوبی  زندگی می‌کند و با استفاده از یک کانال مخفیانه بودجه مالی لازم به میزان صدها هزار دلار را برای کمک به ده‌ها تن از صاحبان کسب و کار کوچک مانند مغازه‌ها و فروشگاه مواد غذایی ارسال کرده است. 

این خبرگزاری اشاره می‌کند که او سال گذشته بیش از سه هزار لامپ ال ای دی، پنل‌های خورشیدی با قابلیت شارژ برق ۱۲ ولتی را برای کارآفرینان در کره‌شمالی فرستاده است. او از طریق چین در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی فرار کرده است. او همچنین علاوه بر کمک‌های مالی سوزن‌های طب سوزنی، کیف های دستی، رنگ مو، ویتامین و لباس های زیر زنانه ارزان قیمت را نیز به کره شمالی می فرستد. 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که در زمان زمامداری کیم جونگ اون کره شمالی توانسته شاهد شمار قابل توحهی از بازارهای نیمه قانونی به نام «جانگ مادانگ» باشد که در آن عمده فروشان به خرید و فروش کالاهایی که خود تولید کرده اند و یا از چین وارد شده اند می پردازند. 

کیفیت زندگی و فعالیت در بازارهای کره شمالی تاحدودی در سال های اخیر بهبود یافته‌ و سبب می شود تا آن کشور کمتر متکی به شیوه برنامه ریزی اقتصادی شوروی باشد. در نتیجه، ادامه این روند به تضعیف قدرت دولتی می انجامد. از سوی دیگر شرایط قاچاق از طریق نقل و انتقال یو اس بی و دی وی دی در کره شمالی و ارائه مشخصات کالاها نیز امکان پذیر شده است». 

فرد کمک‌کننده به کارآفرینان کره شمالی در دهه ۴۰ عمرش به سر می برد و برای حفاظت از امنیت خود و شرکایش در کره شمالی گفته است که می خواهد به رونق کسب و کار در کره شمالی کمک کند. او گفته که دنبال سود مالی نیست و به افتتاح چندین فروشگاه مواد غذایی با سرمایه‌گذاری سه تا ۴.۵۰۰ دلاری در روستاها و شهرها و بیش تر در پیونگ یانگ کمک کرده است. 

خبرگزاری رویترز اشاره می کند که رونق کسب و کارهای خصوصی هر چند در سطوح محدود می‌تواند راهی برای اجرای اصلاحات در کره شمالی باشد. این خبرگزاری اما اشاره می کند که این کار خطرناک است چرا که هرگونه تماسی با کره جنوبی در کره شمالی مجازات مرگ را به همراه خواهد داشت. 

یکی از فعالان اقتصادی در این باره می‌گوید: «وزارت امور خارجه امریکا نیز برنامه‌ای را برای کمک‌رسانی به نسل جوان کره شمالی برای رونق کسب و کار در نظر گرفته است. این معاملات مخفیانه انجام می‌شوند چرا که مخاطرات سیاسی برای عاملان شان به دنبال خواهند داشت». 

یکی از پناهجویان جوان مستفر در سئول «جی سئونگ هو» است که از ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار در یک زمان برای کره شمالی به منظور کمک به افتتاح مغازه های کوچک عرضه مواد غذایی در مناطق روستایی فرستاده بود. 

جی ۳۴ ساله می گوید که که بازارهای بزرگتر و رشد بیش ترشان به تضعیف نظام سیاسی کره شمالی خواهد انجامید. او اشاره می کند که رشوه‌خواری بالای مقام های دولتی در کره شمالی و سرکوب های غیر قابل پیش بینی فعالان اقتصادی از جمله چالش های پیش رو هستند. 

این خبرگزاری اشاره می کند که واسطه های فعال از طریق بانک های چین پول ها را به کره شمالی می رسانند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین